هشدار جدی به رسانه ها و کاربران فضای مجازی / اخباری که جنبه تحقیقاتی دارند منتشر نکنید

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا،  در حمل و نقل و عمومی، بلیبوردهای شهری و فضای مجازی آموزش درستی به مردم نمی دهیم و هنوز مردم نمی دانند استفاده از چه اقلام بهداشتی درست و استفاده از چه مواد و ماسک هایی نادرست است.

در این میان رسانه ملی تنها راه حل آموزش را در گفتگو با برخی متخصصان یافته که جذابیت بصری نداردو در حقیقت روش آموزش درست در بحران را یاد نگرفته ایم.

همچنان تبلیغات قبلی روی اتوبوس ها و در صدا و سیما و... خودنمایی می کند و از پفک و پوشک بچه می گویند و تنقلات جای آموزش را پر کرده اند.

علی اکبر حقدوست، معاون آموزشی و مدیر کمیته اپیدمیولوژی کووید 19 در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا با تاکید بر اینکه  باید پیام درست و صحیح مخابره شود و از سوی دیگر گوش شنوایی برای شنیدن این پیام وجود داشته باشد و به آن عمل کند گفت: ما یک گیرنده داریم و یک فرستنده، باید پیامی به درستی مخابره بشود و البته گوش شنوایی وجود داشته باشد که این پیام را بگیرد و به عمل تبدیل کند.همه ما می دانیم که فعالیت فیزیکی اندک چه خطراتی می تواند برای سلامت فرد داشته باشد، اگر از  بسیاری از متخصصین که در مورد فعالیت های فیزیکی قلمفرسایی می کنند بپرسید چقدر فعالیت فیزیکی دارند متوجه می شوید که شاید فعالیت فیزیکی چندانی نداشته باشند. همه ما در مورد سلامت دهان و دندان خبر داریم اما امکان دارد که بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنیم. لذا صرف بیان و شنیدن لزوما به اجرا رسیدن نیست . باید عوامل دیگری هم وجود داشته باشد. درست است که باید خبر درست منعکس شود و علمی باشد ولی حتما خبر علمی به بهترین شکل به رفتار نمی انجامد. شاید بهترین روش برای توصیه و هشدار دادن این روزها توسط خود افرادی باشد که درگیر بیماری شده اند. یک فردی که مبتلا به یک بیماری است وقتی با مردم از بیماری خود صحبت می کند برای مخاطب قابل قبول تر است زیرا باور مخاطب این است که بر اساس تجربه در حال بیان توصیه است.

معاون آموزشی و مدیر کمیته اپیدمیولوژی کووید 19با بیان این که در مورد کرونا به نظر می آید که در جامعه بیش از حد پیام فرستاده می شود گفت : در فضای مجازی آنقدر خبر منعکس می شود که عموم مردم در مقابل آن واکنش نشان نمی دهند. حتی شاهد هستیم  اخباری که جنبه تحقیقاتی دارد و هنوز به قطعیت هم نرسیده است در جامعه مخابره می شود. به عنوان مثال اعلام می شود که کروناویروس از طریق هوا هم منتقل می شود وقتی  این خبر که  هنوز جنبه تحقیقاتی دارد سریع به گوش مردم می رسد و در زمان کمی دو خبر متناقض از همین موضوع بشوند که منتقل می شود و در ادامه گفته شود که منتقل نمی شود، مردم به کل خبر بی اعتماد می شوند و در ادامه به پیام ها و هشدارهای درست نیز واکنش خنثی داشته یا مناسب پاسخ نمی دهند و تغییر رفتار ایجاد نمی شود و هشدار و پیام به نتیجه نمی رسد.در میزان ارسال پیام های بهداشتی همه به اندازه کافی تلاش کرده اند.

معاون آموزشی و مدیر کمیته اپیدمیولوژی کووید 19 تاکید کرد : رسانه ها بارها و بارها در مورد استفاده صحیح از ماسک ها و شستن دست صحبت می کند. اما باید اخباری اعلام شود که همه مردم (نه بخشی از جامعه) متوجه شوند و باز تاکید بر این مهم که  رسانه ها و کاربران مجازی اخباری که جنبه تحقیقاتی دارند نباید منتشر کنند زیرا سنگی در مسیر مبارزه با کرونا خواهد بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 554554 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟