40 درصد  تهرانی ها دچار کمردرد هستند / افزایش سن جمعیت ایران عامل کمر درد مزمن

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، زندگی ماشینی، بی‌تحرکی، ورزش نکردن، نشستن طولانی مدت پشت میز یا رانندگی کردن طولانی مدت و... از عوامل افزایش بروز کمردرد هستند فلذا با توجه به این مسئله که مردم در جوامع مختلف سبک زندگی خود را ماشینی کرده اند باعث شده است تا کمردرد یکی از شایع‌ترین علل مراجعه به پزشک در دنیا باشد.

دکتر نوید مقدم متخصص پزشکی ورزشی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که امروز آرتروز، دیسک کمر و دردهای مزمن عضلانی شایع شده است که باید دلایل آن مورد بررسی قرار بگیرد گفت: اختلالات ستون فقرات، بیماری دیسک بین مهره‌ای، تاندون‌ها و عضلات از علل ایجاد درد در کمر هستند. همچنین ممکن است کمردرد منشاء عصبی و درگیری اعصاب کانال نخاع داشته باشد اما در کل بین علل کمردردها، دیسک بین مهره‌ای از شایع‌ترین علل آن است.

افزایش سن جمعیت ایران عامل کمر درد مزمن

دکتر نوید مقدم اضافه کرد: همچنین آرتروز شامل گروه آرتروز زانو، لگن و گردن می شود که مهم ترین دلیل آن افزایش سن جمعیت در کشورمان است اما دلایل دیگری نیز مانند وزن بالا که بیشتر باعث آرتروز در زانو و لگن می شود.

دکتر نوید مقدم درباره روش‌های درمانی کمر دردها تشریح کرد: ابتدا نیاز است که علت کمر درد مشخص شود بنابراین کمردردهایی که بیش از شش هفته ادامه داشته باشند، باید توسط پزشک بررسی شوند و درمان خاص آن تجویز شود.

دکتر نوید مقدم مقدم ادامه داد: درمان‌ها به چند صورت مثل درمان دارویی، جراحی باز یا بسته است. معمولا کمتر از ۱۰درصد از کمر دردها نیاز به عمل جراحی باز دارند و بخش عمده کمردردها با درمان‌های اولیه درمان می‌شوند چراکه بیشتر این مشکلات به این دلیل است که افراد کم تحرک شده اند.

دکتر نوید مقدم تاکید کرد: افرادی که معمولا درگیر با این بیماری ها می شوند باید ورزش سبک انجام بدهند. همچنین نیاز است تا ورزش در آب را نیز در برنامه های خود داشته باشند. البته آنچیزی که به عنوان آرتروز کمر یا گردن شایع است نباید تنها با یک عکس مشخص شود بلکه حتما باید توسط پزشک معاینه و بررسی های تکمیلی انجام شود.

40 درصد از شهروندان تهرانی کمر درد دارند

دکتر نوید مقدم با بیان اینکه درباره شایع شدن دیسک در جامعه نمی توان قطعی صحبت کرد افزود: بر اساس آمار ما، 40 درصد از شهروندان تهرانی اظهار میکنند که از کمر درد رنج می برند که اکثر این دردها نیز عضلانی هستند و خود به خود برطرف می شوند. البته اگر این درد ادامه دار شد و علائم خطری مانند بی اختیاری ادرار و ضعف اندام تحتانی وجود داشت فرد باید قطعا به پزشک مراجعه کند.

دکتر نوید مقدم اذعان کرد: دردهای عضلانی در بیشتر مواقع با مصرف مسکن‌ها و شل‌کننده‌های عضلانی درمان می‌شوند. اما باید توجه داشت انتخاب نوع دارو بسیار مهم است چرا که نباید برای بیمار تداخلات دارویی رخ دهد فلذا هر فرد نباید سر خود شروع به مصرف این مسکن‌ها کند.

دکتر نوید مقدم با بیان اینکه توصیه های کلی مبنی بر خم نکردن سر برای دیدن گوشی به این دلیل است تا احتمال دیسک گردن را پایین بیاورد خاطر نشان کرد: سبک زندگی ما در این به وجود آمدن این مشکلات بی تاثیر نیست و احتمالا سبک زندگی ما که دائم پشت میز می نشینیم می تواند موثر باشد البته نمی توان این مسائل را به یک دلیل محدود کرد.

دکتر نوید مقدم در پایان اذعان کرد: افرادی که ضعف در اندام ها و بی اختیاری ادرار و خواب رفتگی اندام را ندارند با یک استراحت می توانند به زندگی عادی برگردند یعنی ما فقط 24 ساعت به افرادی که کمر درد دارند استراحت می دهیم و فرد باید بعد از آن به زندگی عادی خود برگردد چراکه استراحت زیاد نیز خود برای کمردرد های مزمن آسیب زا است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 569222 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟