علت اصلی کاهش مرگ و میر کرونا در ایران / پاسخ به شبهات جذب پرستار !

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، کشور ما پر حادثه است. وقتی کرونا شیوع پیدا کرد برخی به پرستارانی که خود را به خط مقدم سلامت رساندند، خرده گرفته و گفتند چرا جانتان را به خطر می اندازید؟ اما جامعه به این افراد تاختند چرا که پای انسانیت و سلامت در میان بود. بیلبوردهای شهری، شعرها، شعارها و... همه و همه در مدح پرستاران و کادر درمانی بود که جان خود را کف دست گرفته و به جنگ کرونا رفته بودند. در همین زمان مشخص شد این پرستاران با قراردادهای 89 روزه و با مزایای 16 تا 30هزار تومان خود را به خط مقدم سلامت رسانده اند. فاش شدن این قراردادها باعث شد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مقابل آن واکنش نشان داده و کامل تقوی نژاد، معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری خود اعلام کرد پرستارانی که با قراردادهای 89 حاضر شدند به مردم خود در بحران کرونا کمک کنند، در اولویت استخدام قرار خواهند گرفت. حالا اما میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری از اخراج 600 پرستار خبر می دهد. پرستارانی که جایگزین پرستاران قراردادهای 89 قبل شده بودند، حالا تعدیل می شوند تا جای خود را به پرستاران بیکار دیگر بدهند. آنها از هیچ مزایایی برخوردار نخواهند بود و باید سرشان را پایین انداخته و رخت سفید خود را درآورده و بیمارستان ها را با حسرت استخدام بنگرند. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در این مورد تاکید کرد: وزارت بهداشت حداکثر تلاش خود را برای استخدام پرستارانی که در دوره شیوع کرونا به کار می گیرد و پیگیر استخدام آنهاست.

کمبود پرستار در ایران

وی در مورد ورودی پرستاران به دانشگاهها زیاد است؟ افزود: با توجه به کمبود شدیدی که در مورد نیروی پرستاری در کشور داریم. بدیهی است که نسبت پرستار نسبت به تخت و هزار نفر جمعیت پایین است. اصلاحی نیز داریم که نسبت پرستار باید با پزشک 5 به 1 باشد، در این مورد نیز با کمبود روبرو هستیم. به همین دلیل در برنامه استراتژیک آینده تا 1404 پیش بینی شده در بسیاری از رشته ها از جمله پرستار، پیراپزشک، پزشک و... رو به افزایش بوده و تعداد نیروی مناسبی پذیرش خواهند شد.

حریرچی گفت: در دنیا از 10رشته شغلی که برای آینده پیش بینی شده و از سال آینده توسعه خواهد کرد، 5 الی 7 رشته مربوط به پزشکی است. عمدتا شامل اقدامات مراقبتی (مراقبت در بیمارستان، سالمندان، در منزل، معلولین و...) است. علت آن نیز بالا رفتن سن جمعیت در تمام دنیاست. هسته خانواده ها کوچک شده است.

8میلیون مسن در ایران

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که 30اردیبهشت روز جمعیت است، تاکید کرد: در گذشته یک فرد سالمند 4 بچه، 10-15 نوه داشت. از این افراد بالاخره یکی، دو نفر به پیرمرد و پیرزن محترم خانواده مراقبت می کردند. یکی از دلایل کاهش مرگ و میر بیماران کرونایی مراقبت و حمایت مناسبی در منازل از افراد مسن است. 9.5درصد جمعیت کشور بالای 60 سال (حدود 8 میلیون نفر) هستند ولی حدود 50هزار نفر معلول و سالمند در مراکز نگهداری سالمندان داریم. یکی از علل مرگ و میر بالا در کشورهای اروپایی و آمریکا تعداد بالای سالمندان در مراکز نگهداری بود. در اکثر موارد 50 تا 100 سالمند در یک مکان کوچک نگهداری می شوند.

وی با بیان این که متاسفانه هسته خانواده ها کوچک می شود، گفت: افراد مسن تک فرزند هستند، فرزندانشان نیز خانواده های تک فرزند دارند. به همین دلیل ما نیروهای پرستاری به ویژه نیروهای مراقبت سطح پایین تر (مراقبت در منزل) و کمتر از لیسانس کمک کنند.

مازاد ورودی پرستاران در دانشگاه

حریرچی در پاسخ به این سوال که ورودی دانشگاه های پرستاری 12هزار نفر است در حالی که 4هزار نفر استخدام می شوند، مازاد آن برای چیست؟ تاکید کرد: وقتی قرار است برای ورودی پرستار، پزشک و متخصصان برنامه ریزی می کنیم، افرادی که در آستانه ورود هستند، می گویند: «باید ظرفیت را افزایش دهید، چرا انحصار ایجاد کرده اید؟» ولی وقتی وارد می شوند می گویند: «چه خبر است؟ شورش را درآورده اید، باید ورودی را کاهش دهیم.» به همین دلیل واضح می گویم: تا اطلاع ثانوی کمبود نیروی پرستاری داریم و قرار نیست تمام آنها در بخش دولتی مشغول به کار شوند. بخش خصوصی و عمومی غیردولتی فعالیت خواهند کرد. براساس سطح درآمد، رشد اقتصادی و تغییر سنی در آینده سند لازم برای این موضوع دیده شده است و به میزانی که نیاز است نیرو جذب می کنیم. برخلاف رشته های علوم انسانی هستیم و تا آینده باید پذیرش را افزایش دهیم.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 568789 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟