8 میلیون تن زباله زیر آب سد هراز کشیده می شود /  زباله دزدی مانع اجرای طرح بازیافت است

به گزارش خبرنگاراجتماعی رکنا، از زباله به عنوان طلای کثیف یاد می کنند. این محصول تحمیلی به جوامع، در صورتی که در روند صحیح بازیافت قرار بگیرد، می تواند تولید نیرو( گاز) کند، می تواند به چرخه مصرف برگردد و می تواند سبب تولید پول کلانی برای کشور شود. اما ما چگونه از این پسماندها استفاده می کنیم؟ اهمیت چگونگی رفتار ما با زباله چیست؟ این طلای کثیف تا چه حد به محیط زیست ما آسیب وارد کرده است؟
بابک خدایار ، فعال حوزه محیط زیست ، در گفتگو با رکنا، این مضوعات را مطرح کرده است.

این فعال محیط زیست گفت: مدیریت پسماند دو حوزه بسیار مهم دارد که به مدیریت های پسآب و پسماند تقسیم می شود. مدیریت پسآب شامل فاضلاب های عفونی بیمارستان ها ، فاضلاب شهری و فاضلاب صنعتی می شود. در 6 سالی که بنده در این حوزه کار می کنم، شهری نیست که به صورت صحیح این پسآب ها را دفع کند. در زمینه پسماند نیز همین وضع داریم . برخی از شهرهای بزرگ مانند تهران، شیراز و اصفهان فعالیت های خوبی انجام دادند. اما در هیچ کدام از شهرستان های کوچک و روستاها ، اقدام جالبی ندیده ام.

زباله دزدی مانع اجرای برنامه های بازیافت است

خدایار در ادامه بیان کرد: در برخی از شهرهای بزرگ کارهای خوبی انجام می شود، اما پدیده های مخرب هم باقی مانده اند. مثالی که می توانم بیاورم حاشیه فرودگاه امام خمینی ( ره) است. این بوی نامطبوعی که به خاطر مدفوعات زباله در اطراف فرودگاه است، حاصل فعالیت های ناقص است. یکی از موضوعاتی که سبب می شود فرایند دفع زباله ناقص بماند، پدیده زباله دزدی است. ، زیرا باعث می شود که ارزش زباله ها کاهش پیدا کنند و صرفه اقتصادی خود را برای پیمانکار از دست بدهد. به این خاطر که پیمانکاران بیشتر بر ظرفیت زباله های خشک حساب می کند. پس اگر این زباله های خشک را ( مانند پلاستیک ، فلزات و شیشه ) از سطل ها کسر شوند، آنها رغبتی به سرمایه گذاری پیدا نمی کنند.. توجه داشته باشید که ما از سرمایه گذارانی صحبت می کنیم که از تشکیلات صنعتی استفاده می کنند ، نه کسانی که زباله گردان را کنترل می کنند.

زباله طلای کثیف نیست اگر اقلام ارزشمند را از آن حذف شود

وی عنوان کرد: ما از زباله به عنوان طلای کثیف صحبت می کنیم، اما زباله وقتی طلا می شود که استخراج شود. برای استخراج آن نیاز به تشکیلات صنعتی سنگین است ، مانند آنچه در سلیمانیه تشکیل شد. پروژه ای که 6.5 میلیون یورو هزینه داشت. زباله می تواند طلای کثیف باشد ، اما اگر بتواند سرمایه گذاری که 6.5 میلیون یورو هزینه می کند را، مجاب کند که هزینه کردش بازمی گردد وگرنه چنین پتانسیلی ندارد. اگر قرار باشد از زباله اقلام ارزشمند کسر شود، هرگز نمی تواند این هزینه کرد را بازگرداند. آنچه که اکنون می بینیم.
خدایاری بیان کرد: نکته مهم و البته محیط زیستی این بحث چیست؟ وقتی زباله به صورت کامل و در چرخه صنعتی مذکور بازیافت شود، تقریبا دفعی باقی نمی ماند. بنابراین معضلات دفع زباله از بین می رود یا کاهش چشم گیری پیدا می کند. اما اکنون چگونه است؟ وقتی که زباله دزدیده می شود، وقتی که پوشال آن باقی می ماند ، وقتی که ارزش بازیافتی خود را از دست می دهد، باقی آن دفع می شود. هر طور هم که دفع شود معضلات محیط زیستی خود را ایجاد می کند.


آلودگی آب و نرخ سرطان بالا بخاطر دفع زباله در دو استان شمال کشور

این فعال محیط زیستی در ادامه بیان کرد: به دلیل زباله دزدی، ما نواقص زیادی را حتی در شهرهایی مثل تهران در دفع زباله داریم .فراتر از آن، برای شهرهایی که اهمیت پایتخت را ندارند ، زباله بحران آفرین شده است. در شهرهای کوچک هیچ فرایندی بر زباله انجام نمی شود. بطور مثال در دو استان شمالی هیچ کاری برای پسماند انجام نمی شود. همین سبب شده است که ما آلودگی آب داشته باشیم. آلودگی گیاه داشته باشیم. آلودگی جانوری داشته باشیم. بنابراین می بینیم که بالاترین نرخ مصرف داروهای سرطانی برای دو شهر شمالی است.

8 میلوین تن زباله زیر آب سد هراز کشیده می شود

وی افزود: در این دو استان سطح آب های زیرزمینی بالا است. هر گونه فضولاتی مانند فلز سنگی یا پسآب آلوده به منابع تامین آب راه پیدا می کند. بنابراین کیفیت اب و هر انچه که با آب در رابطه است، کاهش پیدا می کند. بیماری طبیعت هم مسبب بیماری انسانی می شود. یکی از بدترین این نمونه ها دفع گاه آمل است که در 5 کیلومتری سد هراز زده شده است. برآورد ما انباشت 8 میلیون تن زباله در این دفع گاه طی 35 سال است. اگر این سد آبگیری شود این حجم را به زیر آب می کشد. فکر نمی کنم توضیح زیادی لازم است که چه اتفاقی می افتد. شما 8 میلیون تن زباله در پهنه آبی سدی دارید که مصرفی مردم است. نمونه دیگر رودخانه کش افروز مشهد است که فاضلاب چندین منطقه صنعتی را می مکد. عملا اکوسیستم آن منطقه را نابود کرده است.

خدایار در پایان بیان کرد: بازیافت زباله برای کشور از دو جهت مهم است. یکی ارزش افزوده ای که ایجاد می کند. این ارزش افزوده را حجم مصرف و تولید زباله مشخص می کند. شاید زباله نتواند ارزشی معادل فولاد تولید کند، اما اگر خسارات محیط زیست را ببینیم، اگر بسنجیم که جبران این خسارات، چه هزینه ای دارد ، ، خواهیم دید که چقدر این سرمایه گذاری مهم است. ما با بازیافت کامل زباله از هزینه کرد آنها جلوگیری می کنیم . سوای اینکه اساسا مقولات محیط زیستی ارزش سرمایه گذاری ]ای بالایی دارد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 591158 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟