افزایش وسواس فکری در جامعه همراه با شیوع کرونا/ جوانان برای آینده برنامه ریزی ندارند

وسواس فکری/ امید به آینده/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، پس از مدتی اعلام شد ویروس کرونا از طریق سطوح نیز منتقل می شود. وسواس برای پاکیزه نگهداشتن سطوح شروع شد و این وسواس حالا با گذشت چند ماه از شیوع کرونا در جهان افزایش یافته و با بروز حوادث و اتفاقات مختلف به وسواس فکری تبدیل شده است و به شدت در جاده رسیدن به بحران می تازد.

مریم نجابتیان، رئیس مرکز روانشناسی وزارت ورزش و جوانان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا از مسیر  وسواس کرونایی تا رسیدن به بحران هایی که این بیماری در ذهن فرد و جامعه ایجاد خواهد کرد چنین  گفت: ریشه وسواس اضطراب و نگرانی است. درست است که وسواس می تواند برآمده از ژنتیک باشد اما بخشی از آن محیطی است. یعنی وقتی در محیط ناامنی زندگی کنیم و مرتبا مباحثی پیش بیاید که مردم احساس کنند سلامت روان شان به خطر می افتد دچار اضطراب می شوند. این اضطراب و نگرانی وقتی ادامه می یابد، احتمال دارد به وسواس تبدیل شود.

تاثیر محل زندگی در کاهش وسواس و اضطراب

وی با اشاره به این که وسواس به دو شکل وسواس فکری و وسواس عملی است، افزود: این روزها یکی از دلایل افزایش وسواس در جامعه کروناست. با شیوع ویروس کرونا در تمام جوامع نگرانی ها و اضطراب افزایش یافته است. البته محیط زندگی در میزان اضطراب و وسواس موثر است. افرادی که محیط های آرام تری زندگی می کنند آدم های سالم تری هستند و کمتر این اضطراب ها را تحمل می کنند و کمتر دچار وسواس می شوند.

مسائل مبهم زمینه ساز نگرانی هاست

رئیس مرکز روانشناسی وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که چطور می توان وسواس فکری جامعه را کاهش داد در حالی که عادی سازی نشود و از حساسیت این بیماری کاسته نشود؟ گفت: از وسواس یکی از مهم ترین نکات این است که اطلاعات علمی درستی به مردم بدهیم مثلا در دوره شیوع کرونا کرونا می گویند ماسک بزنید از ابتلا پیشگیری می کند. هر چقدر که مسائل مبهم باشد، زمینه نگرانی و به وجود می آورد.

مریم نجابتیان گفت: کسی که بیماری اضطراب را دارد و در شرایط ناامنی زندگی می کند به راحتی موضوعات را نمی پذیرد و نیاز به خدمات مشاوره ای دارد. حتی ممکن است مشاوره نیز تاثیر نداشته باشد و دارودرمانی کند. مهم ترین مسئله این است که اطلاعات به صورت نامفهوم به جامعه منتقل نشود. در دوره کرونا مشاوره روانی بسیار افزایش یافت. در مباحث دیگری مانند ازدواج، تربیت فرزند و... ریزش مشاوره داشتیم اما در زمینه مشاوره های فردی برای کم کردن اضطراب ناشی از کرونا آمار بسیار بالایی داشتیم.

لزوم ایجاد آینده ای همراه با امید

قبل از شیوع کرونا اعلام شده بود که اضطراب و افسردگی در ایران زیاد است و یک چهارم مردم افسرده هستند. رئیس مرکز روانشناسی وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این سوال که آیا افسردگی زمینه ای محسوب می شود؟ تاکید کرد: از زمان شیوع کرونا میزان مراجعه به مشاوران افزایش یافت. افرادی که بیماری زمینه ای داشتند و در محیط ناامن زندگی می کردند و نگرانی و اضطراب زیادی داشتند با شیوع کرونا این اضطراب افزایش یافت. در برنامه ریزی های اجتماعی باید سلامت روانی شهروندان نیز توجه کنیم و فضای شاد و آینده ای همراه با امیدی برای مردم به وجود آوریم. وقتی این ناامنی ها باعث می شود مردم از لحاظ روانی بهم ریزند و هر اتفاق ساده ای می تواند حمله و شوکی به نگرانی های قبلی باشد. بنابراین باید با یک برنامه ریزی بلندمدت، شاخص های سلامت روانی جامعه را ارتقا دهیم.

جوانان برای آینده برنامه ریزی ندارند

نجابتیان با بیان این که در حال حاضر باید مدیریت بحران داشته باشیم، افزود: در حوزه بهداشت، سلامت روان و... آگاه سازی و تکنیک های آرام سازی انجام می شود. به نظر من وظیفه رسانه ها، شبکه های اجتماعی و... ارتقا آگاهی های مردم، کاهش نگرانی های مردم و اطلاع رسانی در مورد بیماری کروناست. مبارزه با کرونا راهکار دارد. وضعیت روانی را بالا ببریم. چرا که اتفاقات پیش بینی نشده وجود دارد که باید با آن مقابله کنیم. حقیقت این است که شرایطی که ما تجربه می کنیم هیچ کس پشت سر نمی گذارد. شرایطی که ما تحمل می کنیم سخت است و ما مردم شادی نیستیم و دائما منتظر یک اتفاق بد جدید هستیم. به همین دلیل برنامه ریزی بلند مدت هم نداریم. در کشورهای پیشرفته و مرفه یک فرد 50ساله برای 50سال آینده برنامه ریزی می کند در حالی که در ایران یک جوان نمی تواند برای 5 سال بعد خود برنامه ریزی کند به دلیل آن که امید به آینده ندارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 586845 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟