افزایش کرایه  اقامتگاه های بوم گردی در حد هتل های 5 ستاره!

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، برخی استارتاپ ها همچون اسنپ، با شعار قیمت پایین و سرعت بالا وارد بازار شدند و حتی باعث ورشکستگی برخی آژانس های اتومبیل شدند. اما با گذشت زمان قیمت هایشان را  افزایش و کیفیت خدمات هم کاهش یافت.

این در مورد خدمت دهی در خصوص بوم گردها نیز صدق می کند. بوم گردی شروع شد تا مردم با قیمت کمتر بتوانند سفرهای خاطره انگیزی برای خود رقم بزنند اما با گذشت زمان که بوم گردی نیز افزایش یافت، اقامتگاه های بوم گردی نیز  قیمت هایشان را تا حد هتل های پنج ستاره بالا بردند .

رحیم یعقوب زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی فرهنگی ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در خصوص این تغییر رویه ها چنین گفت : سال ها پیش مبحث بوم گردی مطرح شد تا از ظرفیت خانه های تاریخی و مناطق خوش آب و هوا، روستاها و... بوم گردی شکل گرفت. البته در برخی شهرهای بزرگ هم قانون را دور زدند و این اقدامات را انجام دادند. طبیعتا بوم داران جهت دایر کردن بوم گردی، هزینه هایی را متقبل شدند.

او با اشاره به این که مسافران دو دسته هستند برخی دنبال جای ارزان مانند مسافرخانه اند و برخی حاضر نیستند به هیچ وجه از هتل های 4-5 ستاره بگذرند، افزود: بوم گردی ها که راه اندازی شدند مردم متوجه این مکان های سنتی و جالب شدند. اما باید چند نکته را مد نظر داشته باشیم. اولین و مهم ترین مسئله بازار عرضه و تقاضاست. وقتی تقاضا زیاد شد بدان معنا بود که بوم گردی ها جایگاه خود را پیدا کردند و مردم به آنها رغبت نشان دادند. در زمان افزایش تقاضا، عرضه هم باید متناسب با آن افزایش یابد. البته عرضه کننده را به سمتی می برد که قیمت را افزایش دهد و عرضه کننده متوجه می شود می تواند تا 40درصد افزایش قیمت داشته باشد. اما نکته اینجاست که مگر ما صرف بازار را داریم که مبتنی بر آن با افزایش تقاضا قیمت عرضه افزایش یابد؟ بازار ما کاملا آزاد نیست و 60درصد آن دولتی است.

مدرس دانشکده علم و فرهنگ با بیان این که اساسا اقامتگاه ها باید با نظارت همراه باشد و قیمت ها به شکل معقولی افزایش یابد نه خودسرانه، گفت: مشکل افزایش قیمت بوم گردی ها نظارت است. متولیان نظارت دقیقی بر عملکرد هتل ها، اقامتگاه ها و بوم گردی ها نداشتند و علیرغم تصویب قیمت ها خیلی از هتل ها در روزهای خاص تا 100 درصد هم افزایش قیمت خودسرانه داشته اند. بوم گردی ها نیز مستثنی از این قضیه نیستند. البته بخشی از این افزایش به دلیل افزایش تورم است. بوم گردی ها اگر افزایش بی رویه قیمت را داشته باشند به تدریج ذائقه مردم به گذشته برمی گردد و به جای اقامت در بوم گردی ها به هتل های 4-5 ستاره روی می آورند.

یعقوب زاده با اشاره به وجود بازار آزاد در اقامتگاه ها، تاکید کرد: در تمام دنیا در بازار همیشه آزاد قیمت ها به نفع مصرف کننده تعدیل پیدا می کند. اما در کشور ما این اتفاق رخ نمی دهد. معمولا افزایش قیمت ها باعث ضرر مصرف کننده می شود. البته در دراز مدت صاحبان اقامتگاه بوم گردی ضرر می کنند چرا که مردم به هتل ها روی می آورند. فکر می کنم بهترین شکل این است که متولی مربوطه (وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و حتی استانداری ها) باید در زمینه نظارت دقت بیشتری داشته باشند. اگر قرار است که استقبال از اقامتگاه های بوم گردی پابرجا و سود دو طرفه (مصرف کننده و عرضه کننده) وجود داشته باشد، باید قیمت ها به شکل معقول افزایش یا حتی کاهش یابد. قابل ذکر است من به این رویه امیدوار نیستم. چرا که همیشه در بحث نظارتی ضعیف هستیم و شاهد هستیم که انحراف و خلاف هایی اتفاق می افتد و بعد از مطرح و ثابت شدن است که سراغ افراد می رویم. اگر نظارت به موقع و دقیق وجود داشته باشد از بسیاری از انحرافات پیشگیری می شود. بخشی از مجوزهای ارائه شده افراد را ملزم به رعایت قوانین می کند. اما وقتی قوانین رعایت نمی شود، تا زمانی که شاکیان افزایش نیافته و مسئله رسانه ای نشود، معمولا خاطیان به مسیر خود ادامه می دهند. فکر می کنم اگر نظارت ها به موقع و دقیق باشد، قیمت ها تعدیل خواهد شد.

خبرنگار: پریسا هاشمی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 543008 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟