نهادهای سرمایه داری که مالیات نمی پردازند به یاری نیازمندان بیایند/ زن دستفروش: به زودی بی خانمان می شوم

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، یک هفته از روزی که دولت اعلام کرد در راستای حمایت از 4میلیون راننده، دستفروش، کارگر روزمزد و اقشار کم درآمد به حساب آنها 2میلیون تومان واریز خواهد کرد شورای شهر تهران اعلام کرد بیش از 4هزار دستفروش را شناسایی کرده و در روزهای شیوع بیماری کرونا با کمک بنیاد مستضعفان یک میلیون تومان به حساب آنها واریز کرده است. صادق زیباکلام اما به صراحت اعلام می کند دولت راهکاری برای شناسایی دستفروشان و کارگران روزمزد ندارد.

با ترس وارد مترو می شوم

مترو تهران یکی از مکان هایی است که دستفروشان بسیاری به آن هجوم می آورند و هیاهوی تردد مسافران کورسوی امید زندگی شان است. آسیه 39 ساله هم جزو همین دستفروشانی است که امروز پس از مدتها دوباره محصولات خود را به دوش انداخته و کار خود را شروع کرده است. انگار به دنبال گوش شنوایی است برای درد و دل هایش. با یک سوال بساط درد دلش را کف مترو پهن می کند.

چند وقت است دستفروشی می کنید؟

11 سال است که در مترو دستفروشی می کنم.

شوهرتان شاغل نیست؟

جدا شده ام. دختر 11ساله ام با من زندگی می کند و تمام هزینه هایش با من است.

این چند وقت کرونایی برای دستفروشی به راحتی وارد مترو شده اید یا اجازه دستفروشی نمی دادند؟

 از وقتی کرونا آمد به مترو نیامده بودم. می ترسیدم دخترم کرونا بگیرد. اما امروز مجبور شدم بیایم چون هیچ پولی نداشتم. فقط اینقدر پول داشتم که خودم را به مترو برسانم.

مگر اسم شما در لیستی نیست که شورای شهر و شهرداری از دستفروشان تهیه کرده است؟

کسی از من اطلاعاتی نگرفته است.

کمک معیشتی 260هزار تومانی دولت به حسابتان واریز شد؟

نه. دولت چطور می خواهد تشخیص دهد که من دستفروشم؟ کسی نمی داند اسم دستفروشان چیست یا کجا زندگی می کنند. ما می آییم در مترو هر چیزی داریم را می فروشیم و به خانه برمی گردیم. کسی به ما اهمیت نمی دهد. تازه در مترو هم با ما برخورد می کنند و می گویند ما از دست شما چه کار کنیم؟

شما چه جوابی می دهید؟

می گوییم چه کار کنیم؟ شما باید کاری کنید که ما نیاییم دستفروشی کنیم. اگر درآمد داشته باشیم که دستفروشی نمی کنیم. هر روز این همه بار با خودم می برم و می آورم. بعضی شب ها نمی توانم از درد کمر بخوابم. حالا باید با ترس و لرز به مترو بیایم و هر چه از بازار تهیه کردم را بفروشم تا حداقل پول خورد و خوراک مان را در بیاورم.

نمی توانی از خانواده ات کمک بگیری؟

پدر و مادرم پیر هستند. ماهی 2 میلیون تومان اجاره می دهم. چطور از پدرم بخواهم که ماهی 2میلیون تومان فقط برای کرایه خانه به من بدهد؟ 3 ماه است اجاره خانه ام را ندادم و نمی دانم چطور این را جور کنم. دو روز دیگر صاحبخانه اسباب و اثاثیه ام را می ریزد بیرون. چند بار زنگ زده و گفته اجاره خانه را بریز به حساب.

نتوانستی از صاحبخانه ات وقت بگیری؟

نه. به او گفتم وضعیت مملکت را ببین اما گفت من به این پول نیاز دارم. کرایه را از پول پیش کم می کنم. از او خواستم حداقل نصف آن را کم کند. اما گفت: من هم گرفتارم.

چقدر پول پیش دادید؟

20میلیون ودیعه دادم و ماهی 2میلیون تومان اجاره می دهم.

کدام محله خانه اجاره کردید؟

نازی آباد. راستش اگر هزینه های خورد و خوراک و اجاره خانه ام در بیاید قانع هستم و چیز دیگری نمی خواهم.

در ایران فقرزدایی اولویت دولت ها نیست

اسماعیل گرامی مقدم، نماینده سابق مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به تشریح و حمایت ها دولت در شرایط شیوع بیماری کرونا  از اقشار کم توان مالی چنین گفت: در چند سال اخیر با وجود تحریم ها و فروش کمتر از 300هزار بشکه نفت خزانه دولت خالی شده و اقتصاد ایران آسیب دیده است. از سوی دیگر به دلیل مسائل بین المللی بسیاری از سرمایه ها از ایران خارج شدند و سرمایه گذار جدید وارد کشور نشد. در چنین مختصاتی باید توقع منطقی از دولت داشت و انتقاد به دولت براساس توانایی های آن باشد. هر دولتی تمایل دارد در حوادث غیرمترقبه مانند شیوع بیماری کرونا به قشر آسیب پذیر کمک کند. اقدام دولت در حد کنترل کرونا قابل تحسین و تقدیر است.

وی تاکید کرد: علیرغم ناهماهنگی هایی که در ابتدا وجود داشت، دولت با تمام وجود خدمات خود را عرضه کرده است. در مهار شیوع کرونا با توجه به تحریم ها دولت نسبت به کشورهای دیگر نمره قبولی می گیرد و نباید اشتباهات دیگر دولت را با موضوع کرونا گره بزنیم و با برخورد سیاسی یا قهری دولت را در مدیریت شیوع کرونا ناکارآمد نشان داد.

نماینده سابق مجلس با اشاره به کمک 2میلیونی دولت به 4میلیون خانوار، افزود: سال هاست که می گوییم مهم ترین مسئله در فقرزدایی که هیچ وقت مورد توجه دولت ها قرار نگرفته است، شناسایی خانواده های بی سرپرست، اقشار کم درآمد، بیکاران و معلولان جسمی است. در تمام کشورهای دنیا آمار این افراد در دسترس دولت است و مسیر توزیع کالا و کمک های دولتی روشن است.

گرامی مقدم درباره علت عدم شناسایی قشر آسیب پذیر گفت: متاسفانه اولویت اول مسئولان و دولت ها فقرزدایی در ایران نبود. چرا که اولین گام این اولویت شناسایی خانواده های تهیدست یا دارای فقر مطلق یا زیرخط فلاکت است. اگر این افراد شناسایی شده و بودجه ای برای آنها پیش بینی شود، در مواقع بحرانی مانند شرایط شیوع بیماری کرونا نیز دولت در توزیع حمایت های خود دچار مشکل و توزیع ناعادلانه نخواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که در شرایط شیوع بیماری کرونا چه اقدامی از شیوع فقر پیشگیری می کند؟ تاکید کرد: اگر دولت از مردم روزمزد و آسیب پذیر حمایت نکند آنها دچار مشکل می شوند و اگر از کرونا نمیرند احتمال دارد از گرسنگی بمیرند. دولت باید برای این موضوع اقدام عاجل کند و بقا درصدی از خطا خانواده های تهیدست را شناسایی کند. بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بانک ها و... می توانند در این زمینه کمک کنند تا حمایت های دولت در مسیر خودش هزینه شود و شاهد این نباشیم که عده ای جان خود را از دست می دهند و عده ای از فقر، فلاکت و معیشت.

این نماینده سابق مجلس با اشاره به برداشت یک میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی افزود: مردم در 10دهک درآمدی تقسیم بندی شده اند. در شرایط شیوع کرونا حداقل 5 دهک پایین درآمدشان کاهش یافته و نیازمند کمک های دولت هستند. این در حالی است 5دهک به لحاظ فقر، جمعیت بیشتری را به خود اختصاص می دهند و فکر می کنم خانواده هایی که به کمک مالی نیاز دارند حداقل 10میلیون خانوار است. البته می دانیم کسانی که جزو یک درصد جامعه هستند و تمکن مالی بسیار بالایی دارند در دهک نهم یا دهم جا می گیرند. با وجود کمبودها و تحریم ها، دولت باید این 10میلیون خانوار را تحت پوشش حمایت خود قرار دهد.

گرامی مقدم با بیان این که برخی نهادها ثروت های انباشته زیادی دارند، تاکید کرد: نهادهایی مانند ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، آستان قدس رضوی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد جانبازان و قرارگاه های سازندگی نیروهای مسلح با وجود آن که سرمایه های زیادی دارند اما مالیات نمی پرازند. جای آن است که دولت با اجازه مقام معظم رهبری از این نهادها مالیات اخذ کرده و به مردم آسیب پذیر کمک کند تا از دوره شیوع کرونا عبور کنیم.

 

خبرنگار: پریسا هاشمی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 558391 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟