شوک بزرگ بنزین بر بازار مسکن / پس انداز طبقه متوسط کاهش می یابد

مهدی تقوی - دکترای اقتصاد ، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه میزان نفت صادره کاهش یافته و درآمد دلاری نیز به تبع آن کاهش یافته است به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت : اگر ترامپ از برجام خارج نشده و بر سر عهد و تعهدات خود می ماند، با شرایط اقتصادی بهتری روبرو بودیم.

وی با اشاره به تامین کسری بودجه تاکید کرد : احتمال زیاد  دارد که افزایش قیمت بنزین به جهت تامین کسری بودجه دولت  انجام گرفته باشد  چرا که با رکود کسب و کار، مالیات کمتری اخذ می شود،البته باید منتظر پاسخ کامل طراحان این طرح باشیم.

این اقتصاددان افزود: افزایش قیمت بنزین در بازار مسکن شوک منفی ایجاد می کند، چرا که مردم فقیرتر می شوند و حتی احتمال افزایش تورم نیز زیاد است. افزایش 200درصدی بنزین، طبقه متوسط را با مشکل کاهش پس انداز روبرو کرده و آنها را از توانایی خرید مسکن محروم می کند. از سوی دیگر گرانی مسکن به گرانی اجاره بهای مسکن منجر می شود. با افزایش تورم قدرت خرید اقشار مختلف کاهش می یابد و کالاهای غیرضروری از سبد کالا خانوار حذف می شود تا کالاهای ضروری تامین شود.

تقوی در خصوص راهکارهای  کنترل قیمت مسکن گفت: بیشتر خانه هایی که در چند سال اخیر ساخته شده اند بسیار لوکس هستند. اگر مسکن طبق استاندارهای بین المللی ولی غیرلوکس ساخته شود مطمئنا با کاهش  قیمت مسکن روبرو خواهیم شد البته نباید در این مسیر از کیفیت ساخت مسکن و استحکام آن کاست.

این کارشناس اقتصاد در پایان تاکید کرد : افزایش ناگهانی قیمت بنزین به حتم بر دیگر قیمت های اثر گذار خواهد بود ، دولت باید نظارت و بازرسی و جدیت در برخورد با افزایش قیمت های نامعقول داشته باشد زیرا در غیر اینصورت قشر متوسط و ضعیف جامعه به شدت آسیب خواهند دید و در نهایت ناامیدی از بهبود شرایط از سوی مسئولان بر زندگی مردم در ذهن مردم افزایش خواهد یافت.

خبرنگار: پریسا هاشمی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 520293 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟