لزوم استفاده دولت از منابع بنیادها و بنگاه ها / کرونا دوماه دیگر بیکاری و تورم را به اوج می رساند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، روحانی ادامه می دهد: البته امیدواریم مردم عزیز کماکان هشدارها را جدی بگیرند و جز برای امور ضروری زندگی از منزل خارج نشوند و به مسئولین در کنترل بیماری تا رسیدن به یک وضعیت با ثبات و قابل اطمینان کمک کنند.

در ایران قرنطینه پلیسی را امتحان کنیم

محمود جامساز تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا، دربار این سخنان رییس جمهوری پس از باز شدن دوباره بسیاری از مشاغل گفت: سیاستگذاران ما همواره برروی آزمون و خطا کار می کنند بنابراین طبیعی است که نتیجه عکس را نیز تجربه کنند. بسیاری از کشورهای دنیا در ابتدا معتقد بودند که باید قرنطینه سخت انجام شود یعنی ما در ووهان، ترکیه شاهد حکومت نظامی بودیم یا در خیلی از کشور ها قرنطینه نظامی و پلیسی برقرار شد که اتفاقا قرنطینه پلیسی نیز جواب داد.

وی ادامه داد: اما در کشور ما ابتدا رییس جمهوری قرنطینه را مربوط به جنگ جهانی اول می دانست سپس وقتی دیدند که اوضاع تغییر کرده، از مردم خواستند که در خانه هایشان بمانند بی آنکه به این مسئله توجه کنند که در خانه ماندن نیاز به لوازم هایی دارد.

6 درصد مردم تابآوری یک هفته ای دارند

جامساز خاطرنشان کرد: همه مردم ما ذخیره کافی برای تاب آوری به مدت یک ماه یا دو ماه را ندارند هم اکنون 60 درصد مردم ما تنها برای یک الی هفت روز تاب آوری دارند بنابراین دولت باید به مردم از نظر تغذیه ای خدماتی را ارائه بدهد کمااینکه بسیاری از کشورها این کار را انجام دادند و برای منازل حتی غذا ارسال می کنند.

این اقتصاددان با بیان اینکه در کشور ما مردم به دلیل فقدان مالی دولت از خیلی از کمک ها محروم ماندند اضافه کرد: از طرفی بسیاری از مردم در جنوب شهرها برخلاف مناطق مرفه نشین مجبور هستند تا برای معاش خانواده از خانه های خود خارج شوند.

او درباره احتمال برقرار شدن محدودیت ها اظهار کرد: این دفعه نیاز است تا قرنطینه شدیدتری نسبت به قبل اعمال شود اما مسئله که وجود دارد این است که دولت از چه منابعی برای قرنطینه می خواهد استفاده بکند چرا که پول هایی که رییس جمهوری گفته اند معلوم نیست از کجا قرار است تامین شود از طرفی کشورهای دیگر به ما وام نمی دهند، صندوق بین المللی پول پیشنهاد ما را رد کرد و فقط یک 50 میلیون و 130 میلیون دلار از طریق بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی تایید شده است.

ادامه کرونا مشکلات را چند برابر می کند

جام ساز با بیان اینکه ما پس از کرونا مشکلات اقتصادی بیشتری خواهیم داشت مطرح کرد: طول بیماری نیز مشخص نیست و اگر ادامه داشته باشد بدون شک به مشکلات ما اضافه خواهد کرد. البته این مسئله در همه کشورهای جهان صدق می کند و اگر بنا به ادامه دار شدن این بیماری باشد باید منابعی برای آن در نظر گرفته شود برای مثال اتحادیه اروپا هزار میلیارد یورو برای کشور های ضعیف تر در نظر گرفته شده است.

دولت از منابع داخلی بنگاه های اقتصادی استفاده کند

این اقتصاد دان در ادامه تاکید کرد: اگر امروز برای بدست آوردن منابع خارجی با مشکل روبرو هستیم باید سعی شود تا از منابع داخلی خود استفاده کنیم کمااینکه منابع ما نیز کم نیستند. دولت باید از منافع بنیادها، نهاد ها و بنگاه های دولتی و فرا دولتی استفاده بکند چرا که همه دارایی این مراکز متعلق به مردم است یعنی هرچه در صندوق توسعه ملی وجود دارد برای مردم است که اگر امروز از آن استفاده نشود پس چه زمانی باید از آن برداشت شود.

او در پایان تاکید کرد: این بیماری اگر بیشتر از دوماه دیگر طول بکشد با رکود اقتصادی، بیکاری و تورم روبرو خواهیم بود که طبق آمار اعلام شده توسط رویترز رشد اقتصادی ایران منفی 6 درصد خواهد بود که من احتمال می دهم رشد اقتصادی منفی تر خواهد بود بنابراین بر اساس تحقیقات بدست آمده هزینه در خانه ماندن مردم برای دولت ها کم تر از بازشدن کسب و کارها است فلذا بهتر است که دولت هرچه زودتر کاری کند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 562410 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟