چرا  عاشق سلبریتی ها می شویم ؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این روزها شاهد حمله های فضای مجازی از سوی علاقمندان هنرمندان به مخالفان این هنرمندان هستیم . برخورد های تند و تیز ی که نشات گرفته از احساسات افراطی این نوجوانان و بعضا جوانان است . برخوردهایی که همچون جنگ می ماند، تنها سلاحشان فشنگ و آرپی‌جی نیست بلکه هک می کنند و کامنت می گذارند.

اصغر کیهان نیا- روانشناس  در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره علت تقلید نوجوانان از نوع پوشش شخصیت خاصی یا دلبستگی به خواننده، هنرمند و یاچهره مطرحی در دوره نوجوانی گفت: نوجوانان در دوران بلوغ به بحرانی به اسم بحران هویت دچار می شوند. در بحران هویت سوالاتی از خودشان دارند که این سوالات را نمی توانند از شخص دیگری بپرسند. پرسش هایی که من کیستم؟ چه کاره هستم؟ آیا زیبا هستم؟موفق می شوم؟ و ... از خود می پرسند.

بحران هویتی نوجوانان تا 18 سالگی

وی در ادامه افزود: نوجوانان این سوالات بسیار ساده را در بحران هویت از خود می پرسند. در این بحران یکی از مهمترین نکاتی که برای این بچه ها مطرح بود توجه است علاقمند و نیازمند هستند تا به آنها توجه شود. بنابراین چهره هایی که مشهور هستند مانند بازیگران ، خوانندگان، نقاش و هرشخصی که در جامعه مطرح است؛ نوجوانان دوست دارند شبیه این اشخاص باشند بنابراین الگوبرداری می کنند تا بتوانند مورد توجه دیگران قرار بگیرند. از پوشش و لباس خاصی استفاده می کنند تا دیگران به این نوجوانان توجه نشان دهند. این دوران دوره بحران هویت نامیده می شود و تا هجده سالگی ادامه پیدا می کند.

اعتماد به نفس نوجوان را بالا ببریم

کیهان نیا درباره همراهی این بحران در دوران میانسالی این نوجوانان اظهار داشت: پس از هجده سالگی فرد وارد دوران جوانی می شود. اگر این نوجوانان از پدر و مادر باشعور و باسواد باشند البته سواد نه به معنای تحصیلات این والدین به بچه ها اعتماد به نفس کافی یا عزت نفس بدهند تا تصور ذهنی خوب و رضایت از خودشان داشته باشند، زمانی که تصویر ذهنی خوب داشته باشند با این دوره و رفتارها وداع می کنند.

اگر اعتماد به نفس ضعیفی داشته باشند ممکن است  سن بالایی داشته باشد اما همچنان بچه هستند. خانم و یا آقایی که سن بالایی هم دارد اما هنوز  تمایل به نمایش و توجه دارند به این افراد می گوئیم همچنان کودک باقی مانده است  و رشد عقلایی نکردند. تغییر پوشش و ظاهر هیچ گونه ایرادی ندارد اما این که به طور دائم و متداول رنگ مو خود را تغییر و یا دائم لباس خودشان را عوض کنند تا مورد توجه قرار گیرند این معنی را می دهد که ما همچنان در دوران نوجوانی مانده ایم. هر اندازه عزت نفس بچه ها بالاتر باشد به خود باوری می رسند و زمانی که به خودباوری رسیدند با جسم و روح روان خودشان آشتی می کنندو از رفتارهای احساسی و خشونت ها رفتاری  دور می شوند .برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 562993 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مینا سجادی
آیا این خبر مفید بود؟