افزایش 60 درصدی آتش سوزی جنگل ها و مراتع طی دو ماه  / هر ثانیه 360 متر مربع کشور تخریب می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با افزایش آمار آتش سوزی ها این سوال هرروز بیشتر مطرح می شود که چقدر عمد در وقوع این آتش سوزی  وجود دارد و چقدر آتش سوزی ها بر اساس اتفاقات طبیعی است . کارشناس محیط زیست و انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار توضیح داد.

فرضیه آتش سوزی های طبیعی مردود است

محمدرضا محبوب فر -کارشناس محیط زیست و انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار در گفت و گو با رکنا با بیان اینکه عنوان شده است آتش سوزی های اخیر در زاگرس غیرعمدی و ناشی از عوامل طبیعی در مراتع و جنگل ها بوده است چنین توضیح داد: عنوان شده ، آب و هوای مناسب ، رطوبت کم، درجه حرارت بالا در جنگل های زاگرس منجر به آتش سوزی های سریالی شده است.  اما به نظر، این آتش سوزی ها طبیعی نیست چرا که در حال حاضر رشته کوه های زاگرس درجه حرارت کمی را دارند . ما در سال های گذشته، شاهد این آتش سوزی های غیر عمدی بودیم اما در فصل گرم و در تیر ماه و مردادماه  رخ می دادند ولی امسال در اواسط خرداد، آتش سوزی ها به وقوع پیوسته است که هنوز درجه حرارت و گرمای هوا در رشته کوه های زاگرس به حدی نرسیده است  که منجر به آتش سوزی طبیعی باشد.  به عنوان یک کارشناس محیط زیست و عضو انجمن مخاطرات زیستی و توسعه پایدار ، فرضیه آتش سوزی های طبیعی به نظر مردود است.

آتش سوزی ها خطای انسانی نیست

وی با اشاره به آتش سوزی های دیگری که  در کشور، از زاگرس تا بوستان های تهران، کرج، قزوین ، یزد ... رخ داده است گفت  : در این آتش سوزی قطعا عمد وجود دارد . از طرفی عنوان شده ،این آتش  ها ناشی از رفت و آمد و تردد ها در مناطق جنگلی و مرتعی کشور بوده است . بنده  احتمال اینکه این آتش سوزی های سریالی که اتفاقا فاصله زمانی نزدیکی  دارند ناشی از خطای انسانی باشد نمی دهم .

تاخت و تاز برای رسیدن به ویلا و جاده

محبوب فر با اعلام این فرضیه که به نظر عده ای افراد قصد بهره برداری های سیاسی از موضوع آتش سوزی در سطح کشور را دارند افزود: ممکن است عده ای منافع اقتصادی برایشان این باشد که به دنبال ایجاد این آتش سوزی ها باشند. امکان دارد در پی سو استفاده از منابع طبیعی کشور و تاخت و تاز برای رسیدن به ویلا سازی و ساخت و ساز در عراضی طبیعی کشور باشند.

99 درصد آتش سوزی های زاگرس عمدی است

این کارشناس محیط زیست در جمع بندی علل آتش سوزی های سریالی جنگل ها و مراتع کشور چنین گفت:   صرفا عوامل طبیعی منجر به این آتش سوزی ها نشده است. قطعا عوامل انسانی نیز در این خصوص دخیل بوده است. 99 درصد آتش سوزی هایی که تا به امروز در سطح زاگرس رخ داده متاسفانه عمدی بوده و عامل انسانی نقش داشته است.

هدف برهم زدن نظم عمومی کشور

وی در پاسخ به این سوال که آتش زدن درختان چیتگر یا بوستان ولایت چه  منفعت مالی می تواند در بر داشته باشد اینگونه گفت : حریم جنگل های چیتگر اخیرا دچار معضل دست اندازی های منفعت طلبانه شده است. به طور کل در کشور در هر ثانیه 360 متر مربع از زمین های مرتعی،جنگلی و عراضی غیربایر  دستخوش تخریب میشود . طی سالیان اخیر بسیاری از فعالان محیط زیستی درهمین منطقه چیتگر و دریاچه چیتگر به دلیل دست اندازی ها تجمع کردند. در آتش سوزی های سریالی اخیر، هم سایه منافع اقتصادی و هم منافع سیاسی دیده می شود  تا نظم عمومی کشور را بر هم بزنند.

افزایش 60 درصدی آتش سوزی های جنگل و مراتع

وی در پایان افزود:  سال98 نسبت به سال 97 نزدیک به 30 درصد افزایش آتش سوزی در کشور داشتیم اما دراین دوماه و نیم که از ابتدای سال 99 می گذرد آتش سوزی ها 60 درصد افزایش داشته است. آتش سوزی های قبلی اگر خارج از حریم روستاها و شهرها بود امروز متاسفانه این آتش سوزی ها به داخل حریم شهرها و روستاها در بین باغات کشیده شده است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 574238 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟