نماینده مجلس : با حقوق 12 میلیونی نمی توانم خانه اجاره کنم/ قشر متوسط هر روز فقیرتر

قشر متوسط / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این قشر بیشترین آسیب را در این روزها می بیند. قشر پایین که مشخص هستند و گاه گداری دولت از آن حمایت می کند. اما به نظر می رسد قشر متوسط به امان خدا رها شده است و با افزایش قیمت و اجاره بهای مسکن حالا یا به حاشیه نشینی نزدیک، یا به حاشیه ها رانده شده اند.

قشر متوسط حالا زندگی در منطقه ای را تجربه می کنند که بیشترین آسیب و حتی کرونا را در خود جای داده است. با این حال به حال خود رها شده اند تا فقیرتر شوند.

برنامه مجلس برای قشر متوسط که روز به روز فقیرتر می شود چه برنامه ای دارد؟

این دهک بندی چند سال پیش انجام شده دقیقا زمانی که دلار 10 هزار تومان بود و سکه 4میلیون نه امروز که دلار به 22هزار تومان رسیده و سکه به 11 میلیون تومان. این دهک ها با چه معیاری طبقه بندی می شوند و آیا این دهک ها برای در مردمی صدق می کند که نسبت به اول سال فقیرتر شده اند؟

سید غنی نظری خانقاه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به این سوال پاسخ داده و گفت: دهک ها براساس میزان درآمد افراد تعیین می شود. هر چقدر تورم افزایش می یابد، ارزش پول کاهش می یابد و دهک های پایین و افرادی که درآمد ثابتی دارند، درآمدشان کمتر می شود. به همین دلیل دهک ها باید بازتعریف شوند.

گوشت، مرغ و ماهی چگونه از معیشت حذف شد؟

وی افزود: بعد از سال 91 که تورم روز به روز افزایش می یابد و حقوق کارمندان و کارگران افزایش زیادی نداشته است، دهک ها ناخودآگاه جا به جا شده اند. در دهک 7 بودند با درآمد 4میلیونی سال 91 با درآمد 6میلیون و 500هزار تومانی سال 99 سه یا چهار دهک پایین آمده اند. آمدن کارگران و کارمندان به دهک های پایین تر به دلیل ارزش پول کاهش یافته و حقوق به حسب تورم در سال های اخیر افزایش نیافته است. بنابراین تعریف دهک ها باید براساس رفاه یک قشر مشخص شود. با معیشت ماهانه 4-5 کیلوگوشت، 2-3 مرغ یا 2-3ماهی تهیه می شد اما به تدریج حذف شده و به یک کیلو گوشت، یک ماهی و یک ماهی رسیده است لذا بخشی اتوماتیک وار فقیرتر شدند.

3میلیون امروز 500هزار تومان سال 91 هم نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این که متاسفانه بازتعریف دهک ها انجام نشده است، تاکید کرد: در پرداخت یارانه معیشتی و نقدی موضوع دهک ها مد نظر قرار نمی گیرد. ما در کمیسیون اقتصادی سهام عدالت و یارانه نقدی را بررسی کردیم. اگر فردی 3میلیون حقوق بگیرد نمی تواند یارانه دریافت کند. این در حالی است که 3میلیون در سال 91 بود اما امروز 3 میلیون چیزی حساب نمی شود و به اندازه 500هزار سال 91 هم نمی شود. بنابراین دهک ها و شاخص هایی که برای تعیین دهک ها باید بازنگری شود.

قشر متوسط فقیر محسوب می شود

سید غنی نظری خانقاه در پاسخ به این سوال که با مشکلات اقتصادی اخیر آیا قشر متوسط می تواند خود را در این جایگاه نگه داشته و قشر ضعیف تبدیل نشود؟ گفت: آنها مستضعفین هستند و جزو فقرا محسوب می شوند و فقط می توانند قوت لایموت داشته باشند. از زمانی که نماینده شده ام و ماهی 12میلیون تومان حکم حقوقی به من داده اند نمی توانم یک خانه در تهران اجاره کنم. دنبال خانه در اقدسیه، زعفرانیه و نیاوران نیستم من می خواهم بغل مجلس که یک مرکز متوسط است خانه بگیرم. خوب یک کارمند با 5میلیون تومان چطور می خواهد یک خانه بگیرد؟ جامعه باید با واقعیت ها تطبیق داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: ما جدیدا شروع به کار کرده ایم و به همین دلیل بحث سوال از رئیس جمهوری را مطرح کردیم که کاملا اقتصادی است نه سیاسی. دغدغه معیشت مردم را داریم و تعارفی در این زمینه نداریم. هر اقدامی که در راستای حمایت از قشر آسیب پذیر باشد کمیسیون اقتصادی مجلس به آن کمک می کند.

نمی توانم رسانه ای نمی کنم

وی در پاسخ به این سوال که مجلس و کمیسیون اقتصادی آن چه برنامه کوتاه مدت و سریعی برای رفع مشکل معیشتی و اقتصادی مردم دارد؟ تاکید کرد: مجلس دنبال فرصتی است که اقتصاد را نجات دهد. اقداماتی باید در راستای حمایت دیپلماسی اقتصادی، تعاملات سیاسی با کشورهای دیگر، اقدامات فرهنگی در نحوه مدیریت مصرف باید صورت گیرد. نمی توانم یکسری مسائل را رسانه ای کنم اما طرح هایی مطرح شده است که قالیباف هم در مورد آن صحبت کرده و می توانیم بگوییم به زودی گشایشی حاصل می شود.

سید غنی نظری خانقاه در پاسخ به این سوال که می توانیم بگوییم با برنامه هایی که مجلس در نظر دارد در سال 99 گشایشی در اقتصاد کشور رخ می دهد؟ گفت: به زودی اتفاقی رخ ندهد ما هم مانند نمایندگان مجلس دهم از اذهان عمومی حذف می شویم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 584771 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟