شانس بالای مبتلا نشدن به کرونا با ترک سیگار / با کرونا به سمت جهانی بدون سیگار برویم

به گزارش گروه ترجمه «رکنا» به نقل از سایت «بیزینس اینسایدر»، براساس تحقیقاتی که اواخر ماه ژانویه (حدود یک ماه و نیم پیش) در دانشگاه ووهان چین-شهری که خاستگاه ویروس کرونا شناخته شده است- انجام شد، بیش از 44 هزار نفر از مبتلایان به کرونا و حتی قربانیان آن مردها بودند. برخی از کارشناسان در ابتدا تفاوت های بیولوژیکی جنسیتی را به عنوان علت احتمالی این آمار اعلام کردند اما بررسی های بیشتر نشان داد بسیاری از مردان چینی به ویژه آنهایی که با کرونا زمینگیر شده اند سیگار می کشیدند.

دانشمندان دانشگاه علوم پزشکی ووهان پس از بررسی علل بیماری «کووید-19» روی چند دسته از بیماران مبتلا به کرونا به نتایج جالبی رسیدند. در آزمایش نخست روی 140 بیمار مبتلا به کرونا مشخص شد افراد سالخورده با بیماری های زمینه ای بیشتر هدف این ویروس قرار می گیرند. بیش از 54 درصد بیماران مرد بودند و میانگین سنی آنها 56 سال بود.

در مطالعات دوم، 99 بیمار با میانگین سنی 55 سال و نیم مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد 68 درصد مبتلایان مرد هستند و سومین نمونه بررسی شده 1100 بیمار با میانگین سنی 47 سال بودند که 58 درصد این گروه را نیز مردان تشکیل می دادند. همین نتایج سبب شد در روزهای نخست شیوع این بیماری در چین، این فرضیه که مردان به دلیل ساختار بیولوژیکی بیش از زنان در معرض کرونا هستند قوت بگیرد اما بررسی سوابق بیماران و مطالعه آماری بر جامعه چین نشان داد مردان چینی به مراتب بیش از زنان سیگار می کشند که همین موضوع ریسک ابتلا به نارسایی های ریوی آنها را بالا می برد.

تنها سه درصد زنان چینی سیگار می کشند

«مایکل ریان»، مدیر اجرایی بخش فوریت های بهداشتی سازمان بهداشت جهانی نیز در گزارشی که اواسط ماه گذشته میلادی منتشر شد فرضیه تاثیر سیگار بر رشد تعداد مبتلایان و قربانیان مرد «کووید-19» نسبت به زنان را بسیار قوی دانست. چراکه طبق سرشماری در موضوع اعتیاد به سیگار در چین که در سال 2010 انجام شد 62 درصد مردان و تنها 3 درصد زنان چینی سیگار می کشیدند.

«ریان» در جمع خبرنگاران در این باره گفت: «تفاوت ها میان مردان و زنان در بحث ابتلا شدت بیماری است و به همین دلیل عادات افراد مانند سیگاری بودن یا سابقه بیماری ها یکی از مهمترین فاکتورها است که فکر می کنم می توان آن را به صورت علمی نیز ثبت کرد. البته با وجودی که سیگار(حتی سیگار الکتریکی و انواع مخدرها) در نارسایی های ریوی موثر هستند اما به طور قاطع نباید به عنوان دلیل ابتلا مطرح شود.»

اما محققان بر این باورند گرچه هنوز دلایل کافی در این زمینه ندارند اما سیگاری ها را در کنار افراد سالخورده یا دارای بیماری های زمینه ای دیابت، مشکلات قلبی، فشار خون بالا و بیماران تنفسی می توان جزو گروه های به شدت آسیب پذیر در برابر بیماری «کووید-19» برشمرد.

شانس بالای زندگی با ترک سیگار

دانشمندان می گویند حتی اگر سیگار یکی از دلایل اصلی ابتلا یا مرگ بر اثر کرونا نباشد از علل زمینه ای ابتلا به کرونا به شمار می رود چراکه؛ 1- ریسک ابتلا به عفونت های ریوی را افزایش می دهد.2- مدت درمان عفونت های ریوی را بالا می برد.3- ریسک ابتلای سیگاری ها به «کووید-19» نسبت به دیگران بالاتر است.4- کودکانی که در معرض دود سیگار قرار دارند زمینه بالایی برای ابتلا به عفونت های ریوی مانند «کووید- 19» دارند.

بنابراین ترک سیگار در این برهه زمانی شانس زنده ماندن افراد را بالا می برد. به این ترتیب افراد سیگاری با ترک این عادت مخرب، هم جان خودشان هم جان اطرافیان به ویژه کودکانی که در معرض دود سیگار هستند، را نجات خواهند داد.

هشدار جدی آمریکا به ترک سیگار

در روزهایی که شمار مبتلایان به کرونا از مرز 122 هزار نفر و آمار قربانیان از 4600 تن در جهان  گذشته و وقوع بحران شیوع در اروپا، آمریکا و خاورمیانه آمار را به شکلی هولناک رو به افزایش برده است، دانشمندان و مقامات سیاسی کشورها هر یک به فراخور جایگاه و توان خود توصیه و یا راهکار عملی برای کنترل شیوع این ویروس ناشناخته و عجیب در دستور کار قرار داده اند.

شهردار نیویورک سیتی نیز که این روزها به دلیل جهش ناگهانی شمار مبتلایان در آمریکا و مشکلات کمبود کیت شناسایی یا قیمت بالای نمونه گیری در شرایط اضطراری قرار دارد، به شهروندان هشدار داد استعمال دخانیات، سیگار الکتریکی و انواع مخدرها بیماری های سخت ریوی ایجاد می کند و شرایط پذیرش ویروس کرونا در بدن را مساعد خواهد کرد.

«دی بلاسیو» گفت: «اگر شما عادت به سیگار کشیدن یا مصرف مواد مخدر دارید بهتر است آن را ترک کنید تا با این کار در این شرایط بیش از دیگران به خودتان کمک کنید.»

 

کدخبر: 550542 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟