فریادهای خفته کودک همسران از خانه پدران فقیر / کاهش کودک همسری نیازمند تلاش معاونت زنان استان ها و سمن ها

سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درخصوص عدم تحقق طرح پیشگیری از کودک همسری بیان کرد: در قانون مربوط به ازدواج دو تبصره آمده است که افرادزیر ١٣ سال با اذن پدر و گواهی رشد عقلی ‌می توانند ازدواج کنند. ما در طرح خود می‌خواستیم با توجه به آسیب های بسیاری که در این خصوص وجود دارد، این دو تبصره حذف شود تا دیگر شاهد اینچنین ازدواج هایی و آسیب های برخواسته از آن نباشیم.

وی ادامه داد: متاسفانه یکی از دلایل کودک همسری که امروز شاهد آن هستیم مسائل اقتصادی پدر خانواده است. بنابراین باید یک فرهنگ سازی توسط معاونت امور زنان استان ها، سازمان های مردم نهاد و... صورت پذیرد تا جلوی این پدیده که به طور مستقیم موثر بر بازتولید فقر است،گرفته شود.

ذوالقدر با بیان اینکه برای ازدواج افراد زیر ١٣ سال باید گواهی رشد موجود باشد اظهار کرد: البته بعضی از دفاتر ثبت، تخلف کرده و این ازدواج ها را بدون اخذ گواهی رشد ثبت می‌کنند. در شهرستان ها، دادستانی یا معاونت امور زنان اگر خلافی رخ دهد، ورود می‌کنند و هم اکنون جلوی برخی از این ازدواج ها گرفته شده است اما باید به این نکته نیز توجه داشت که موضوع گواهی رشد خود نیازمند بازنگری و اصلاح است چرا که ملاک های که برای سنجش رشد به کاربرده می شود کارآمدی لازم را دارا نیست با روش های خیلی اولیه و ابتدایی موضوع رشد کودک سنجش می گردد، حال آنکه برای پذیرش مسئولیتی به نام همسری و متعاقباً مادری لازم است شاخص های دقیق و جامعی مورد بررسی قرار گیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که بالا بودن وام ازدواج تاثیر زیادی در افزایش کودک همسری داشته است تصریح کرد: موضوع تخصیص وام ازدواج و افزایش مبلغ آن با هدف ترغیب جوانان در این شرایط تورمی به ازدواج است و کمک هزینه ای است برای تأمین بخشی از نیازهای اولیه یک زندگی، بنابراین نمی توان به دلیل سوء استفاده ای که در یک سو به دلیل عدم اصلاح قانون حداقل سن ازدواج صورت گرفته جامعه کثیری از جوانان را از داشتن این کمک هزینه سلب کرد یا با حفظ سقف، وام حداقلی پرداخت کرد که دردی را درمان نکند. بر این اساس موضوع افزایش وام ازدواج با توجه به شرایط تورمی و اقتصادی موجود کاملاً بجا و لازم است اما باید اقدامات لازم برای ساماندهی موضوع کودک همسری با توجه به اینکه یکی از مراجع عالیقدر نیز فتوای جایز نبودن ازدواج زیر سن 13 سال را داده اند صورت پذیرد.

وی ادامه داد: درخصوص وام های ازدواج و شرایط افرادی که از این وام استفاده کرده اند باید آمارهای مربوطه توسط بانک ها ارائه شود تا با نظارت بر روی آن بتوان موضوع پرداخت تسهیلات را در مسیر واقعی خود که همانا ترغیب جوانان به ازدواج است قرار داد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

خبرنگار: علی چاهه

 

 

کدخبر: 529654 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟