افرادی که در لحظه ارتکاب جرم Crime خود را محق می دانند تا هرگونه صدمه و آسیبی را متوجه طرف مقابل سازند،اما پس از دستگیری عنوان می دارند که اگر به گذشته برگردند هرگز دست به چنین رفتاری نخواهند زد .

به یاد داشته باشید مرتکبین قتلهای آنی به هیچ وجه انسان هایی متفاوت از ما نیستند و به شکل بالقوه همه ما در معرض ارتکاب به جنایتهایی از این دست هستیم مگر اینکه از ویژگی خاصی برخوردار باشیم که اکثر مجرمین برخوردار نمی باشند و این ویژگی چیزی نیست جز مهارت کنترل خشم !

آگاهی از تکنیک های کنترل خشم یکی از مهارتهای ارزشمند زندگی است که آموزش و فراگیری آن از ملزومات زندگی پر دغدغه ی انسان امروزی است . دو ساختمان را در نظر بگیرید که در یک زمان و در یک مکان با زلزله ای مشابه روبرو می شوند و پس از پایان زلزله یکی از آنها همچنان پابرجا می ماند و دیگری با همان لرزه های اول فرو می ریزد . استحکام بخشی و خاصیت مقاوم سازی شده ساختمان اول همانند مهارت کنترل خشم است که از فرو ریختن روانی یک فرد در موقعیت تنش زا پیشگیری می کند حال آنکه فردی دیگر در برابر همین موقعیت فروریخته و دست به اقدامات جبران ناپذیری برای خود و اطرافیان می زند .نکاتی که در ادامه می آید گوشه ای از توصیه های مفید و موثر روانشناسان در کنترل خشم و عصصبانیت می باشد .

۱- تنفس عمیق! یک نفس عمیق بکشید و تا ده بشمارید و اجازه دهید تا بازدم‌تان بیرون بیاید، یعنی به صورت آهسته نفستان را بیرون دهید؛ این توصیه دلیل فیزیکی دارد، زیرا دیافراگم به بدن دستور می‌دهد که آرام بگیرد؛

۲- اجازه دهید زمان کمی بگذرد! از موقعیتی که شما را عصبانی کرده است دور شوید و برای چند دقیقه کاری کنید که حواستان را پرت کند و مشغولتان کند؛ می‌توانید کمی راه بروید تا کمی آرام شوید و چشم‌اندازی را در ذهن خود تصور کنید؛ از موقعیت کنونی خود فاصله بگیرید و با خود فکر کنید که فردا یا هفته بعد یا سال بعد چه خواهد شد.

۳- مراقب کلام خود باشید! تحقیر، توهین، تهدید، سرزنش و پرخاشگری نکنید و دقت کنید اگر صدایتان بلندتر شده، به تندی و با پرخاشگری صحبت می‌کنید، کمی مکث کنید تا آرام شوید.

۴- خود را آرام کنید! روش‌‌هایی مانند تنفس عمیق، شست‌وشوی دست و صورت، نوشیدن آب و پیاده‌روی در کاهش خشم و عصبانیت مؤثر است؛ ریلکسیشن(آرام سازی) نیز یکی از روش‌های مؤثر برای کاهش خشم و اضطراب است.

۵- گذشت کنید! گذشت به معنای فراموش کردن مسئله نیست، بلکه گذشت به معنای رها کردن خود از خشم است؛ گذشت نشانه کنترل انسان بر احساساتش است، نه نشانه ضعف.

۶- از عذرخواهی نترسید! اگر متوجه شدید رفتار شما باعث ناراحتی و عصبانیت طرف مقابل شده است، عذرخواهی کنید؛ این امر برای ترمیم رابطه و کاهش آثار زیانبار پرخاشگری ضروری است.

۷- آیا واقعاً اهمیت دارد؟! قبل از این که بحثی را شروع کنید، با خود فکر کنید آیا موضوع مورد اختلاف واقعاً ارزش دارد که شما را عصبانی کند؟ یا می‌توانید به سادگی از آن بگذرید؟ و یا طور دیگری رفتار کنید.

۸- به نشانه‌‌های بروز خشم دقت کنید! در هنگام خشم ابتدا نشانه‌‌های آغازین و هشداردهنده خشم بروز می‌کند و با شناخت این نشانه‌ها و کنترل آن‌ها می‌توان از شدت یافتن خشم جلوگیری کرد؛ تغییرات بدنی همچون افزایش ضربان قلب، افزایش فشارخون، منقبض شدن عضلات، تغییر تنفس، مشت شدن دست‌ها و به هم فشردن دندان‌ها از نشانه‌های فیزیولو‍ژیک خشم است.

۹- به دنبال توضیح دیگری بگردید! وقتی که کسی از ما انتقاد می‌‌کند یا به گونه‌ای عمل می‌کند که به هنجارها یا انتظارات ما بی حرمتی می‌‌شود، این امکان وجود دارد که حواسش پرت باشد یا دچار فشار عصبی روحی باشد؛ مثلاً راننده‌‌ای که به سرعت رانندگی می‌‌کند ممکن است بیماری بد حال در بیمارستان داشته باشد.

۱۰- شوخی و مزاح کنید! شوخی کردن خشم را کاهش می‌‌دهد، زیرا شوخی با خشم مغایرت دارد؛ یاد گرفتن اینکه به واکنش‌‌هایمان بخندیم نه تنها به ما کمک می‌کند که خشم خود را کاهش دهیم، بلکه به ما کمک می‌کند با دیگران ارتباط برقرار کنیم و نشان دهیم که نسبت به نامناسب بودن واکنش‌هایمان آگاهیم.

۱۱- با خودتان گفت‌وگو کنید! بسیاری از مردم با خودشان گفت‌وگو می‌کنند؛ گفت‌وگو با خود موجب کاهش خشم می‌شود.

۱۲- بپذیرید که زندگی همیشه منصفانه نیست! تا وقتی که نپذیریم جهان بی عیب و نقص نیست، نسبت به همه چیز و همه کس خشمگین می‌شویم؛ با برخورد بی ادبانه‌‌ای روبه رو شده‌ایم، به یک میهمانی دعوت نشده‌ایم یا لاستیک ماشین پنچر است؛ اینکه خشمگین بشویم یا نشویم می‌تواند یک تصمیم باشد که می‌توانیم آن را آگاهانه یا ناآگاهانه یاد بگیریم.

۱۳- سازش کنید! بیشتر ما علاقه به سازش نداریم، اما وقتی یاد بگیریم که سازش بهتر از خشم طولانی مدت است، می‌توانیم برای هنر Art ظریف سازش، در مقام وسیله‌‌ای برای داشتن زندگی ساده‌تر، ارزش قایل شویم.

۱۴- وسایل خطرناک را همراه خود نداشته باشید! اشیاء برنده مانند چاقو می‌‌تواند وسوسه استفاده از آن را ایجاد کند.

به یاد داشته باشید پلیس Police به عنوان نهاد مقابله کننده با جرم و پلیس آگاهی تهران بزرگ با وظیفه تعریف شده ی کشف جرم تاکنون عملکرد درخشانی در کشف جرائم خصوصا جرائم جنائی ارائه نموده است و تجربه نشان می دهد هرگونه واقعه تلخی از جمله قتل Murder های آنی در نهایت منجر به دستگیری قاتل The Murderer می گردد اما لذت واقعی و احساس موفقیت و پیروزی عمیق برای امنیت سازان یک جامعه زمانی است که بتوانیم با آموزش شهروندان مانع از ارتکاب جرم شویم . خود را از همین امروز ملزم کنید تا نکات ساده، کلیدی و کاربردی روانشناسی را مطالعه و به دقایق و اتفاقات و تصمیمات مختلف زندگی خود وارد نمایید .هرگاه با اتفاقی ناخوشایند و یا ناکام کننده روبرو شدید قبل از آنکه تسلیم خشم آنی و زودگذر خود شوید به یکی از تکنیک های کنترل خشم از جمله شمارش ساده اعداد بپردازید و این نکته طلایی را در ذهن خود مرور کنید که شاید یک شمارش ساده از یک تا ده هدیه دوباره زندگی به خود یا طرف مقابلتان باشد !

سرتیپ دوم علیرضا لطفی رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 439589 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟