علت وقوع سوانح پیاپی در ناوگان هوایی چیست؟/ سخنگوی هواپیمایی کشوری پاسخ داد

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، در دو هفته گذشته ،سوانح هوایی در صدر اخبار حوادثی کشور قرارداشته است . حتی روزهایی مثل دیروز (12 بهمن ماه ) دو حادثه دریک روز رخ داد، یکی در صبحگاه و دیگری در شامگاه، یکی در فرودگاه کرمانشاه و دیگری در فرودگاه اصفهان بود.

اکثر سوانح دو هفته گذشته خروج از باند موقع فرود اعلام  و در نظریه اولیه علت این سوانح نقص فنی اعلام شده است.

 و اما در دور اول تحریم ها،  ناوگان هوایی با مشکلات جدی روبرو بود  و مسئولان دائم متذکر می شدند: «نمی توانیم قطعات جدید وارد کنیم!» و سقوط های آن زمان را برگرفته از تحریم ها می دانستند. اما با گذشت زمان، نوع بیان مسئولان متفاوت شد و اعلام کردند به دلیل همان تحریم های اولیه به خودکفایی در ساخت قطعات و تعمیر تخصصی رسیده ایم و اعلام کردند  تحریم ها اثری در سلامت  ناوگان هوایی ایران ندارد و اگر هواپیماها فرسوده شوند نیز قدرت تعمیر کامل آن را دارند.

سوانح اخیر اما ناوگان هوایی را برای مردم ناامن جلوه داده است. خبرنگار اجتماعی رکنا با رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری به بررسی حوادث اخیر پرداخت که از نظرتان می گذرد:

رضا جعفرزاده با بیان اینکه در یک ماه گذشته به طور ناگهانی نمی شود  تاریخ انقضای سلامت  هواپیماهای کشور به سر رسیده باشد، چرا شاهد چند سانحه هوایی پی در پی بودیم گفت : دلایل آن بعد از بررسی ها مشخص خواهد شد و قبل از بررسی های کارشناسی نمی توان در مورد این مسئله نظر دارد.

وی در خصوص اینکه آیا سوانح رخ داده  به دلیل فرسودگی ناوگان هوایی است با تاکید بر اینکه  این نظر شماست و  نظر کارشناسان سازمان هواپیمایی کشور چنین  نیست افزود : نقص فنی، خطای انسانی و... نظراتی است که قبل از کارشناسی نمی توان آن را تایید کرد. لازمه تحلیل و تفسیر سوانح اخیر دلایل کارشناسی است. وقتی دلایل کارشناسی و آمارها نباشد، روند گزارش دهی دچار اشکال می شود. بررسی شفاف سانحه همواره به دلیل جلوگیری از سوانح آتی در دسترس بهره برداری است و از نتیجه بررسی سوانح یک نسخه به  عضوی از ایکائو  ارسال می شود تا از آن استفاده شود و اشکال پیش آمده رفع شود.

سخنگوی هواپیمایی کشوری در مورد اینکه با توجه به اتفاقات پی یا پی ماه جاری در ناوگان هوایی کشور به نظر می رسد باید دولت توجه به تعیین بودجه و شرایط بهسازی ناوگان هوایی داشته باشد البته  تحریم ها مزید بر علت  است گفت: کارخانه های ساخت هواپیما تمام مسائل از جمله ساعات پرواز را مورد نظر قرار می دهند ،حتی در مورد تاثیر تعمیرات اساسی برای استفاده از عمر مفید هواپیما نیز تعیین تکلیف انجام می گیرد .  سازمان هواپیمایی کشوری وقتی اجازه پرواز به یک هواپیما می دهد که از هر لحاظ ایمن باشد. این اتفاقات نشات گرفته از فرسودگی هواپیماها نیست بلکه چنین اتفاقاتی در تمام دنیا برای هواپیماهای کم سن هم رخ داده است بنابراین ملاک پروازها، تایید صلاحیت سازمان هواپیمایی هر کشور است. اگر هواپیما ایمن نباشد سازمان هواپیمایی اجازه پرواز صادر نمی کند. اگر اتفاقی پیش بیاید باید بررسی کارشناسی قرار گیرد.

خبرنگار: پریسا هاشمی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 540037 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟