حرکت موج  hpv در ایران / مرگ سالانه 300 هزار زن / مسئولان هرچه زودتر واکسن در دسترس قرار دهند

Hpv- واکسن| به گزارش خبرنگار رکنا، hpv از جمله بیماری های مقاربتی است که خوشبختانه هم درمان آن، واکسن آن و هم راه کارهای پیشگیری آن، وجود دارد. اما سالانه 300 هزار نفر از زنان در جهان به دلیل این بیماری می میرند. همچنین ، فوجی از مبتلایان به این بیماری، علائم نازائی از خود بروز می دهند. این بیماری می تواند موجب سرطان های کشنده در ناحیه آلت تناسلی ، دهان و حلق شود. در حالی که آگاهی رسانی، معاینات دنباله دار و منظم و واکسن، می تواند این عوارض را به ( تقریبا) صفر برساند.
در این رابطه با « دکتر وحید جهانمیری، متخصص عفونی » گفتگو کردیم.

20036086-5663-b

وحید جهانمیری، با تاکید بر این موضوع که ـ« آگاهی رسانی و تهیه واکسن می تواند عوارض hpv را تقریبا به صفر برساند.» بیان کرد: به عنوان یک پزشک معتقدم نیاز نیست که مردم نگرانی شدید از ابتلا به ویروس hpv داشته باشند. این بیماری در 90 درصد ابتلاها ، توسط سیستم ایمنی بدن در حداکثر دو سال دفع می شود. همچنین توان واکسیناسیون برای این بیماری در بضاعت علم پزشکی وجود دارد. منتهی، نگرانی ما برای انواع سرطان زای این ویروس است که در صورت ناتوانی سیستم ایمنی بدن در دفع ویروس ، آهسته آهسته منجر به سرطان هائی می شود که مهم ترین آن سرطان دهانه رحم است.

ابتلا  سالانه 600 هزار زن به hpv

وی در ادامه گفت: سالانه 600 هزار زن در دنیا به دلیل انواعی از ویروس hpv به سرطان رحم دچار می شوند که نیمی از آنها فوت می کنند. این عدد کمی نیست، چرا که ویروس اچ پی وی کاملا قابل پیشگیری، واکسیناسیون وتشخیص زودهنگام است. پس انتظار نداریم که این ویروس سالانه 300 هزار نفر را بکشد. همچنین این ویروس می تواند سرطان هایی مانند دهان و حلق، مقعد و آلت تناسلی را ایجاد کند. بنابراین، نباید یک بیماری قابل پیشگیری و دارای و اکسن ، تنها به دلیل ناآگاهی مردم، کیفیت زندگی افراد را کم کند و مرگ و میر بگیرد.

زگیل تناسلی به وسیله کاندوم قابل پیشگیری نیست

این متخصص عفونی اشاره کرد: باید به افراد اطلاع رسانی کنیم تا آنها اول از همه وارد رفتارهای پرخطر نشوند.دوم اینکه اگر روابط خارج از خانواده دارند، مسائل بهداشت رفتاری را رعایت کنند. کاندوم بر خلاف بسیاری از بیماری های آمیزشی دیگر، نمی تواند کاملا از ابتلا به زگیل تناسلی جلوگیری کند.

تزریق واکسن در  10 سالگی، قبل از شروع روابط جنسی

این متخصص بیماری های عفونی بیان کرد: آگاهی رسانی در رابطه با این بیماری بسیار مهم است. چون دو نوع ویروس hpv که سرطان زا هستند،  واکسن دارند و نباید منجر به مرگ و میر شوند. این واکسن در تمام کشورهای پیشرفته، به صورت روتین برای نوجوانان تزریق می شود. مهم این است که این واکسن در همان اوایل نوجوانی، پیش از آنکه فرزندان اولین روابط جنسی را تجربه کنند، ارائه شود. یعنی واکسن باید در سنین 10 تا 12 سالگی بخصوص به نوجوانان دختر عرضه گردد، اگرچه برای پسران هم این واکسن را تزریق می کنند. بنابراین انواع 6 – 11- 9- 16 این ویروس که عارضه ساز و سرطان زا هستند، تا حد بسیار زیادی کنترل می شود. این واکسن بسیار موثر است و همچنین کم عارضه است.

مسئولین مشکل واکسن را حل کنند

وی گفت: متاسفانه، در سال آتی ورود این واکسن به کشور بسیار محدود شده است. تا جایی که اعضای کادر پزشکی هم سعی می کنند از بازار سیاه تهیه کنند. مسلما واکسنی که در ناصرخسرو خریداری می شود، ایمن نیست و نمی توانیم از رعایت چرخه سرمای آن مطمئن باشم. این واکسن در سه دوز تزریق می شود و ممکن است افراد یک یا دو دوز آن را بزنند ولی دوز دوم یا سوم را بدست نیاورند. امیدواریم این موضوع حل شود و ما بتوانیم از موج این بیماری در سال های دیگر جلوگیری کنیم.

زنان منظم تست hpv بدهند

جهانمیری بیان کرد: افراد می توانند با معاینه ی اطراف یا روی آلت تناسلی خود ، ابتلا به اچ پی وی را بررسی کنند. اگر افراد در ناحیه آلت یا اطراف آن ضایعه گوشتی مشاهده کردند، فورا به پزشک مراجعه کنند. متخصصی که می توانند در این مورد به افراد کمک کنند، ترجیا متخصصان عفونی هستند، اما متخصصین زنان و متخصصین مجاری ادراری هم به این نوع بیماری مربوط هستند. اما تمام موارد hpv ضایعه ایجاد نمی کند. لازم است که زنان در یک روتین مشخص،سالی یکبار برای انجام معاینات پزشکی اقدام کنند.همه زنان باید با تواتر مشخص، تست hpv و معاینات دهانه رحم را انجام دهند. حتی زنان پس از ازدواج هم لازم است این تست را در برنامه منظم داشته باشند تا اگر مبتلا به ویروس سرطانزا شده باشند، تشخیص بگیرند و مداوا در مراحل اولیه آغاز شود.

خویشتنداری، وفاداری و کاندوم، الفبای پیشگیری از بیماری مقاربتی است

بهترین راه برای پیشگیری این است که افراد وارد رابطه خارج از چهارچوب  نشوند. کسانی که تعدد روابط جنسی دارند، بسیار مستعد تر از افراد دیگر برای ابتلا هستند، حتی اگر از کاندوم استفاده کنند. بیماری مشابهی هم که ممکن است با وجود کاندوم منتقل شود، تبخال تناسلی است، اما استفاده از کاندوم می تواند بسیار موثر باشد. همه جای دنیا، الفبائی برای پیشگیری از بیماری های آمیزشی داریم که الف آن خویشتنداری و پرهیز است. دومین موضوع توصیه ای وفاداری است. سوم استفاده از کاندوم است. یعنی اگر وفاداری و پرهیز را رعایت نمی کنند، حداقل بهداشت رابطه را رعایت کنند.

خجالت نکشید، کاندوم بخرید!

جهانمیری اشاره کرد: در راستای واکسیناسیون، روی سخن ما با مسئولین است. امیدواریم همتی بکنند تا این واکسن هر چه زودتر در دسترس قرار بگیرد. زیراکه به شدت کمیاب شده است . بیماری های آمیزشی حاد نیست، هم قابل پیشگیری و هم قابل درمان است. مسئله ای که وجود دارد، ناآگاهی افراد است. متاسفانه بسیاری از افرادی که روابط متعدد دارند، دغدغه ی رعایت بهداشت رفتاری یا معاینات مربوط را ندارند. و باز متاسفانه، خیلی از افرادی که روابط متعدد دارند ، هنگام مراجعه به پزشک احساس خجالت می کنند. عامیانه اگر بخواهم بگویم ، طرف روی آن را داشته است که به روابط جنسی متعدد تن بدهد، اما وقتی از او می خواهیم به پزشک مراجعه کند، ابراز خجالت می کند. یا در برخی موارد خجالت می کشد که از داروخانه کاندوم بخرد. این یک ابزار بهداشتی است. مانند مسواک.
وی در پایان گفت: توقع ما این است که اگر به روابط جنسی تن می دهند، لااقل از بهداشت رفتاری غافل نشوند. اینکه افراد شرم دارند به پزشک معالجه کنند، سبب می شود که ما عوارض بسیاری زیادی را از یک بیماری کاملا قابل کنترل مشاهده کنیم. در حال حاضر ما عوارض بسیار ی از نازائی را به خاطر همین موارد مشاهده می کنیم . برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 584586 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟