ایران  100 سال آینده یک متر هم جنگل نخواهد داشت /  دو برابر میزان مجاز، برداشت صورت می گیرد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که عضو کمیسیون صنایع است، اظهار کرد « من تعجب می کنم ایران در تولید چوب خودکفا است. چطور یک کشور نیمه خشک می تواند به این خودکفایی برسد و این کار را بدون تجاوز به جنگل ها و نابودی آنها کند؟ ». این اظهار ما را واداشت تا برداشت چوب از جنگل ها را بررسی کنیم. اسماعیل کهرم، کارشناس حوزه محیط زیست در این رابطه با رکنا گفتگو کرد.

619120_291

کهرم گفت: برداشت چوب از درختان به هیچ عنوان سنخیتی با منابع جنگلی ما ندارد. اگر شما مسیر فیروز کوه را تا گرگان بروید، غیر ممکن است که بالغ بر 150 یا 200 کامیون نبینید که چوب بار می کنند. تمام این کامیون ها در آمل صف می کشند تا بارشان را خالی کنند و تمام این چوب ها از جنگل های شمال تامین می شود. ایران جز برای ساخت کشتی چوب وارد نمی کند. تنها چوب درخت « چش » است که از افریقا وارد می شود و محدود به کشتی سازی است. الباقی از جنگل های ما تامین می شود و به هیچ عنوان منطبق با توان احیای جنگل نیست.

نیمی از برداشت چوب جنگل قاچاق است

وی در ادامه بیان کرد: نیمی از این چوب ها قاچاق هستند. آنها را شبانه با قاطر از دل جنگل بیرون می آورند. قاچاقچیانی که براحتی به جان جنگل بانان تعرض می کنند. یکی از این جنگلبانان نامش اسماعیل بود. هفت نفر از قاچاقچیان او را زدند و به گمان اینکه کشته شده است، او را در گودالی رها کردند. این جنگل بان را پیدا کردند و دیدند که زنده است. اما از آن موقع از زیر گردن فلج است. بگذریم که این هفت نفر هنوز در آمل آزاد هستند. نمونه دیگر این بود که قاچاقچیان گردن یک جنگل بان را با تیغ موکت بری بریدند. ما چنین جنایاتی را مشاهده می کنیم که صنعت چوب خودکفا می ماند.

سالانه 1 تا 1.5 درصد از جنگل هایمان را نابود می کنیم

این فعال محیط زیست بیان کرد: ما در زمینی زندگی می کنیم که خشک و نیمه خشک است. و در کشوری هستیم که یک سوم معدل جهانی باران دارد. اما به شکلی بی نظیر جنگل را مصرف می کنیم. چندی پیش در یک کنفرانس در آلمان ما را دعوت کردند. در آن کنفرانس زنی از ناسا حضور داشت. ایشان اظهار جالبی داشت. می گفت ما قسمتی از تجسس های فضایی را به بررسی زمین اختصاص داده ایم. او خطاب بمن گفت که کشور شما جنگل هایش را چنان استفاده می کند که گویا فردایی نیست. آنها معتقد بودند که ما سالانه 1 تا 1.5 درصد از جنگل هایمان را نابود می کنیم. بنابراین ما در 75 تا 100 سال آتی حتی یک متر جنگل نخواهیم داشت.

حفاظت از جنگل ها را به مسئول دلسوز نسپرده اند

کهرم بیان کرد: حفاظت از جنگل وظیفه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری است. مسئله این است که حفاظت از جنگل ها را به دست یک انسان دلسوز نسپرده اند. این حفاظت را به کسی نسپرده اند که جنگل برای او اهمیت داشته باشد. کسی که ارزش جنگل را بداند. سال گذشته در فصل تابستان مقداری از جنگل سوخت. مدیر کل سازمان جنگل ها در رادیو گفت، اتفاقی نیافتاده است. 400 هکتار جنگل سوخته است و بزودی جایش پر می شود. این آدم ارزش جنگل را نمی داند. ارزش یک درخت 40 ساله را نمی داند. بنابراین در زمان فعالیت او، قاچاقچیان می آیند درخت 40 ساله را قطع می کنند، بعد علف اوکالیپتوس می کارند که سریعا سبز می شود. و به خیالشان جنگل هنوز سبز است. او نمی داند که جنگل چیست. یک مسئول سالم باید پی یک شاخه یا یک درخت را می گرفت تا دیگر تکرار نشود. نه اینکه ابعاد جنایت تا اینجا گسترده شود. اما مسئولیت جنگل امروز دست کسی است که جنگل برایش ارزش ندارد. زیرادست فرد نالایقی است که با پارتی بر آن صندلی نشسته است. معلوم است که جنگل برایش ارزش ندارد.

دو برابر میزان رشد جنگل برداشت می کنیم 

وی افزود: بنده در تدوین استراتژی توسعه پایدار جمهوری اسلامی ایران وظیفه ای داشتم. آنجا ما متوجه شدیم که 2 برابر برداشت پایدار از جنگل هایمان برداشت می کنیم. نصف برداشت جنگلی مانند جنگل هیرکانی در شمال، پایدار است یعنی جنگل می تواند آن را جایگزین کند. برداشت از جنگل های شمال، دو برابر میزانی است که جنگل می تواند رشد کند.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 605121 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟