بیماران کرونایی موش آزمایشگاهی طرح های تحقیقاتی  /  برای درمان تحقیقاتی از بیمار اجازه گرفته می شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ویروس کرونا جهان را با چالشی جدی روبرو کرده است و بسیاری از کشورها که از نظر درمانی و بهداشتی توسعه یافته هستند اقداماتی در زمینه کارهای تحقیقاتی انجام می دهند تا هرچه سریع تر این ویروس را از پای در بیاورند اما نکته ای که وجود دارد این است که در کشورهای مختلف افراد داوطلبانه برای طرح تحقیقاتی وارد مسیر تحقیقات می شود  در کشور ما چگونه روند تحقیقات پیش می رود ؟ برروی داوطلبان یا روی بیماران ؟

بیش از هزار طرح تحقیقاتی در کشور برای درمان کرونا

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که کارهای تحقیقاتی که در ایران انجام می شود به چه شکل است و آیا افراد برای تحقیقاتی که در حال انجام است به صورت داوطلبانه حضور پیدا می کنند گفت: درخصوص کرونا بیش از هزار طرح تحقیقاتی در دانشگاه های ما انجام می شود که شامل کارهای تحقیقاتی در زمینه تشخیص و درمان است. همانطور که کار تحقیقاتی در تمام دنیا اصول و روال قانونی برای خود دارد بنابراین هر دارویی که برای درمان یک بیمار ثابت شده نباشد ابتدا در قالب طرح پژوهشی در دانشگاه انجام می شود.

وی ادامه داد: یک طرح پژوهشی نیز ابتدا باید در کمیته اخلاق دانشگاه تایید شود تا آسیب رسان نبودن آن ثابت شود چراکه قبل از اثر بخشی یک دارو باید عوارض آن مورد بررسی قرار بگیرد بنابراین معمولا موارد سمی در آزمایش برروی حیوانات و انسان رد می شود سپس اگر عوارض و مسمویتی نداشت در بیمارستان امتحان می شود.

برای درمان های تحقیقاتی از بیمار اجازه گرفته می شود

جان بابایی تاکید کرد: زمانی که طرح تحقیقاتی برای اجرا وارد بیمارستان می شود ابتدا از بیمار اجازه گرفته می شود تا او بداند که درمان در حال انجام حاصل یک کار تحقیقاتی است و آسیبی به مریض نمی زند بلکه تنها در طول درمان، غیر موثر خواهد بود.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه تیم درمانی و شرایط درمان در زمینه انجام طرح های تحقیقاتی بیمارستانی مشخص است تصریح کرد: فرم کار تحقیقاتی پر می شوند تا ارائه دهندگان کار مشخص باشد و ما بدانیم چرا و به چه دلیل این کار را انجام می دهند که بعد از اینکه کارآزمایی بالینی به تعداد زیاد انجام شد نتیجه وارد کمیته علمی وزارتخانه می شود تا اگر درمان اثر بخش بود در دستور العمل کشوری لحاظ شود.

او در پایان تاکید کرد: ما هم اکنون  برای بسیاری از داروها و روش ها، تحقیقات زیادی را انجام می دهیم کمااینکه تا کنون هیچ درمان و داروی خاص قطعی برای ویروس کرونا وجود ندارد بلکه تمام داروهایی که استفاده می شود برای ویروس های دیگری مثل سارس، hiv و... انجام شدند چرا که حدس می زدند از نظر ساختاری با ویروس کرونا هم خانواده باشند البته اساس درمان امروز مراقبت خوب از بیمار است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 559808 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟