نه، کرونا اینگونه کنترل نمی شود / بی توجهی به خانواده فوت شدگان از کرونا

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، موج دوم کرونا از موج اول پیشی گرفته است و روزانه جان های عزیزی در مقابل این بیماری از پای در می آیند و عجیب اینکه این آمار بالا نیز مردم را متوجه خطر نمی کند. روزگذشته کرونا بار دیگر در ایران رکورد زد و جان 235 نفر را گرفت.

دکتر رُبابه شیخ‌الاسلام ، متخصص اپیدمیولوژی

دکتر رُبابه شیخ‌الاسلام ، متخصص اپیدمیولوژی در گفت و گو با رکنا اعلام کرد:  صبح هر روز صدای بچه هایی که در کنار خانه با صدای بلند بازی میکنند مرا متعجب میکند که چگونه مادرانشان آنها را بدون ماسک و هیچگونه حفاظت دیگری روانه کوچه می کنند و چگونه فردی که سفارش تلفنی مواد غذایی و تاکید به استفاده از ماسک برای حمل مواد را بارها شنیده چگونه بدون ماسک وارد آسانسور میشود این بی توجهی مرا بیاد باز شدن حرم در مشهد مقدس و شیوع بسیار بالا به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی و مجوز سینه زنی در محرم می اندازد فکر میکنم این ضرب المثل درست است که الناس علی دین ملوکهم.

امسال محرم را در خانه هایمان عزاداری کنیم

این متخصص اپیدمیولوژی در ادامه افزود :  آیا اکنون در کشورما مسئولی هست که از او تقاضا کنیم بخاطر حفظ جان کادر خسته بیمارستان های کشور و کاهش مرگ و میر پزشکان ، پرستاران و حفظ آنها برای مراقبت های بعدی از بیمارانی که ممکن است دیگر پزشکی نداشته باشند و کاهش مرگ و میر مردم عزیزمان اجازه دهند امسال ما مردم عزاداری خود را در  خانه هایمان  برگزار کنیم.

شکست شعار در خانه بمانید با افزایش فشار اقتصادی

دکتر رُبابه شیخ‌الاسلام  با بیان اینکه  وزارت بهداشت با توانمندی شبکه های بهداشتی کشور و انسجام گروه پزشکی در شروع بیماری بخوبی از عهده کنترل بر آمده بود و در خانه بمانید ها داشت همه را مطمئن میکرد که کشور ما در زمینه کنترل موفق است افزود:  اما  ناگهان فشار اقتصادی ناشی از بیکاری ها عرصه را چنان تنگ کرد که حتی شعارمان نشد بیرون از خانه حتما با ماسک اوایل فاصله اجتماعی هم توسط بسیار کسان درک نشد و نتیجه اش کم کم بالا تر رفتن آمار مبتلایان و مرگ بگونه ای که موجی با شیب تند و رو به بالا ،جانهای بیشتری را تهدید میکند .

در این میانه از گروه پزشکی و کارکنان جان به کف بیمارستانها  جان باختند و می بازند و با کم شدن تعداد این ایثارگران عاشق، بیمارستان ها توان از دست داده و شلوغ وسرگردانی بیماران اندوهبار را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه بیایید از خود بپرسیم چه کوتاهی هایی کرده ایم که  با  با نوشتن آنهمه دستورالعمل برای هر شغل در کوچه و بازار با اوج گیری کرونا مواجه هستیم ادامه داد : وقتی یک به مراکز درمانی مراجعه می کند و مبتلا است او تنها مبتلا خانواده نیست همه خانواده و اطرافیان امکان دارد که مبتلا شده باشند. در این شرایط وظیفه بیمارستان تنها اینست که وقتی بیمار از کرونا جانباخت باخانواده او تماس بگیرند و خبر فوت بدهند بلکه باید ضمن ابراز همدردی با خانواده در مسیر کنترل بهداشتی خانواده ، قرنطینه آنان اقدام شود .خانواده مضطرب نمیدانند چه کنند و این فکر که  آیا همه آنها مبتلا هستند برایشان ترسناک است بخصوص که عزیزی را با همین ویروس از دست داده اند که در کنار اقدام برای آرامش آنان باید تلاش برای به قرنطینه بردن این افراد و کنترل سلامت آنان صورت گیرد که متاسفانه این اقدامات به خوبی انجام نمی شود و کنترل بدین صورت با چرخه معیوب مواجه می شود.

دکتر رُبابه شیخ‌الاسلام ، متخصص اپیدمیولوژی با تاکید براینکه دستورالعمل بیمارستان ها بعد از فوت چیست افزود : خانواده ها بعد ازفوت عزیزشان با ابتلا به کرونا رها می شوند . جالب است که با شرایط غیر علمی نیز در زمان دفن جسد مواجه هستیم . به طور مثال چندی پیش یکی از پزشکان بر اثرابتلا به کرونا فوت کرد. خانواده این پزشک با بهشت زهرا (س) تماس گرفتند تا شرایط دفن را بدانند که با شرایط خاصی مواجه نشدند. به آنها گفته شد و جالب اینکه به آنها گفته شد که شرایط برگزاری مراسم تا صدنفر را دارند البته با رعایت پروتکل های بهداشتی که در این شرایط این سوالات مطرح می شود که  آیا حاضران در شرایط عزا قادر هستند پروتکل بهداشتی رعایت کنند. با این شرایط و توجه نداشتن به مسیر مسدود کردن چرخه ابتلا نمی توان به این باور رسید که کنترل کرونا شکل بگیرد. نه کرونا اینگونه کنترل نمی شود.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 591162 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟