شهردار تهران کلنگی بر منفعت شهر کوبید؟ / ماجرای بلندمرتبه سازی ها در پادگان 06

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، پس از سالها کش و قوس بسیار بالاخره شهرداری پادگان 06 را از ارتش گرفت اما تنها 35هکتار از آن را تصاحب کرده و قرار است مابقی آن (15هکتار) در دست ارتش بماند و آسمان خراش ها سر به فلک بکشد یا به صورت تجاری،اداری،گردشگری بارگذاری شود.

زهرا نژاد بهرام، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: ما با ساختمان بلند مرتبه قانون محور و اسلوب پایه و مکان یابی مناسب مخالف نیستیم. مدیریت شهری با ساخت 600هزار متر مربع ساخت و ساز در این پادگان موافقت کرد. از سوی دیگر شورای عالی شهرسازی اجازه بلندمرتبه سازی را صادر کرد.

ساخت وسازهای بوستان ارتش نصف شد

وی با اشاره به این که اتفاق خوبی در این میان رخ داده، افزود: به جای یک میلیون و200هزار متر مربع که در مدیریت گذشته توافق شده بود قرار بر این شد که این مساحت به 600هزار متر مربع کاهش یافت. مدیریت شهری در یک گفتگوی طاقت فرسای دو ساله به این مساحت رسید. از سوی دیگر خیابان بن بست بوستان یکم توسط ارتش باز خواهد شد و تردد شهروندان از محدوده صیاد شیرازی به صورت زیرگذر انجام می شود.

زهرا نژاد بهرام گفت: مجوز بلندمرتبه سازی از سوی شورای عالی شهرسازی صادر شده و مدیریت شهری به دنبال این بود که مساحت ساخت را به نصف کاهش دهد. شهرداری امکان خرید این مساحت (35هکتار) را از ارتش نداشت و همین که بیش از 70درصد آن را گرفته ایم موفقیت خوبی است. چرا یک مجموعه آماده است و نیازی به درختکاری و... ندارد.

بلندمرتبه سازی برای بزرگ شدن مساحت بوستان ارتش

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران تاکید کرد: مالکیت این پادگان با ارتش بود و نمی توانستیم به زور آن را تصاحب کنیم. اما ساخت و سازها براساس طرح تفصیلی انجام می شود. اگر قرار باشد که 600هزار متر مربع در 5 یا 6 طبقه ساخته شود دو سوم مساحت پادگان 06 به ساخت و ساز تعلق می گرفت و بوستان ارتش برای استفاده عموم محدود می شد. یادمان نرود که 35هکتار کم نیست و بوستان ارتش از پارک ملت بزرگتر خواهد شد.

نژاد بهرام با اشاره به این که مدیریت شهری منافع شهر را در نظر گرفته است، تاکید کرد: اگر تمام اصول رعایت شود بلندمرتبه ها در این منطقه، مانند اکباتان قابلیت هویت سازی دارد. ضمن آن که جمعیت پذیری این ساختمان ها نیز کاهش یافته است. واحدهای بزرگ در این 600هزار متر مربع ساخته می شود و 2900 نفر جمعیت در آن جای خواهد گرفت. اما در حال حاضر پادگان 06 چیزی بالغ بر 3000 سرباز دارد.

تراکم در پادگان

مهدی چمران، رئیس پیشین شورای شهر تهران اما نظر دیگری دارد و  به خبرنگار رکنا گفت: همین که 35هکتار از این پادگان ساخت و ساز نمی شود برای شهر یک نکته مثبت است. در زمان مدیریت گذشته قرار بود که بخشی از 15هکتار باقی مانده مسکونی و مابقی آن فضای سبز آزاد عمومی باشد. این پروژه در آن زمان به شورای عالی شهرسازی و معماری رسید. اگر این 15هکتار تراکمش بیشتر از ساخت های کنونی باشد و فضای آزاد آن کاهش یابد به ضرر شهر خواهد بود.

اجازه ساخت و ساز  15 هکتار ساخت و ساز در تهران در هاله ابهام

مهدی چمران تاکید کرد: اگر تراکم این ساخت و سازها در حد منطقه باشد، مشکلی به وجود نمی آید. اما اگر بلندمرتبه سازی کنند فضای سبز و آزاد همان ساختمان ها می شود و برای مردم شهر نخواهد بود. این که قرار است 35هکتار بوستان شود خیلی خوب انشالله که پارک عمومی شود ولی 15هکتار بعدی مهم است. گفته می شود که 35هکتار پارک را به مردم هدیه داده اند. این خیلی خوب است اما بحث بلندمرتبه سازی ها بسیار مهم است. در ساخت بوستان ولایت گفته شد که 10درصد پارک بلندمرتبه هایی ساخته شود تا هزینه پارک از آن تامین شود. خوشبختانه مقام معظم رهبری در افتتاح این پارک فرمودند ساخت و ساز انجام نشود و شهرداری تمام بوستان را خریداری کرد و فکر می کنم شهرداری هنوز بابت بوستان ولایت به نیروهای مسلح بدهکار باشد. اگر ساختمان بلندمرتبه در 15هکتار بوستان ارتش ساخته شود، 35هکتار فضای سبز مابقی به فضای آزاد آن ساختمان ها تبدیل می شود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 574175 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟