سود 100 هزار میلیاردی دولت در روزهای کرونایی  / وقت حمایت از  اجاره نشین ها است

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، مستاجران این روزها علاوه بر استرس شیوع بیماری کرونا باید با اضطراب جا به جایی و افزایش قیمت اجاره بها نیز دست به گریبان باشند و مشکلات مضاعفی را به جان بخرند.

از اردیبهشت ماه فصل جا به جایی اجاره نشین ها شروع می شود. اما کرونا امکان بازدید از منازل را کاهش داده است. اجاره نشین ها در تنگنا قرار گرفته اند چرا که از یکسو اجاره بها افزایش می یابد از سوی دیگر در شرایط شیوع کرونا نمی توانند خانه ای بیابند.

ندا رفیع زاده، کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار رکنا این مشکل را تشریح کرده و گفت: برخی از صاحبخانه ها بازنشسته هستند و از اجاره آن گذران زندگی می کنند و به پول آن احتیاج دارد. افرادی که متول هستند ملک نمیخرند.

پیش بینی افزایش 20 درصدی قیمت مسکن

وی با اشاره به این که اجاره نشین ها فشار بسیاری را تحمل می کنند، افزود: نه تنها اجاره بها بلکه تمام اقلام و کالاهای اساسی در همین یکی دو ماه افزایش قیمت داشته اند. پیش بینی می شود قیمت خرید مسکن نیز حداقل 20درصد افزایش یابد. به همین دلیل با بحران اجاره نشینی روبرو خواهیم چرا که قدرت خرید ملک پایین می آید و تقاضا برای اجاره بیشتر خواهد شد. بنابراین اجاره بها نیز افزایش پیدا می کند.

ندا رفیع زاده تاکید کرد: مشاوران املاک به افزایش قیمت مسکن دامن می زنند تا کمیسیون خود را افزایش دهند. هر چقدر قیمت مسکن افزایش یابد اجاره بها نیز افزایش می یابد. البته مشاوران املاک ترجیح می دهند که خرید و فروش داشته باشند و از معامله های اجاره استقبال کمتری می کنند.

او با اشاره به افزایش قیمت تمام اقلام افزود: دستمزدها، کالاهای اساسی و معیشتی، مصالح ساختمانی و... افزایش یافته است. طبیعی است که قیمت مسکن هم افزایش یابد.

98 سال رکود مسکن نبود

این کارشناس اقتصادی گفت: سال 98 به دلیل این که پیش بینی افزایش قیمت مسکن در سال 99 انجام شده بود تقاضا برای مسکن افزایش یافت. از شهریور سال 98 این شایعه در جامعه پیچید که هر کسی می خواهد خانه بخرد، اقدام کند چون سال دیگر قیمت افزایش می یابد. تمام افرادی که تصمیم داشتند که مسکن تهیه کنند اقدام به خرید کردند، به همین دلیل سال رکود مسکن نبود. دولت هیچ نظارتی بر افزایش قیمت ها ندارد. دستگاه نظارتی قوی باید روی افزایش بدون هیچ دلیل و روزانه قیمت ها نظارت داشته باشد. حداقل اقلام را مردم نگه داشته اند تا گران تر شود و اقدام به فروش آن کنند پس چطور انتظار دارید صاحب ملکی آن را بفروشد. صاحب خانه ها می ترسند خانه هایشان را بفروشند چرا که به آینده اطمینانی ندارند و می دانند که با گذشت زمان بسیار کوتاهی مشابه خانه خودشان را هم نمی توانند بخرند. بنابراین صاحبخانه ها ملک شان را نگه می دارند تا گران شود، بعد آن را می فروشند.

دولت کسری بودجه ندارد

این کارشناس مسکن در پاسخ به این سوال که درآمدهای دولت به دلیل کاهش قیمت نفت، تحریم ها و مبارزه با کرونا کاهش یافته است، در این شرایط چطور از مردم حمایت کند؟ گفت: دولت درآمد خود را از جیب مردم تهیه کرد و تمام مشکلات خود را با فروش سهام شستا و یکی دو شرکت دیگر حل کرد. اگر دقت کرده باشید به اندازه 2درصد کل سهام کشور را شستا در اختیار دارد و بالای 100هزار میلیارد توانست از فروش سهام شستا به دست آورد. از سوی دیگر فروش اوراق خزانه اسلامی تا سه سال اجازه فروش ندارد. کسر بودجه دولت حل شده و اگر بخواهد می تواند فقر مردم و مشکلات اقتصادی را حل کند.

حمایت هایی که دولت دریغ می کند

به گفته رفیع زاده؛ منطقی این است که دولت حمایت های منسجم از مردم داشته باشد. به عنوان مثال دولت کانادا پرداخت قسط وام مسکن را به 6ماه لغو کرده است. از سوی دیگر 6ماه اجاره بهای مستاجران را پرداخت کرد. ولی دولت ایران متفاوت عمل کرده است. انتظارات زیادی از دولت داریم ولی متاسفانه این توقعات محقق نمی شود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 560809 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟