لزوم دخالت مجلس در اختلاف بین وزارت بهداشت و وزارت صمت

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، مردم عادی طب سنتی را مساوی عطاری ها می دانند و به حسب این باور در هر محله حداقل یکی، دو عطاری وجود دارد. این روزها برخی از عطاری ها ادعا می کنند که داروی کرونا را برای فروش به مردم دارند. با تشدید فاصله گذاری فیزیکی و تعطیلی عطاریها، حالا فروش داروی تقلبی بیماری کرونا را به فضای مجازی کشانده اند و نظارتی بر عملکرد این عطاری ها وجود ندارد. وزارت صنعت، معدن، تجارت پروانه کسب عطاری ها را صادر می کند و به همین دلیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نمی تواند بر عملکرد عطاری ها نظارتی داشته باشد. وزارت صمت نیز تخصصی برای نظارت بر عملکرد عطاری ها ندارد و این میان عطاری های متخلف هستند که با سرکیسه کردن مردم به مقصود خود می رسند. بالاخره مسئول نظارت بر عطاری هاست؟ حسین رضایی زاده، سرپرست مرکز رشد طب و داروسازی سنتی و فرآورده های طبیعی دانشگاه در پاسخ به این سوال در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: وزارت بهداشت بارها اعلام کرده که فروش دارو به صورت آنلاین غیرقانونی است مگر داروخانه های آنلاین که به صورت رسمی اجازه فعالیت پیدا کرده اند. اگر دارو مدعی دارو باشد فروش آن صد در صد غیرمجاز است. مردم نیز تردد می کنند و می دانند اگر داروی رسمی برای یک بیماری وجود داشته باشد، از طریق داروخانه ها یا داروخانه های رسمی آنلاین توزیع شده و به فروش می رسد.

وی با اشاره به اختلاف نظر وزارت بهداشت و وزارت صمت، افزود: وزارت صمت با چشم صنفی نگاه می کند در حالی که این صنف با سلامت مردم ارتباط دارد. در بسیاری از کشور دنیا عطاری ها ساماندهی شده اند البته نه به عنوان تجویز دارو و تشخیص فعالیت می کنند. عطاریها در کشورهای دیگر به عنوان عرضه کننده داروهای گیاهی نه گیاهان دارویی رسما فعالیت می کنند. متاسفانه در کشور ما عطاری ها ساماندهی نشده اند.

رضایی زاده با بیان این که قرار است با همکاری وزارت بازرگانی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، معاونت دانشگاه و اتحادیه عطاری ها آموزش هایی ارائه شود، گفت: وزارت بهداشت صادر کننده مجوز کسب نیست، دخالت و نظارت سختی بر عطاری ها دارد. مجوز داروخانه ها توسط وزارت بهداشت صادر می شود، در صورت تخلف راحت می تواند این مجوز را لغو کند اما در عطاری ها وزارت بهداشت نمی تواند نظارت و مجوز کسب را لغو کند. با تغییرات مجلس امیدواریم که این اختلاف نظر بین دو وزارت بهداشت و صمت حل شود و شرایط قانونی آن اصلاح شود تا نظارت درستی اعمال کنیم و این شغل (عطاری) به عنوان شغل لازمه جامعه فرهنگی و پیشینه ای که دارد برای مردم علاقمند به داروهای گیاهی حفظ کنیم.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 557611 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟