مرگ بی شمار متقاضیان  پیوند عضو در اوج شیوع کرونا در ایران / بیمار مرگ مغزی به هیچ وجه به زندگی بر نمی گردد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شیوع کرونا پیوندها کمتر انجام شد و می تواند ترافیک زیادی در پیوند اعضا به وجود آورد. از سوی دیگر کارت های اهدای عضو توسط افراد پر می شود اما بعد از مرگ مغزی افراد، بدون رضایت اولیای دم این کارت ها محلی از اعراب ندارد و فاقد ارزش می شود. اولیای در زمان رضایت آنقدر احساسی می شوند که احتمال دارد زمان طلایی از دست برود. مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماریهای وزارت بهداشت در مورد پیوند اعضا تاکید کرد: پیوند اعضا در دوران کرونا در همه جای دنیا با توقف یاکاهش شدید مواجه بود. طی دستورالعملی که صادر شد وضعیت اورژانسی با پروتکل های سختگیرانه در ایران 36 مورد پیوند انجام شد. از 25 تا 31 اردیبهشت هفته اهدای عضو است. 7هزار عضو به خاک سپرده شد در حالی که بسیاری از بیماران می توانستند از آن استفاده کنند. اعلام رضایت خانواده ها برای پیوند بسیار حائز اهمیت است اما پیوند دوران و زمان طلایی دارد.

وی با اشاره به رضایت اولیا افزود: تجارب مختلفی در مورد رضایت اولیات در دنیا وجود دارد. در ایران مسائل حقوقی و فقهی توامان وجود دارد. این سوال که آیا فرد بعد از وفات اختیاری در خصوص بدن خود دارد؟ مسئله ای است که در جامعه حوزوی و دانشگاهی در حال بررسی است. فعلا قوانین کشور ما اجازه نمی دهد بدون رضایت اولیای دم پیوندی انجام شود. اما تجربه نشان داده؛ کارت های اهدای عضو تاثیر بسیار زیادی در رضایت خانواده دارد و وقتی خانواده می داند که عزیزشان راغب به اهدای عضو بوده راغب تر می شوند و رویه پیوند اعضا سریع تر پیش می رود. تاکنون شاهد نبودم یا نشنیدم فردی کارت اهدا عضو داشته باشد اما خانواده اش با پیوند اعضا مخالفت کنند.

شادنوش با اشاره به این که داشتن این کارت ها بسیار اهمیت دارد، گفت: شهروندان با ارسال کدملی به شماره پیامکی 3432 دو سوال برایشان ارسال می شود و پس از آن در لیست اهدای عضو قرار می گیرد. راه دیگر دریافت کارت اهدای عضو نیز ثبت نام در سایت EHDA.IR است.

پروتکل های سختگیرانه ستاد مبارزه با کرونا در پیوند عضو

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماریهای وزارت بهداشت تاکید کرد: لیست 25هزار نفری از متقاضیان دریافت عضو در کشور وجود دارد. در مدتی شیوع کرونا، افرادی به دلیل نبود امکان پیوند عضو از دنیا رفته اند و باید لیست ما به روز شود. برای اهدای عضو پروتکل های بسیار سختگیرانه ای در دوره شیوع کرونا در پیش گرفته ایم. به عنوان مثال اهدا کننده تست کرونا می دهد و نباید خانواده اش کرونا گرفته باشند. افراد گیرنده نیز این موارد را در نظر می گیریم. باعث تاسف است که تعداد قابل توجهی از افراد حاضر در لیست انتظار پیوند عضو به دلیل آن که پیوند دریافت نکرده اند از دنیا رفته اند. با همین پروتکل ها به صورت اورژانسی 36پیوند انجام شد.

شادنوش در پایان گفت: کما با مرگ مغزی کاملا متفاوت است. بسیاری از خانواده ها فکر می کنند احتمال بازگشت بیمار مرگ مغزی به زندگی وجود دارد در حالی که بیماران مرگ مغزی به هیچ وجه به زندگی باز نمی گردند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 569177 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟