صفر شدن آمار توریسم درمانی در دوره کرونا / 60 درصد درآمد توریسم درمانی در جیب دلالان

توریسم درمانی / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بسیاری از کشورها بر روی  پدیده "توریسم درمانی" سرمایه گذاری کردند.حتی کشورهای همسایه ایران مانند ترکیه نیز جهت ارزآوری بر معقوله "توریسم درمانی" سرمایه گذاری کردند و از این راه نیز سود خوبی نسیب شان شد. اما ایران با وجود پزشکانی که گاه به پنجه طلایی معروف می شوند نتوانست در این مقوله خوب عمل کند و بیشتر توریست های درمانی را به کشورهای دیگر هدایت کرده است.

افراد مشهوری در دنیا جراحان پلاستیک ایران را بهترین دانسته و به ایران آمدند و زیرتیغ جراحان ایرانی رفتند. از سوی دیگر با شیوع کرونا راه همان چند توریستی که برای درمان یا جراحی پلاستیک به ایران می آمدند نیز مسدود شد.

حمیدرضا فتحی، دبیر انجمن جراحان پلاستیک ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در مورد مشکلات این روزهای جراحان پلاستیک تاکید کرد: جراحان پلاستیک دو فاز برای بیماری کرونا داشتند. اوایل اسفندماه سال گذشته تا عید نوروز شرایط بحرانی بود و به توصیه وزارت بهداشت تمام جراحی زیبایی را لغو شد. حتی جراحی های پلاستیک جنبه زیبایی یا اورژانسی نداشتند مانند شکاف لب و کام، فک، نقایص مادرزادی و... را لغو کردیم.

حمیدرضا فتحی / دبیر انجمن جراحان پلاستیک ایران

جراحی های پلاستیک در روزهای قرمز کرونایی ممنوع

وی با اشاره به این که همکاران ما فوق تخصص های زیبایی و پلاستیک هستند، افزود: در ایران بعضی از پزشکان دیگر عمل های زیبایی راانجام می دهند اما وجاهت قانونی ندارد. شنیده ها حاکی از این است که پزشکانی که مورد تایید و عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران نیستند، در بعضی از جاها عمل جراحی زیبایی انجام داده اند. من فقط شنیده ام و مستنداتی برای این موضوع ندارم به همین دلیل گفتم شنیده ها حاکی است. فوق تخصصان و اعضا انجمن جراحان پلاستیک به هیچ وجه در روزهای ممنوع (از هفته دوم اسفند تا 17 اردیبهشت) جراحی انجام ندادند.

منش جراحان پلاستیک اجازه نداد که نامه درخواست کمک بنویسند

حمیدرضا فتحی در پاسخ به این سوال که شیوع کرونا چه ضربه مالی به تجارت جراحی های زیبایی وارد کرده است؟ گفت: جراحان ضربه مالی بسیار زیادی متحمل شدند. متاسفانه جامعه فکر می کند که جراحان پلاستیک نیازی به این پول ها ندارند و شرایط اقتصادی فوق العاده ایده آلی دارند. فوق تخصصان جراحی پلاستیک حداقل 10 سال بعد از پزشک عمومی تحصیلات خود را ادامه داده و پا به بازار کار می گذارند و حداقل 40ساله هستند. متاسفانه در دوران کرونا به تمام فوق متخصصان به ویژه افرادی که تازه شروع به کار کردند لطمه شدیدی وارد کرد. اما منشی که آنها و انجمن داشتند اجازه نداد که نامه ای درباره این که نیازمند کمک هستند، منتشر کند.

درآمد جراحان پلاستیک از اسفند تا اردیبهشت صفر بود

دبیر انجمن جراحان پلاستیک ایران در پاسخ به این سوال که برآوردی از ضرر مالی جراحان زیبایی و پلاستیک تهیه شده یا خیر؟ تاکید کرد: آمار مشخصی در دست نیست. این موضوع شخصی است و ما نمی توانیم در درآمدهای مردم جستجو کنیم. اما می دانیم که از اسفند تا 17 اردیبهشت درآمدشان صفر بوده است. مسئله مهم این است که بیشترین عمل جراحی های زیبایی در اسفندماه صورت می گیرد. با توجه به شرایط حاکم بر آبانماه و آذر همچنین در زمستان عملی انجام نمی شود، بیشترین عمل های جراحی نیمه دوم سال در اسفندماه صورت می گیرد. در نیمه اول سال نیز عمل های جراحی در تابستان انجام می شود.

حمیدرضا فتحی با اشاره به تعطیل جراحی پلاستیک در ایران تاکید کرد: در کشورهای دیگر اما جراحی های زیبایی و پلاستیک انجام می شود. چرا که بسیاری از مردم دورکار هستند و ریکاوری خود را در خانه انجام می دهند. در حال حاضر کشورهایی مانند کره جنوبی، ژاپن و کشورهای غربی عمل های جراحی رواج داشت. در ایران اما دولت تصمیم گرفت که این عمل ها انجام نشود.

آمار توریسم درمانی در دوره کرونا به صفر رسید

وی در پاسخ به این سوال که برخی از آمریکا، اروپا و آسیا برای اعمال جراحی به ایران می آمدند، با شیوع کرونا مشخص هست که چند درصد ارزآوری و دلالی عمل های زیبایی از بین رفته است؟ گفت: خیر. چون این موضوع شفاف نیست. متاسفانه رویکرد منطقی و درستی برای توریسم درمانی انجام نشده است. دلالانی که نه سواد آکادمیک دارند و نه از لحاظ اخلاقی مورد تایید، یکی، دو بیمار به دندان می گیرند و به ایران می آورند. این توریسم درمانی نیست. با لغو شدن پروازها در دوره شیوع کووید-19 این نوع توریسم درمانی نیز به صفر رسیده است.

توریست های ایران سر از ترکیه در می آورند

حمیدرضا فتحی توریسم درمانی ایران و کشورهای همسایه را مقایسه کرده و افزود: اگر کشور ترکیه را ببینیم اصلا قابل مقایسه با ایران نیست. این در حالی است که بهترین جراحان در ایران فعال هستند و با تامین امکانات و تجهیزات توانایی تبدیل شدن به مرکز پوشش منطقه را داریم. اما به لحاظ نبود راهکار درست و نظارت، تمام توریست های درمانی سر از ترکیه در می آورند. دلالان عجیب و غریب در این حوزه فعالیت می کنند و کسر شان اکثر فوق متخصصان است که با آنها کار کنند.

همکاری با دلالان عجیب و غریب

دبیر انجمن جراحان پلاستیک ایران در پاسخ به این سوال که چرا بخشی از فوق تخصصان با دلالان عجیب و غریب همکاری می کنند؟ گفت: باید یک شرکتی توریست ها را به ایران هدایت کند که بتواند این کار را پیش ببرد. دلالان با برخی از پزشکانی کار می کنند که عضو انجمن نیستند. متاسفانه دلالان یک فرد اهل قطر را به یکی از جراح نماها معرفی کردند و توریست قطری زیر عمل جراحی جانباخت و یکی دیگر از بیماران را با مرگ مغزی به خارج از کشور فرستادند. در توریسم درمانی هرج و مرج وجود دارد. با وجود این هرج و مرج چطور می خواهید برآورد مالی انجام شود.

سود 60درصدی دلالان از توریست ها

وی در خصوص این که چند درصد هزینه یک توریسم به دلال می رسد و چند درصد به پزشک؟ توضیح داد: این موضوع بستگی به جراحی مورد نظر دارد اما بیشتر اوقات 60درصد هزینه به دلال می رسد. این دلالان توریست ها را از منطقه، آسیا و اروپا وارد ایران می کنند و به شکل ناجوانمردانه ای با آنها رفتار می کنند. در هزینه خانه ای که برای یک توریست اجاره می کنند تا هزینه های دیگر را چند برابر حساب می کنند. این هزینه ها جدای آن پورسانت هایی است که از توریست ها دریافت می کنند و درصدی که از پزشکان می گیرند. اعداد عجیب غریبی دریافت می کنند. به عنوان مثال از یک عمل جراحی 2500 دلاری حدود 1800 دلار دریافت می کنند.

رفتن آبروی فوق متخصصان زیبایی در خارج

حمیدرضا فتحی در آخر تاکید کرد: امیدوارم که شرایط بهتر شود و هر چه زودتر شیوع کرونا تمام شود. آرزو دارم که عمل جراحی زیر نظر انجمن به شکل نهادینه انجام شود و وزارت بهداشت حمایت جدی و دقیقی از انجمن جراحان پلاستیک داشته باشد تا از این لجام گسیختگی عمل جراحی زیبایی پیشگیری کنیم و به اسم جراح پلاستیک یا فوق تخصص زیبایی عمل های جراحی انجام می شود که آبرو و پیشینه درخشان همه فوق تخصصان را زیر سوال می برد و مایه سرشکستگی ما در خارج از کشور شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 596058 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟