مستاجری در نقطه هشدار / ترمز مهاجرت به تهران را بکشید!

مهاجرت به تهران/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مهاجرانی که به تهران می آیند بیشتر در غرب پایتخت ساکن می شوند. مهاجرانی که برای به دست آوردن کف زندگی به تهران آمده اند و حالا ایده آلی ندارند. فشاری که معیشت به ساکن غرب پایتخت می آورد قابل ترمیم نیست. چرا که فشارهای روانی "نداری" را به همراه دارد و ترمیم روان به راحتی و در چند سال به دست نمی آید. بچه هایی که زجر نداری را کشیده اند، پس از 20-30 سال تجربه ناراضی بودن خود را بروز می دهند و این مهاجرت ها می تواند تا 40سال آینده ایران را تخریب کند. اردشیر گراوند، جامعه شناس درباره انتخاب غرب تهران توسط مهاجران به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: مهاجرنشینان به طور طبیعی در کل استان تهران توزیع شده اند. ولی به دلیل آن که مجموعه شهری به طرف غرب حرکت کرده است، سکونت مهاجران نیز عموما در غرب صورت می گیرد.

اردشیر گرواند / جامعه شناس

شرق تهران جایی برای توسعه ندارد

وی با اشاره به این که بیشترین مهاجرت به تهران از زاگرس است، افزود: ترمینال آذربایجان غربی، اردبیل، تبریز، کردستان، لرستان، کرمانشاه، ایلام و چهارمحال و بختیاری در غرب تهران است. از سوی دیگر کویر ورامین و رودهای جاجرود شرق تهران را محدود کرده است. بنابراین شرق تهران از نظر اکولوژیک جایی برای توسعه ندارد. اکولوژیک غرب تهران عموما توسعه پذیر است. در غرب تهران عموما صنایع تبدیلی، صنایع ساخت، صنایع خودروسازی و... بارگذاری هایی شده است. بنابراین به جهت زیرساخت های صنایع و اقتصادی که در غرب بارگذاری شده قاعدتا جاذب جمعیت است.

20درصد ساکنان غرب تهران متولد این منطقه هستند

این جامعه شناس در پاسخ به این سوال که چه آسیب هایی می تواند ساکنان غرب تهران را تهدید کند؟ تاکید کرد: حداکثر متولدین 20درصد غرب استان تهران هستند. یعنی غریبه هستند و از شهرهای مختلف به آنجا مهاجرت کرده اند و تنوع فرهنگی در غرب تهران موج می زند. تنوع فرهنگی باعث تضعیف کنترل اجتماعی شده و امکان دارد که هر رفتاری آنجا بروز پیدا کند.

بعضی مواقع این افراد تشدیدکننده ناامنی های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی و امنیتی می شوند. چرا که نتوانستیم یک گفتمان فرهنگی فارغ از گفتمان فرهنگی خودشان را در آنجا قالب و یک سبک زندگی مخصوص تهران را تعریف کنیم. بنابراین سبک زندگی خودشان را در پیش می گیرند. ما نتوانستیم این موضوعات را کنترل کنیم و انواع و اقسام آسیب های خانوادگی، شغلی و اجتماعی قطعا برای آنها پی می آید و این موضوع نگران کننده است.

مستاجری در نقطه هشدار

اردشیر گراوند با اشاره به آسیب هایی که به نقطه هشدار رسیده است، گفت: سرقت، موادمخدر، درگیری های فیزیکی، فقر، بیکاری، مستاجری، مسائل اخلاقی و... به نقطه هشدار رسیده است. به همین دلیل باید ترمز مهاجرت به شهر تهران را بکشیم. این مهم به دست نمی آید به جز آن که بقیه مناطق کشور را توسعه دهیم تا مهاجرت به تهران منطقی شود. در شرایط فعلی تهران ترمز مهاجرت را کشیدن بسیار سخت است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 608185 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟