قانون مهریه تغییر می‌کند؟ / ۵ هزار روز حقوق پایه کارگری به جای 110 سکه

مهریه / سال گذشته بود که قوه قضائیه در بخشنامه‌ای سقف حداکثری برای تعقیب کیفری بدهکاران مالی مهریه را ۱۱۰ سکه تعیین کرد. اما حالا با افزایش چشمگیر قیمت سکه، ارزش ریالی مهریه به حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است. همین امر باعث شده تا آمار مراجعه کنندگان به محاکم قضائی برای گرفتن طلاق در کشور روند صعودی داشته باشد. البته یک نماینده مجلس به تازگی خبر از تدوین طرحی برای تغییر قانون مهریه داده است. این طرح که «ساماندهی امور مهریه» نام دارد، تاکنون به امضای ۵۰ نماینده مجلس رسیده و قرار است در کمیسیون‌های مربوطه مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش رکنا، سیدجواد حسینی کیا، نماینده کرمانشاه در مجلس که از جمله امضاکنندگان این طرح است در این باره می‌گوید: «نوسانات قیمت سکه، مشکلات و آسیب‌های بسیاری را به وجود آورده که متاسفانه یکی از آن‌ها افزایش درخواست به اجراگذاشتن مهریه‌ها و تاثیر مخرب آن در خانواده‌ها بوده است، به همین دلیل جمعی از نمایندگان مجلس طرحی را ارائه کرده‌اند که شاید بتوان این آسیب را کاهش داد».

۵ هزار روز حقوق پایه کارگری به جای 110 سکه

بنا به گفته این نماینده مجلس، قرار است در این طرح قانون تغییر کند و به جای مبنای ۱۱۰ سکه به عنوان مهریه عندالمطالبه، ۵ هزار روز حقوق پایه کارگری لحاظ شود.

حسینی کیا می‌گوید: «اگر حقوق روزانه هر کارگر را ۷۰ هزار تومان در نظر بگیریم، سقف قانونی برای مهریه عندالمطالبه ۳۵۰ میلیون تومان خواهد شد و بیشتر از آن در صورت اثبات توان مالی (عندالاستطاعه) قابل پیگیری قانونی خواهد بود».

وی درباره وضعیت پیگیری این طرح هم می‌گوید: «کمیسیون‌های مربوط، این طرح را بررسی خواهند کرد و نظرات دیگر نمایندگان را هم اخذ می‌کنیم، پس از آن طرح در صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد تا درباره آن تصمیم‌گیری شود».

این نماینده مجلس هدف از تدوین این طرح را «کاهش پرونده‌های خانواده» در «دادگاه‌ها» اعلام کرده و گفته که بسیاری از این پرونده‌ها در محاکم قضایی منجر به افزایش تعداد «زندانیان مهریه» شده است.

براساس اعلام سیداسدالله جولایی، مدیرعامل ستاد دیه کشور تا ۱۱ تیرماه سال جاری از جمع ۵۹۷۳ نفری زندانیان مالی ناشی از جرایم غیرعمد در کشور، بدهکاران مهریه با تعداد ۹۶۲ محکوم نزدیک به ۱۶ درصد آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

موافقان و مخالفان تغییر قانون مهریه چه می‌گویند؟

مهریه همواره از موضوعات پربحث روز است و حالا هم با انتشار خبر تغییر قانون آن توسط مجلسی‌ها، بار دیگر این موضوع مورد بحث موافقان و مخالفان قرار گرفته است، اما مهم‌ترین موضع مربوط به «فاطمه رحمانی» نماینده مشهد در مجلس یازدهم است.

او می‌گوید: «این طرح نباید یک‌جانبه باشد و در آن حقوق زنان نادیده گرفته شود؛ مهریه حقی برای زن است که نباید آن را نادیده گرفت، به ویژه در شرایط اقتصادی امروز جامعه که اداره یک زندگی آن هم برای زنان سرپرست خانوار مشکل‌تر از قبل شده است».

البته او کاملا مخالف با طرح نیست و معتقد است که در این طرح باید دو طرف دیده شوند. رحمانی می‌گوید: «در کنار آن‌که باید برای پرداخت مهریه بر اساس وسع و توان مالی مرد فرهنگ‌سازی کنیم، لازم است قوانینی را در همین حوزه داشته باشیم و طرح‌های ما همه‌جانبه باشد».

در این میان برخی نیز معتقدند که مهریه اهرم فشاری برای ادامه زندگی است. دنیا زینعلی که خود مشاور خانواده است در این رابطه با اشاره به این که مهریه برای خانم کسب و منبع درآمد نیست، می‌گوید: «اهرم فشاری برای ادامه زندگی است تا مرد به راحتی در مواقع بروز مشکلات پیش پا افتاده در زندگی به طلاق فکر نکند و زندگی مشترک خود را ادامه دهد».

او می‌گوید: «همه این شرط‌ها برای مرد بازدارنده است تا در استمرار و پایداری زندگی خود تلاش کند به‌طوری‌که ازدواج مجدد بدون اجازه زن، عدم پرداخت نفقه و داشتن سوء رفتار‌های معاشرتی باعث ایجاد حق طلاق برای خانم می‌شود».

با این حال در مقابل این مخالفت‌ها، برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی هم می‌گویند که طرح فعلی برخی نمایندگان مجلس برای محاسبه حداقل مهریه عندالمطالبه با مبنای ۵ هزار روز حقوق یک کارگر منطقی است چراکه از برخی وسوسه‌ها و رفتار‌های هیجانی جلوگیری می‌کند.

دسته دیگری هم معتقدند که هم مبنای سکه باید تغییر کند و هم جنبه حمایتی زنان نیز باید حفظ شود. آن‌ها می‌گویند «نمایندگان مجلس برای اصلاح قانون مهریه، در کنار تغییر مبنای غلط سکه، سازوکار‌هایی را هم لحاظ کنند که این اصلاح قانونی به نفع مردان و به ضرر زنان برداشت نشود و جنبه حمایتی بیشتری داشته باشد».

قانون مهریه در حال حاضر چه می گوید؟

مطابق با قانون حمایت از خانواده در ماده ۲۲ (هرگاه میزان مهریه در هنگام وقوع عقد تا ۱۱۰ عدد سکه تمام بهار آزادی تعیین گردد مشمول مقررات ماده ۲ قانون اجرای محکومیت‌های مالی می‌گردد) و این قانون و بخشنامه رییس قوه قضائیه در جهت کاهش جمعیت زندانیان صورت گرفته است.

طبق این قانون مهریه زنان هرچقدر باشد، مرد مکلف به پرداخت ۱۱۰ عدد سکه است و باقی مهریه در صورتی قابل وصول است که زوجه بتواند ثابت کند همسرش ملائت مالی دارد و اگر مالی از زوج شناسایی نشد، طبق ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی عمل می‌شود.

در طرف مقابل، اگر مرد اثبات کند که توان پرداخت ندارد مهریه همان ۱۱۰ عدد سکه خواهد بود و در مهریه مازاد بر ۱۱۰ عدد سکه، حکم جلب صادر نمی‌شود و در صورت استطاعت مالی زوج، اموال وی توقیف خواهد شد و مطابق این قانون تا ۱۱۰ عدد سکه طلا از مهریه تعیین شده ضمانت اجرایی برای اعمال ماده ۲ نحوه اجرای محکومیت‌های مالی را دارد یعنی زوجه می‌تواند در صورت پرداخت نکردن مهریه تا این میزان با اعمال ماده ۲ حکم جلب زوج را بگیرد.

با این حال اکنون برای مهریه به کسی حکم جلب داده نمی‌شود، مگر اینکه مهر تقسیط بشود و بعد از آن، اگر پیش‌پرداخت و یا چند نوبت از اقساط، پرداخت نشد و به رغم اخطار‌های لازم، مرد از پرداخت بدهی خود سر باز زد، آن زمان حکم جلب صادر می‌شود. اما دادگاه در حال حاضر می‌گوید، ما اجازه نداریم جلب بدهیم و حتی اگر اقساط هم پرداخت نشود، جلبی صادر نخواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 604723 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟