نبود نظارت درست بر دو سوم بودجه کشور / سود شستا می تواند شر مطلق باشد

ندا رفیع زاده، کارشناس اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار رکنا، در پاسخ به این سوال که درآمدهای دولت به دلیل کاهش قیمت نفت، تحریم ها و مبارزه با کرونا کاهش یافته است، حال دولت در این شرایط چطور از مردم باید حمایت کند؟ گفت: دولت درآمد خود را از جیب مردم تهیه کرد و تمام مشکلات خود را با فروش سهام شستا و یکی دو شرکت دیگر حل کرد. اگر دقت کرده باشید به اندازه 2 درصد کل سهام کشور را شستا در اختیار دارد و بالای 100هزار میلیارد توانست از فروش سهام شستا به دست آورد. از سوی دیگر فروش اوراق خزانه اسلامی تا سه سال اجازه فروش ندارد. کسر بودجه دولت حل شده و اگر بخواهد می تواند فقر مردم و مشکلات اقتصادی را حل کند.

بهنام مرادی کارشناس اقتصادی در بازار بورس  نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این موضوع که شستا وارد بازار بورس شده و بالای 100 میلیارد از فروش سهام خود بدست آورده است حال چگونه می توان از این پول برای معیشت مردم استفاده کرد بیان کرد: این مسئله را باید مورد توجه قرار داد که در سال 84 با دستور صریح رهبری معظم انقلاب به مجمع تشخیص مصلحت نظام اصل سیاست های 44 قانون اساسی درباره خصوصی سازی به صراحت تمام به مجموعه ها اعلام شد تا هرچه زود تر نهاد های مختلف این دستور بالا دستی را اجرایی کنند.

خصوصی سازی شستا سیاست درست دولت

وی ادامه داد: خصوصی سازی شستا نیز در مسیر اجرای اصل 44 قانون اساسی یک سیاست بسیاری درستی بود که این دولت در جهت آن گام برداشت.

برروی دو سوم بودجه کشور نظارت درستی وجود ندارد

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: وقتی ما می گوییم شرکت ها، موسسات و بنگاه های دولتی، منظور ما دو سوم بودجه کشور است که امروز هیچگونه نظارت درستی برروی آن وجود ندارد و این مسئله تنها بر اساس تاریخچه مجلس شورای اسلامی است کمااینکه در مجلس شورای ملی نیز در این راستا تلاش می شد که بتوانند سازوکاری را در خصوص شرکت های دولتی برای خصوصی سازی پیدا بکنند اما در همان زمان نیز موفق نشدند.

مرادی خاطر نشان کرد: اینکه یک مجموعه دولتی برای افزایش نظارت بر خود، شفافیت سازی و بهره گیری از پول های سرگردان جامعه خود را عرضه کند و از آن سرمایه در جهت توسعه خود استفاده بکند کمااینکه نظارت را نیز همواره در کنار همه رفتارهای خود داشته باشد بدون شک یگانه راه ما برای فساد ستیزی و افزایش بهره وری شرکت های دولتی است

او با بیان اینکه بحث خصوصی سازی علاوه بر اینکه می تواند ما را در بحث نظارت بر شرکت های دولتی کمک کند اضافه کرد: این مسئله ما را در زمینه افزایش بهره وری و افزایش درآمد شرکت های دولتی کمک خواهد کرد که در زمینه ورود شستا به بازار بورس شاهد آن هستیم.

سود شستا حاصل از بازار بورس می تواند شر مطلق باشد

مرادی در ادامه با گفتن این مسئله که شائبه هایی نیز در این بین وجود دارد تصریح کرد: ما نگران این مسئله هستیم که پول حاصل از درآمد موسسات دولتی از بورس جای دیگری هزینه شود چراکه اگر محل هزینه کرد پول به دست آمده اگر در همان مجموعه شستا نباشد و دولت در آن ورود کند قطعا خطرناک خواهد بود و نه تنها عامل خیر نمی شود بلکه شر مطلق خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی در پایان مطرح کرد: اگر دولت بسته خصوصی سازی را کامل اجرایی کند بدون شک ما شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود اما اگر هرجایی خدشه ای به این پکیج وارد شود قطعا ما با مشکل روبرو خواهیم شد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 561025 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟