نوشیدنی های قاچاق عربی را به هیچ عنوان نخرید / استفاده مدام از کنسروها خطرناک است

به گزارش خبرنگار اجتماعی  رکنا،چند سالی است که به دنبال مورد توجه قرار گرفتن بحث سلامت مواد غذایی و بخصوص تأثیر آنها در ابتلا به سرطان، استفاده از مواد غذایی کنسرو شده با انتقادات زیادی روبه‌رو شده است. با این حال این روزها و با توجه به ساعات کاری و بعضا  افزایش قیمت مواد غذایی، توجه مردم باز هم به سمت استفاده از غذاهای کنسروی میل پیدا کرده است چرا که هنوز هم نسبت به دیگر غذاها به صرفه تر است.

کیانوش جهانپور مسئول روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، در خصوص تاثیر مصرف زیاد غذاهای کنسروی بر سلامت مردم گفت: با وجود آنکه برروی غذاهای بسته بندی و کنسروها دائم از نظر میزان نگهدارنده ها کنترل صورت می‌گیرد ما نیز استانداردهایی داریم که کنسرو باید دارای پایین ترین نگهدارنده ها باشد اما استفاده مزمن و مداوم کنسروها برای سلامت انسان توصیه نمی‌شود و خطرناک است.

وی ادامه داد: نمی‌توان کنسروها را جزو برنامه اصلی رژیم غذایی قرار داد. در کشور ما استانداردهایی وجود دارد که حداکثرهای مجاز برخی مواد نگهدارنده مجاز را رعایت می‌کند. مضاف براینکه استفاده برخی مواد نگهدارنده نیز در صنعت غذایی ما ممنوع است.

جهانپور اضافه کرد: در برخی کشور های همسایه مواردی وجود دارد که استاندارد لازم را ندارند یا برخی از موادی که استفاده آن در بسته بندی های غذایی ایران ممنوع است در آنها استفاده می‌شود. برای همین است که به تعدادی از این محصولات تولیدی کشورهای منطقه یا جهان اجازه ورود به کشور داده نمی‌شود.

مسئول روابط عمومی وزارت بهداشت خبر داد: مواد غذایی و آشامیدنی این کشورها که از نظر مواد نگهدارنده ناسالم هستند به صورت قاچاق وارد می‌شود و ما مشاهده می‌کنیم که در مناطقی که نزدیک به مرزها هستند این محصولات به اسم خارجی بودن، وارد شبکه توزیع و عرضه می‌شود. تاکید می شود شهروندان از خرید نوشیدنی های قاچاق عربی برای مراقبت از سلامت خود خودداری کنند.

وی تاکید کرد: بسیاری از این محصولات از جمله نوشیدنی های تولیدی در برخی از کشورهای منطقه خاورمیانه به دلیل سطح بالای نگهدارنده ها یا نگهدارنده هایی که اساسا ممکن است مجاز نباشد، واردات آن ممنوع بوده و حتی اگر موردی را به صورت مجاز ببینید، اغلب مواردی هستند که تحت استانداردهای ایران در داخل ایران و تحت لیسانس آن شرکت است.

جهانپور در پایان اذعان کرد: یک نوشیدنی معروف وجود دارد که تولید ایرانی آن بنزوات سدیم ندارد در حالی که نمونه عربی آن این ماده را دارد که آسیب جدی به سلامت مردم می‌زند. حال مردم زمانی که به جنوب سفر می‌کنند این نوشیدنی را می‌بینند و فکر می‌کنند اصلی است در حالی که برعکس سلامت آنها را به خطر می‌اندازد.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 531939 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟