قرار دادن کله قندی مقابل مغازه ها و  شرکت ها غیر قانونی است /  لزوم ورود مدعی العلوم به تخلفات شهری

سدمعبر / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، برخی از مغازه داران و حتی مال ها و فروشگاه های بزرگ با گذاشتن وسایل خود در پیاده راه، تردد را برای پیاده روها با مشکل روبرو می کنند. اما مشکل سدمعبر به اینجا ختم نمی شود. برخی از مشاغل با گذاشتن کله قندی هایی در خیابان، اجازه پارک به خودروها نمی دهند. در کمبود پارکینگ های عمومی در کلانشهر، این خودسرانگی های کسبه بیشتر به چشم می آید و علتی  برای تنش بین شهروندان می شود.

عرف های غیرقانونی در کنار خیابان

سید علی مفاخریان، مدیرعامل شرکت ساماندهی و صنایع مشاغل شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در این مورد تاکید کرد: من در قوانین صنفی ندیدم که مغازه ها و فروشگاه ها حریم داشته باشند. در عرف بعضی از مغازه داران این اقدام را انجام می دهند.

وی افزود: در عرف بعضی از مغازه داران اقدام به مسدود کردن خیابان می کنند تا منظر تجاری شان گرفته نشود. ممکن است با پارک کردن یک خودرو آن واحد از دید ناظرین بیرونی مخفی شود و معمولا برخی اصناف این کار را انجام می دهند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی و صنایع مشاغل شهر تهران گفت: گاهی باید روبروی اصنافی مانند پنچرگیری، تعویض روغنی، تعمیرگاه، صافکاری و از این دست مشاغل خالی بماند تا خودرو امکان ورود به مغازه را پیدا کند. مسدود کردن در حریم این مغازه ها باعث مشکل در کسب و کار آنها می شود.

سید علی مفاخریان در پاسخ به این سوال که حریم مغازه ها چگونه تعیین و تعریف می شود؟ گفت: قانونگذار باید آن را مشخص کند. ضمن آن که هر چیزی که نام مشاغل دارد با به سازمان مشاغل مربوط نمی شود. اگر واحد های صنفی اقدام به توسعه تجاری یا پیاده روها را مسدود کنند به واحد سد معبر مربوط و خلاف محسوب می شود.

پاس کاری سازمان های شهرداری

خبرنگار اجتماعی طی تماسی با شرکت شهربان و حریم بان شهرداری تهران این موضوع را پیگیری کرد اما طبق اعلام این شرکت سدمعبر مشاغل بر عهده سازمان مشاغل است اما دستفروشان، وانتی ها و مشاغل سیار بر عهده شرکت شهربان و حریم بان شهرداری است.

مدعی العموم با ضابطان قضایی برخورد کند

جعفر قادری، نایب رئیس اول فراکسیون شوراها، مدیریت شهری و روستایی مجلس یازدهم اما در مورد سدمعبر مغازه ها گفت: هیچ مغازه ای حریم ندارد و هیچ واحدی حتی تعویض روغنی، صافکاری و... نیز حریم ندارد. اگر کسی ادعا می کند که عوارض پرداخت کرده است باید بداند که هیچ ارگانی حق ندارد خیابان جلوی مغازه را به کسی وارد شود.

وی افزود: پارک حاشیه ای فقط از سوی شورای ترافیک به صورت مزایده قابل واگذاری است. باید جلوی تخلفات اینچنینی گرفته شود و این جزو وظایف پلیس راهنمایی و رانندگی است. قانون شهرداری ها نیز کمیسیونی را مکلف به رفع مزاحمت کند. اگر این کمیسیون به مسئولیت خود عمل نکند تخلف رخ داده است.

جعفر قادری در پاسخ به این سوال که برخورد با این مشکل چگونه باید صورت گیرد؟ گفت: فکر می کنم موارد این چنینی با خلا قانونی روبرو باشد و باید قانون را اصلاح کنیم که اگر نهادهای نظارتی به وظیفه خود عمل نکردند، از سوی مدعی العموم مورد مواخذه قرار گیرد. پلیس باید با موارد اینچنینی که جرم مشهود است باید برخورد کند. اگر این برخورد انجام نشود، دادستانی باید با ضابط قضایی برخورد کند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 585702 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟