زن تاکسیران : طلاق اجباری  راه حل مسافرکش های بی پول مانده / ناتوانی رانندگان تاکسی در پرداخت هزینه تعمیرات خودرو

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اما تمام مشکلات را نمی توان در گرانی کرایه ها خلاصه کرد. باید گفت که مشکلات فرهنگی هم در این کشمکش ها دخیل هستند. در واقع نگرشی واحد وجود ندارد که مسافران و رانندگان بتوانند قیمت گذاری را قضاوت کنند. فرزانه کاظمی، یکی از رانندگان تاکسی در این باره با رکنا گفت و گو کرد.

 فرزانه کاظمی، یکی از رانندگان تاکسی

کاظمی گفت : واکنش رانندگان به کرایه های تاکسی حق است. آنها نمی توانند دخل و خرج را منظم کنند. بویژه بعد از آنکه واحد پول کشور دوباره سقوط کرد. اما موضوع در تهران تا حدی کنترل می شود. سوبسیدهایی به رانندگان داده می شود که هزینه های آنها را کم می کند. مثلا در این هفته تاکسی ها می توانستند رایگان معاینه فنی انجام دهند. حمایت های اینگونه دولت و شهرداری هم از لحاظ روانی و هم از لحاظ اقتصادی ثمربخش است. این سبب می شود که رانندگان توان بیشتری برای ادامه کار پیدا کنند. حمایت های بدین شکل، مانند لاستیک هایی که با سند تاکسی دادند، خیلی کمک است. اگر دولت بتواند چنین حمایت هایی را ادامه بدهد، مشکلات تاکسی داران قابل حل است.

رانندگان نباید باقی مانده کرایه را نگه دارند

وی در ادامه بیان کرد : یک سری از رفتارهای رانندگان تاکسی هم ناروا است. مثلا رانندگان کرایه ها را  بالا می برند.خیلی بعید است که آنها صد تومان دویست تومان کرایه را بازگردانند. بهانه ی آنها هم این است که پول خرد نیست. اما هست حداقل من همیشه این باقی مانده را پرداخت کردم. حتی زمانی که کرایه ما 975 تومان بود و من 25 تومان باقی مانده را پرداخت می کردم. این رفتار درست نیست.

پس ندادن پول خُرد به مسافر عادت شده است

این راننده تاکسی گفت : جایی آنها پول های خردشان را به من می دادند. از آنها می پرسیدم که چرا پول خردتان را به من میدهید؟ مگر خودتان لازم ندارید؟ آنها جواب می دادند که ما اگر بگوییم پول خرد نداریم مسافر پیاده می شود و می رود. اما اگر بقیه را بدهیم، آنها به گرفتن باقی پولشان عادت می کنند و بارهای دیگر ما پول خرد نداریم که بدهیم. در واقع آنها توجیه می کردند چون من همیشه پول خرد گیر می آورم. تاکسی ران ها معتقدند که اتفاقی نمی افتد اگر 6300 را 6500 بگیرند. آنقدر این اتفاق معمول است که مسافرانم متعجب می شوند وقتی به آنها پول بر می گردانم.


رانندگان توان مالی تعمیرات تاکسی را ندارند

کاظمی عنوان کرد : البته نمی توان گفت که دخل و خرج رانندها درخور هم است. عموم راننده ها به اینکه روغن ماشین خود را عوض کنند و بنزین بزنند و کار کنند راضی شده اند. برخی از ماشین ها نیاز اساسی به تعمیرات دارند. اما رانندگان نمی توانند از پس مخارج آنها بر آیند. خیلی از تاکسی ها لاستیک ندارند. تایرهای آنها صاف شده است. اما رانندگان نمی توانند آن را عوض کنند. چرا که از پس هزینه آن بر نمی آیند. در واقع لاستیک، ماشین، برق، سپر یا هر چیز آن خراب شود، شده است. الان وضعیت طوری نیست که هم خرج ماشین و هم خرج زندگی راننده دربیاید.

برخی از تهران رفتند و برخی در حال طلاق هستند

وی بیان کرد : راننده ها نمی توانند هزینه تعمیرات ماشین را تقبل کنند. طلق یک چراغ عقب 350 هزار تومان است. چراغ جلوی ون یک میلیون و 60 هزار تومان است. راننده نمی تواند هزینه آن را پرداخت کند. خود من کارت سوختم تمام شد و از سهم ماشین سواری خانواده ام بنزین گرفتم. در واقع برای اینکه کار کنیم پول از جیبمان گذاشتیم. عمده راننده ها می گویند که پس اندازشان تمام شده است. الان باید بیمه پرداخت کنند و مشکل دارند. تاکسی رانی قول داد شش میلیون تومان وام بدهد. اما شش میلیون تومان وام با بهره شد. به این خاطر خیلی ها نتوانستند وام بگیرند. خیلی از راننده ها باید کرایه خانه بدهند و آنقدر که پاسخ گو باشد کار نکرده اند. چند نفر را می شناسیم که زندگیشان به نابودی کشیده شد. خیلی از افراد به خاطر مسائل مادی در حال طلاق هستند. برخی از آنها به شهرستان ها مهاجرت کردند و هیچ علتی جز مسائل مالی نداشت. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 613453 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟