دردسر جمعیت رو به افزایش سگهای ولگرد در قزوین +عکس

به گزارش رکنا، مسئولان و کارشناسان استان قزوین معتقدند در خوشبینانه ترین حالت 10 هزار سگ ولگرد در قزوین وجود دارد و حتی برخی آمارها از 40 هزار قلاده از این حیوان در این استان خبر می دهند.

مسئولان قزوین می افزایند: تهدید بیماری هاری، 2 هزار و 968 مورد گزیدگی در سال جاری و نیز مزاحمت برای مردم از جمله مشکلات این حیوانات است که لزوم کنترل جمعیت آنها را دو چندان کرده است .

این مسئولان در نشستی که به همین منظور برگزار شده بود روش های مختلف شامل اتلاف با سلاح گرم، زنده گیری و عقیم سازی، واکسیناسیون و حتی مرگ با ترحم سگ ها را مورد بحث و بررسی قرار داده اند که هر کدام از این روش ها مشکلات خاص خود را دارد.

معدوم و عقیم سازی سگ ها در سایت محمدآباد

دبیر کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری انسان قزوین گفت: در سال های 95 و 96 مقابله با بیماری هاری از طریق زنده گیری سگ ها صورت می گرفت و بعدها چون گزش های ناشی از سگ در استان افزایش یافت، 50 درصد کنترل به روش اتلاف با سلاح های گرم دنبال شد.

مصطفی صالحی با بیان اینکه در سال جاری با توجه به ممنوعیت به کارگیری سلاح گرم، مجددا با افزایش سگ ها مواجه هستیم، اظهار داشت: به جای استفاده از سلاح گرم دو قبضه سلاح بیهوشی فراهم شده که یک قبضه در شهرستان قزوین و دیگری در شهرستان البرز قرار دارد و شهرداری های دیگر نیز می توانند از این سلاح ها استفاده کنند.

وی اضافه کرد: استفاده از سلاح گرم به عنوان آخرین روش کنترل سگ های ولگرد شناخته می شود و شهرداری ها در بیشتر مواقع با استفاده از تله گذاری به زنده گیری سگ ها اقدام کرده و سپس در سایت محمدآباد به معدوم سازی یا عقیم کردن آنها اقدام می کنند.

صالحی با بیان اینکه در سال های 94 و 95 بیش از هفت هزار سگ نگهبان در دامداری ها قلاده گذاری و واکسیناسیون شدند، اضافه کرد: جمعیت کنونی سگ های ولگرد در استان قزوین به مراتب نسبت به گذشته افزایش یافته و این موضوع نگرانی هایی را در پی دارد.

به گفته این مسئول، ماده ای که برای بیهوشی سگ ها استفاده می شود، بسیار پرهزینه تر از روش زنده گیری است و مشکل دیگر استفاده از سلاح بیهوشی این است که امکان استفاده از آن برای همه میسر نیست و شخص باید با گذراندن آموزش های خاص مورد تایید نهادهای امنیتی باشد.

 10 مورد بیماری هاری از 30 نمونه گزیدگی حیوانات

مسئول بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان قزوین نیز گفت: سیاست دامپزشکی در قبال سگ های ولگرد همان ایمن سازی و کنترل بیماری های مشترک بین دام و انسان است.

غلامرضا توکلی با بیان اینکه 2 تقسیم بندی کلی در قبال سگ های ولگرد وجود دارد، تصریح کرد: برای سگ های گله از روش مایه کوبی و در خصوص گزارش هایی که از گزیدگی سگ ها و حیوانات دیگر به دست می رسد، نمونه برداری و اقدامات واکسیناسیون دنبال می شود.

وی اضافه کرد: در 10 ماهه گذشته از بین گزش هایی که اتفاق افتاد و 30 نمونه ای که به آزمایشگاه تبریز و پاستور ارسال شد، 10 مورد با جواب مثبت هاری روبرو بود.

توکلی به تشریح نمونه های هاری اشاره کرد و اظهار داشت: آخرین نمونه هایی که از استان قزوین اخذ شد، گربه، شغال، الاغ و گرگ در کنار نمونه های سگ ولگرد از بیماری هاری برخودار بودند.

این مسئول به روش تعدیل سگ های ولگرد تاکید کرد و اظهار داشت: سازمان دامپزشکی هرگز به دنبال معدوم سازی نبوده و همیشه سعی دارد با واکسیناسیون و غربالگری از شیوع بیماری های مشترک بین انسان و حیوان جلوگیری کند و در نهایت با درمان نشدن سگ به معدوم سازی آن به روش ترحم آمیز اقدام شود.

توکلی در ادامه به اهمیت بیماری هاری در انسان ها اشاره کرد و عنوان داشت: خوشبختانه طی سال جاری مورد هاری در بین انسان ها گزارش نشد؛ اما وجود تهدیدات ممکن است بیماری هاری را انسانی کند و لازم است که به طور علمی و کارشناسی به تعدیل جمعیت سگ ها اقدام شود.

مسئول بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان قزوین یادآور شد: اگر بتوانیم به روش زنده گیری و سپس عقیم سازی سگ ها در پنج سال اقدام کنیم، جمعیت قابل توجهی از سگ های ولگرد را کاهش داده ایم.

مشکلات وارداتی بودن واکسن هاری و تهدیدات پیش روی جمعیت انسانی

یکی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز گفت: در رابطه با بیماری هاری هشدارهای فراوانی داده شده و در این رابطه علاوه بر نصب بنر، به برگزاری کلاس های متعدد آموزشی نیز اقدام شده است.

غلامرضا احدی افزود: نگرانی ما در خصوص هاری و بیماری های دیگر حیوانات، انجام واکسیناسیون انسانی است که هزینه های هنگفتی برای جامعه ایجاد می کند.

وی اضافه کرد: مشکل دیگر در خصوص واکسیناسیون، وارداتی بودن داروها است و اگر با توجه به مشکلات تحریم واکسن ها تامین نشوند و جمعیت سگ ها به همین اندازه باقی بماند، در آینده نزدیک با بیماری هاری انسانی روبرو خواهیم شد.

احدی خواستار افرایش آگاهی عمومی در این خصوص شد و افزود: خیلی از مردم ممکن است متوجه خطرات هاری نباشند و واکسینه نکردن آنها بر میزان تهدیدات می افزاید.

ثبت 2 هزار و 968 مورد گزیدگی توسط سگ طی 10 ماهه سال جاری در استان قزوین/افزایش گزیدگی در شهرستان تاکستان

کارشناس بیماری مشترک انسان و دام (زئونوز) معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین هم گفت: بیشترین گزیدگی در استان توسط سگ ها صورت می گیرد و پیشگیری باید با کاهش گزش همراه باشد.

صفدر کریمی در تشریح آمار گزیدگی استان قزوین توسط سگ ها اظهار داشت : در 10 ماهه سال جاری 2 هزار و 968 مورد گزیدگی در استان قزوین رخ داده است که این آمار در سال قبل سه هزار و 262 مورد بود.

وی با بیان اینکه آمار شهرستان ها با افزایش گزیدگی نسبت به سال گذشته همراه است، افزود: شهرستان تاکستان در 10 ماهه سال جاری با 769 مورد گزیدگی همراه بود که این آمار در کل سال گذشته 259 مورد بود.

کریمی افزود: سال گذشته شهرستان آبیک 260 مورد و در 10 ماه سال جاری 219 مورد، شهرستان آوج در سال گذشته 168 مورد و امسال 161 مورد، شهرستان البرز در سال گذشته 225 و امسال 204 ،بویین زهرا سال گذشته 307 و امسال با 281 مورد و قزوین در سال گذشته یکهزار و 536 و امسال یکهزار و 352 مورد گزیدگی داشتند.

به گفته این کارشناس واکسیناسیون سگ ها بسیار پرهزینه است و برای هر قلاده در سه نوبت واکسیناسیون، 10 میلیون ریال هزینه لازم است.

ورود سگ های ولگرد از نظرآباد و استان البرز به آبیک

نماینده فرمانداری آبیک نیز گفت: کارگروه های مقابله با کنترل جمعیت ناقل بیماری در آبیک برگزار می شود و در سال 96 با داروی بیهوشی بیشتر سگ ها جمع آوری می شد، اما متاسفانه در سال جاری جمعیت سگ های ولگرد در شهرستان آبیک درحال افزایش است.

میترا کریم خانی افزود: بیشترین دلیل افزایش سگ های ولگرد در شهرستان آبیک به دلیل ورود سگ ها از نظرآباد به این شهرستان است.

وی اضافه کرد: چون داروی بیهوشی بسیار گران و کمیاب است، در دسترس همه شهرستان ها قرار ندارد و همین مساله باعث شده تا کنترل سگ های ولگرد با مشکلات و موانع خاصی روبرو شود.

کریم خانی مزاحمت صدای پارس سگ های ولگرد در طول شب برای شهروندان را از مشکلات شهرستان دانست و اظهار داشت: حرکت گله ای سگ ها و صدای پارس کردن آنها موجب نارضایتی شهروندان آبیک شده است.

اتلاف هزار و 40 قلاده سگ در تاکستان

نماینده فرمانداری تاکستان نیز گفت: بیش از هزار و 40 قلاده سگ در سال جاری در بخش های شال (270 قلاده)، مرکزی (301 قلاده)، دشتابی (331 قلاده) و رامند با (138 قلاده) تلف شده اند.

محمد کاظم لو اظهار داشت: پس از اتلاف سگ ها با حفر گودالی مناسب لاشه آنها دفن و سپس به آهک ریزی روی آنها اقدام شده است.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم طرح های مورد نظر فعالان محیط زیست و دوستداران حیوانات را اجرا کنیم، بسیار پرهزینه است و با وجود مشکلات مالی در شهرداری ها و فرمانداری های، این موضوع میسر نیست.

ضرورت استفاده از سلاح خفیف برای اتلاف سگ ها

معاون مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین هم گفت: متاسفانه در بعضی از روستاها و شهرهای کم جمعیت، تعداد حیوانات ناقل بیشتر از ساکنان منطقه است و اگر پیشگیری های لازم صورت نگیرد در آینده با مشکلات فراوانی روبرو خواهیم بود.

احسان الله حبیبی افزود: بهتر است در روش کنترل جمعیت حیوانات ناقل به خصوص سگ، زنده گیری در ساعات صبح انجام شود و با حفر گودال مناسب و با استفاده از سلاح خفیف به اتلاف سگ ها اقدام شود.

اتلاف سگ ها پنهانی و به دور از انظار عمومی صورت گیرد

رییس اداره عملیات فرماندهی انتظامی استان قزوین هم گفت: نیروی انتظامی قبلا با قوت و پشتکار فراوان به کنترل جمعیت سگ های ولگرد اقدام می کرد که متاسفانه چندی پیش به علت رخ دادن حادثه ای در شهرستان آبیک، بخشنامه ای از سوی ناجا صادر شد که استفاده از هرگونه سلاح گرم توسط عوامل ناجا ممنوع شد.

سرهنگ جواد مهرعلیان افزود: یکی از موضوعاتی که همواره باید مورد توجه قرار گیرد، پرهیز از اتلاف سگ با روش مرگ با ترحم در انظار عمومی است که این قبیل کارها با بازتاب های منفی مردم مواجه خواهد شد.

وی اضافه کرد: اگر می خواهیم اتلاف سگ را دنبال کنیم ، باید زنده گیری در دستور قرار گیرد و اتلاف این حیوانات به دور از هرگونه حضور مردم انجام شود.

سرهنگ مهرعلیان با تاکید بر اینکه کنترل سگ ها به کندی در استان صورت می گیرد، اظهار داشت: برخی از خانواده ها فرزندانشان را براثر دریدگی سگ از دست داده اند و حالا منتظر اقدام مناسبی در این حوزه هستند و همه باید با این مسائل توجه کنیم.

این کارشناس انتظامی یادآور شد: درحال حاضر سگ ها وارد محیط زندگی ما شده اند و درحال آسیب زدن به جامعه هستند و نباید با هزینه گذاشتن روی دست حاکمیت به اقداماتی مبادرت کنیم که نتیجه ای در کاهش جمعیت سگ نخواهد داشت.

هم قدمی سگ ها با شهروندان قزوینی در جاده سلامت و حضور این حیوانات در کافی شاپ !

قائم مقام صدا و سیمای مرکز قزوین هم گفت: شهرک های صنعتی یکی از محل های تجمع زاد و ولد سگ به شمار می روند و چون تعداد بالایی سگ در استان قزوین وجود دارد، پیشنهاد می شود با ارائه راهکار کارشناسی از هرگونه پنهان کاری به دور از چشم مردم خودداری کنیم.

مرتضی هواسی افزود: می توان با جمع آوری سگ ها و صادرات آنها به کشورهایی که از آن استفاد می کنند، زمینه اقتصادی را نیز فراهم کرد.

وی با بیان اینکه ناقل بیماری هاری فقط سگ های ولگرد نیستند، تصریح کرد: تجارب علمی و رسمی نشان داده که حتی سگ های اهلی نیز ناقل بیماری هاری هستند و متاسفانه استفاده از سگ های اهلی در بین مردم روز به روز درحال گسترش است.

هواسی اظهار داشت: روزهای تعطیل در این جاده، سگ های هم قدم انسان ها می شوند و حضور این حیوان نجس روز به روز در بین انسان ها تقویت می شود.

به گفته این مسئول در کنار دختران و پسرانی که در کافی شاپ ها حضور دارند، عمدتا یک سگ نشسته است و گرچه این سگ ها ظاهر تمیزی دارند، اما ماهیت آن ها نجس است و باید در رسانه با فرهنگساری مناسب این موضوعات تهاجم فرهنگی را برای خانواده ها تشریح کنیم.

هواسی به تهدیدات سگ در فصل زمستان و گرسنگی آنها اشاره کرد و افزود: با شناسایی مکان هایی که برای فعالیت ها به خدمات سگ نیاز دارند، می توان به تعدیل جمعیت اقدام کرد و به اقدامات فرهنگی نیز روی آورد.

غذا دادن مردم به سگ ها و کمک به افزایش جمعیت این حیوانات

نماینده فرمانداری آوج نیز یادآور شد: تعداد سگ ها نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و اقداماتی نظیر واکسیناسیون و مایه کوبی در کاهش این جمعیت موثر نیست.

احمد رمضان خانی افزود: یکی از موضوعاتی که باید همواره بین مردم فرهنگسازی شود، پرهیز از قرار دادن دور ریزهای غذا برای سگ های ولگرد است که باعث شده مکان راحتی برای زندگی در بین زباله ها داشته باشند و با آمیزش به افزایش جمعیت خود مبادرت کنند.

این مسئول در خصوص ماده سیانور برای اتلاف سگ ها به روش ترحم آمیز، گفت: با آلوده کردن غذای سگ به ماده سیانور می توان ظرف مدت 10 دقیقه به اتلاف سگ اقدام نمود و پس از دفن آن مراحل آهک ریزی را دنبال کرد.

مرگ با ترحم در دستور کار قرار گیرد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و رئیس کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان استان قزوین رشد تصاعدی جمعیت سگها را از مشکلات دانست و گفت: باید از ورود سگ از استان های همجوار جلوگیری شود.

علی فرخزاد با اشاره به هزینه های بالای زنده گیری و واکسیناسیون برای سگ ها تا هشت میلیون ریال به مرگ با ترحم برای سگ های غیر مفید تاکید کرد و از فرمانداران شهرستان ها خواست تا موضوع را به صورت جدی پیگیری کنند.

این مسئول همچنین به داشتن کارت بهداشت برای حضور سگ ها در اماکن عمومی اشاره کرد و یاد آور شد تا یک ماه آینده بخشداری ها و فرمانداری ها باید گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه دهند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 452944 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟