فصل سرد نزدیک است و مرگ به کولبران نزدیکتر / حل مشکل کولبران معطل یک دستور رییس جمهور

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، صحبت از مشکل مرزنشین ها مربوط به امروز و دیروز نیست. چند سال است که از مرگ کولبران می شنویم. چند سال است که از برنامه هایی می شنویم که می تواند شرایط را برای کولبران بهتر کند. چند سال است که منتظریم تا این برنامه ها اجرا شود.پس از این چند سال شرایط کولبران حزن آور است. علاوه بر اینها، فعالان اجتماعی نگران فصل سرما هستند. رسول خضری، نماینده مجلس دهم شورای اسلامی، در این خصوص با رکنا گفت و گو کرد.

323232

خضری گفت: خبر فصل سرما برای کولبران سرمازدگی و کولاک و بهمن و یخ زدگی است. و باید بگویم که متاسفانه هیچ کدام از وعده ها هم عملی نشده است. مسلما اوضاع بدتر می شود. کولبری شغلی از روی ناچاری است. با یک نگرش فرهنگی و اجتماعی می توان تلقی فرصت از کولبری داشت. بویژه در دوران کرونا و بدتر از آن تحریم ها. اما همیشه کولبران را با دید تهدید می بینند. اگر منافع اقتصادی مردم در مرز تامین شود، خیلی از هزینه های تامین امنیت از بین می رود. ما بارها از دولت خواسته ایم که به این موضوع توجه کند و متعجب از آنیم که چرا برای آنها همیتی ندارد.

حساسیت بی مورد دولت، واردات کولبری تنها نیم درصد قاچاق است

وی افزود: از سال 84 معابر مرزی وجود داشتند. اجناسی که از مرز عبور داده می شدند، تحت نظارت مرزبانی و ارگانهای امنیتی و انتظامی بودند. کولبری هم کاری از روی ناچاری و یک آب باریکه بود. می دانیم که امنیت پایدار هم منوط به امنیت اقتصادی مرزنشین ها است. چیزی که امروز ندارند و با کمترین هزینه می توان شرایط امرار معاش را به آنها بازگرداند. اما این کار را انجام نمی دهند. تمام آنچه که توسط کولبران وارد می شود، نیم درصد واردات ( قاچاق) به کشور است. متاسفانه دو سال است که دولت انسداد مرزها را ایجاد کرده و اجازه نمی دهد کولبران از معابر مرزی هیچ گونه وارداتی داشته باشنمد. ما برای بازارچه های غیر رسمی بسیار هزینه کردیم. هزینه ای که برای احیای زندگی مرزنشینان بود. اما هیچ اعتنایی نکردند و همه زحمات را به هدر دادند.

مگر کم دیدیم کولبران یخ بزنند، چرا رییس جمهور زیر بار نمی رود؟

نماینده مردم سردشت در مجلس دهم، بیان کرد: ما کم ندیدیم که کولبران یخ می زنند، جانشان را از دست می دهند. وقتی انسداد مرزها برقرار است آنها باید از معابر صعب العبور رفت و آمد کنند. آیا آنها باید از گشنگی تلف شوند؟ بازگشایی معابر هیچ هزینه ای ندارد. تنها منوط به دستور رئیس جمهور است. اقلام مشخص است. کنترل انجام می شود. حتی کولبران به ازای واردات اجناس عوارض می دهند. واردات کولبران خورده فروشی است. تنها نیم درصد آمار قاچاق کشور است. کل واردات کولبری مساوی نیم ساعت یک بندری مانند شهید رضایی نیست. چرا آن و نیم 99 درصد که از راه هوا و زمین و دریا می آید را رها می کنند اما این نیم درصد را مسدود می کنند. نمی شود که همیشه زورمان را به بیچارگان نشان دهیم. بارها با رییس جمهور جلسه داشتیم و به آنها شرایط را گفتیم. بازگشایی معابر مشروط به یک دستور رئیس جمهور است. و ایشان الا و بلا زیر بار نمی روند.


چرا مرزها را سد کردید؟ قانون فقط برای بیچارگان است؟

وی افزود: کرونا شش ماه است که کار کولبری را به کل تعطیل کرده است. انسداد مرزها چند سال است که آنها را به معابر صعب العبور کوچ داده است. همین بازارچه ها، که پای گردشگر را به شهرها باز می کرد، همینکه یک دختر جوان می توانست ارزانتر از اینجا یخچال جهیزیه خود را بخرد، اندک امکانی برای معاش کولبران بود. نمی دانم چه کسی انسداد مرزها را در فکر رییس جمهور انداخت. گویا قانون فقط برای ضعفا است. گویا قانون برای اغنیا محلی از اعراب ندارد.

مخالفت با قاچاق را به 99.5 درصد غیر کولبری متمرکز کنید

خضری گفت: حکم انسداد مرزها را شورای عالی امنیت ملی داد. رییس جمهور رئیس شورای امنیت ملی است. به راحتی می تواند فکر کند که کرونا، تحریم، محرومیت و معیشت منطقه، تورم در کشور و هزار دلیل دیگر، سبب شده است که این مردم تحت فشار باشند. نیم درصد واردات غیررسمی به کشور ارزشی این سختگیری را ندارد. برای اینکه این مردم رنج نکشند، سختگیری را به آن 99.5 درصد متمرکز کنند. اگر رییس جمهور همین الان دستور بدهد، معابر غیررسمی فردا باز می شود. این می تواند از بسیاری از ترس های ما جلوگیری کند. چرا این دستور را صادر نمی کنید؟
 

حل مشکل کولبران معطل یک دستور رییس جمهور است

وی اشاره کرد: بارها با رییس جمهور صحبت کردیم. خواستیم معابر را بازکنیم. برای حل مشکل بزرگ کولبران ساده تر، مطمئن تر، بی هزینه تر، سریع تر و عملیاتی تر از این تصمیم وجود ندارد. اما رییس جمهور می گوید کولبری باعث ورشکستی تولیدکنندگان ما است. می گوید جنس قاچاق وارد می کنند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 603873 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟