تکلیف 62برج باغ تهران هفته آینده مشخص می شود / رد پای زد و بند در صدور مجوز برج باغ ها

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، باغ های تهران مورد هجوم قرار گرفت و جای درختان این باغ ها برج هایی سر به فلک کشیدند که طبق قوانین نبودند. طبق مصوبه شورای شهر تهران در دوره های قبل قرار شد برای حفظ باغ های تهران، به جای صدور مجوز 60درصد از پهنه زمین، به باغ ها 30درصد اجازه ساخت و ساز بدهند ولی در طبقات بیشتر. اما نحوه اجرای این مصوبه اشتباه بود و باعث شد بساز و بفروش ها به جای 30درصد، 60درصد زمین باغ ها را بسازند و از طبقات بیشتری این مصوبه سود ببرند. باغ های تهران قلع و قمع شدند و جای آن را بلندمرتبه ها گرفت. با روی کارآمدن پنجمین دوره مدیریت شهری مصوبه برج باغ ها را لغو کرده و به جای آن خانه باغ را مصوب کردند تا باغ های تهران از بین نرود. اما بعد از مصوبه برج باغ ها 62مجوز ساخت برج باغ صادر شد. این بیشتر این مجوزها در منطقه یک شهرداری تهران (27 مورد) صادر شده بود. عوارض این مجوزها به شهرداری پرداخت شده بود و مشکلاتی را برای شهرداری به آورد و شورای شهر برای رسیدگی به این مجوزها اقدام کرد.

صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری تهران، در خصوص آخرین وضعیت 62 باغ بلاتکلیف تهران به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: بر اساس مصوبه شورا، قرار شد شهرداری گزارش هایی در مورد 62 پرونده به شورای شهر کند و مشخص شد عوارض این باغ ها قبل از لغو مصوبه برج باغها پرداخت شده است. کمیته فنی باغ برای بررسی این 62 باغ زیر نظر معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران تشکیل شد و این کمیته مرکب از اشخاص صاحب نظر است و باغ ها را از نظر حوزه فضای سبز، معماری، شهرسازی و میراث فرهنگی، اکولوژیک و... مورد بررسی قرار داد.

او با تاکید بر اینکه جلسات تشکیل شده را به شخصه مرتبا پیگیر می کنم، ادامه داد: نمایندگان ما در این جلسات حضور دارند و همه پرونده ها را بررسی کرده و تعدادی را مورد بازبینی قرار دادند. طبق آخرین گزارشی که ارائه شده، بررسی 7 پرونده باقی مانده است که طی این هفته و هفته آینده مورد بررسی قرار خواهند گرفت و نهایتا جمع بندی بررسی ها اعلام خواهند شد. به طور حتم در پایان تحقیقات، به تعدادی از این باغات امکان ساخت و ساز داده نمی شود و علیرغم گزارش هایی که ارائه شده، شرایط لازم برای ساخت و ساز ندارد. تعدادی از این باغات در حال حاضر هیچ ارزش اکولوژیک ندارند و به دلیل رعایت ضوابط امکان ساخت و ساز در آنها وجود دارد. تعدادی از این 62باغ اساسا باغ محسوب نمی شوند و فقط برای استفاده از امکانات برج باغ ها، زمین خود را باغ اعلام کرده اند. بنابراین کمیته فنی باغ موارد متفاوتی را مورد بررسی قرار داده و طی گزارش این کمیته مدیریت شهری برای این لیست تصمیم گیری نهایی می گیرد.

صدراعظم نوری در پاسخ به این سوال که اگر تعدادی از این زمین ها، برج باغ محسوب نشوند، شهرداری هم باید عوارض به مالکان پرداخت کند و هم امکان شکایت از شهرداری وجود دارد، برای این مشکل چه تدابیری اندیشیده شده است؟ گفت: علت اجازه ساخت و ساز ندادن نیز مهم است. بعضی از این زمین ها، شرایط برج باغ شدن را ندارند، بنابراین مالکان طبق ضوابط روز پروانه دریافت می کنند و نیازی به برگشت پول نیست. باید دید آن پلاک طبق طرح تفضیلی چه شرایطی دارد. احتمالا مواردی وجود دارد که برجی از این ملک ها ارزش اکولوژیک بالایی داشته باشند که ترجیح شهرداری بر این است که این ارزش حفظ شده و تخریب نشود. در این شرایط شهرداری می تواند با ذینفعان به توافق برسد. یعنی زمین تحت تملک شهرداری قرار گیرد و اگر مالک در جایی دیگر زمینی دارد به آن زمین پروانه ساخت داده شود. اگر مالک ملک دیگری نداشتند در زمان مناسب با آنها تسویه حساب شود. بعضی از این زمین ها مربوط به ارگان ها و سازمان های غیرشخصی است که با این مالکان می تواند به توافق و تهاتر رسید، چون بین آنها حساب هایی وجود دارد.

این عضو شورای شهر تهران در پایان در خصوص اینکه چه تعداد از این زمین باغ ها توانسته اند با زد و بند های خاص از شهرداری عوارض پرداخت کنند و مجوزهایی که مسیر قانونی خود را طی نکرده اند دریافت کنند، تاکید کرد: در مسیر تحقیقات کمیته بررسی، این موارد نیز شناسایی شده است. سیر قانونی دریافت مجوزها طی نشده است. هستند پرونده هایی که چند سال در جریان بوده اما کارهایش در مقطع مصوبه ناگهان با سرعت پیش رفته است. این موارد نیز بررسی می شود و مطمئنا ما مانع دور زدن قانون می شویم.

گفتنی است، نام بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی امام (ره)، بانک سامان، دانشگاه آزاد واحد جنوب، بانک تعاون، مسکن کارکنان حوزه ستادی شهرداری منطقه 21 تهران، تعاون مسکن کارنان و اعضای بسیج شهرداری تهران نیز در این لیست وجود دارد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 528051 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟