بچه دار شدن 200 درصد گران شد + فیلم
حجم ویدیو: 107.43M | مدت زمان ویدیو: 00:10:30

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، جمعیت در ایران نگران کننده شده است. بارهای متمادی از مجلس، وزارت بهداشت، دولت و ارکان مختلف حاکمیت می شنویم که نگران ایران در سال های حدود 1420 یا 30 هستند. گفته می شود در آن تاریخ 30 درصد جمعیت کشور را افراد بالای 65 سال تشکیل خواهند داد. این نگران کننده است. اگرچه بسیاری از افراد کشورهای آسیای شرقی را موفق اما با جمعیت مسن مثال می زنند. شاید یکی از عوامل اجتماعی کاهش جمعیت الگوگیری از اینگونه فرهنگ ها است. اما دو مورد در این نظر نادیده گرفته شده است. یکی آنکه این کشورها در بازه ای طولانی مثلا 70 سال به جمعیت پیر رسیدند، در حالی که ما در یک بازه 10 تا 20 ساله، بدون داشتن زیرساختهای مناسب در این بحران فرو می رویم. دیگر اینکه آنها نیز نگرانی هایی بسیاری داشتند که آن را با مهاجر پذیری مدیریت کردند.

کاهش جمعیت و علت اقتصادی

کاهش جمعیت دلایل بسیار زیادی دارد. دلایلی من جمله اقتصادی، سیاسی، اجتماعی تا بهداشتی. اما عمده آن در فقر جامعه است. بطور مثال، وزارت بهداشت برنامه های متعددی در زمینه درمان ناباروری داشت. کارشناسان این وزارتخانه مدعی هستند که عمده کاری که باید انجام می شد را انجام داده اند. اما همچنان وضعیت رشد جمعیت نگران کننده است. آنها نیز کاهش جحمعیت به سبب مشکلات اقتصادی را چیره بر مشکلاتی می دانند که خود باید به آن می پرداختند. بطور مثال، حامد برکاتی، مدیر کل دفتر سلامت خانواده و جمعیت این وزارت خانه، گفته است زیرساختهای رشد جمعیت مولد به عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مثل مسکن و شغل و درآمد بستگی دارد که رسیدگی به آن کار دولت است. همه ما در این کشور زندگی می کنیم. جوان تا زمانی که امنیت خاطر نداشته باشد که فردا تامین خواهد بود، حتی اگر به او وام هم بدهیم تمایلی به ازدواج و فرزندآوری نخواهد داشت. اگر شغلی مطمئن داشته باشد که حداقل درآمد را برای یک زندگی خانوادگی برایش فراهم کند برای ازدواج اقدام می کند.

بچه دار شدن چقدر گران شده است؟

ایران برای اولین بار است که دچار این مشکل و اما با این گستردگی می شود. ممکن است طی سی سال آینده ما پیرترین کشور جهان شویم. در برنامه های توسعه و دیگر پندهایی که به جامعه املا شده است، به بحث جمعیت و خطر آن اشاره شده است. بنابراین جمله تصمیم گیرندگان کشور، دولت را موظف می دانند که برای این بحران پیش رو کاری انجام دهد. همه آنها بر این اعتقاد هستند که حل مشکل جمعیت و رفع خطر آن را نمی توانیم به فردا موکول کنیم. آنها معتقدند هر روزی که این بحران ادامه پیدا کند بازگشت ناپذیر است. بنابراین توجه به مشکلات اقتصادی که عمده دلیل اجتناب از فرزندآوری جوانان است، و عمده دلیل اجتناب از ازدواج جوانان است، انتظاری جدی و فوری از دولت و تصمیم گیرندگان بود. انتظاری که باید ببینیم تا چه حد برآورده شده است. برای حصول درکی بهتر از قضیه، با خانواده هایی گفت و گو کردیم که برای خرید اقلام واجب فرزندانشان به بورس کالاهای مربوط به کودک در تهران آمده بودند. همچنین با کسبه ای که در این بورس فعالیت می کنند. توجه ما به قدرت خرید مردم است. سوال این است؛ آیا جوانان یا زوجین جوان، شرایطی امن تر از لحاظ اقتصادی را تجربه می کنند تا به تشکیل خانواده و فرزندآوری اقدام کنند؟ آنها به این سوال در مقابل دوربین رکنا پاسخ می دهند: « چقدر بچه داری گران شده است؟ » برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 610195 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟