حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت در نشست خبری که ظهر امروز (یک شنبه) برگزار شد، از نحوه برگزاری حج تمتع در سال جاری گزارش داد و گفت: در حج امسال ۸۶ هزار نفر در قالب ۵۸۸ کاروان به حج مشرف شدند و آخرین پرواز حجاج ایرانی صبح امروز ساعت ۵ صبح به وطن بازگشتند.

وی با بیان اینکه حدود ۱۲ درصد زائران بالای ۷۰ سال سن داشته اند، بیان کرد: حدود ۴۸ درصد زائران آقا و نزدیک ۵۲ درصد خانم بودند. همچنین ۲۴ درصد زائران زیر ۵۰ سال سن داشتند.

محمدی اظهار داشت: امنیت و آسایش حجاج اولین و مهمترین مسئله‌ای بود که به آن توجه داشتیم.

وی در ادامه حج امسال را حج موفقیت آمیزی دانست و عنوان کرد: برنامه ریزی دقیق، آسیب شناسی ۲۴ گروه، آموزش های لازم به زائران، زمان بندی اجرای دقیق، نظر سنجی روزانه و مستمر و برخورد روزانه با حجاج از علت های موفقیت حج و رضایت حجاج بوده است.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه بیان کرد: همکاری تمامی دستگاه ها، همراهی و همدلی آنان کمک بسزایی در اجرای برنامه های ما داشت.

محمدی با اشاره به اینکه تعداد بیماری های امسال نسبت به سال گذشته بسیار کاهش داشته است، افزود: تعداد بیماری ها و فوتی ها امسال بسیار کم بوده است به گونه ای که سال گذشته ۳۳ نفر و در حج امسال ۱۰ نفر فوتی داشته ایم که نشانگر رعایت نکات پزشکی است.

وی با بیان اینکه تیم های اجرایی نتوانستند اعمال حج را به جا آورند، اضافه کرد: ستاد بحران یکی از مهم ترین ساختارها بود که این ستاد آمادگی لازم در تمامی زمینه ها و حوادث Accidents را داشت تا در صورت بروز حادثه Incident بتوانند به حجاج خدمات ارائه دهند.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص پیگیری حقوقی فاجعه منا تصریح کرد: در پی مذاکراتی که با مسئولین حج عربستان داشتیم، فاجعه منا، حقوق شهدای منا و مسجدالحرام در حال بررسی است، اما آن ها پاسخ را به جلسات بعد موکول خواهند کرد.

محمدی در پاسخ به سوال اینکه آیا حج عمره امسال برگزار خواهد شد یا خیر مطرح کرد؟ نباید حج تمتع را با حج عمره مقایسه کرد؛ در این زمینه مذاکراتی را با کشور عربستان داشتیم و به دلیل عدم رابطه دو جانبه بین ایران و عربستان، همان نگرانی های موجود در حج تمتع برای حج عمره نیز هست و نمی توان قاطعانه گفت که شرایط برای برگزاری حج عمره وجود دارد یا خیر.

وی بیان کرد: برنامه ریزی برای برگزاری حج ۹۸ آغاز شده است تا سفری عزتمندانه برای حجاج باشد؛ اما برنامه اصلی پس از امضای توافق نامه صورت می پذیرد.

محمدی در ادامه در خصوص سفر به به سوریه گفت: این بحث در حال بررسی است و همانطور که مهم ترین مسئله ما امنیت حجاج است، در سفر به عتبات و سوریه نیز همین است و ما باید از امنیت زائران اطمینان حاصل کنیم تا افراد با اعتماد به دولت و سازمان حج و زیارت ثبت نام کنند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

درد شکم سارینا 8 ساله عاقبت شومی داشت! + عکس

55 ماشین لوکس بچه پولدارهای تهرانی در پارکینگ پلیس + عکس ها

صاحب این جسد را می شناسید ؟ / او در تهران کُشته شد! + عکس

نامادری اتوی داغ را به صورت حنانه 13 ساله چسباند! + عکس

دستگیری مربی مرد که به بانوان تیم ملی در شمال کشور تمرین می داد

دردسر همخوابی دختر 20 ساله با پسر 14 ساله+عکس

عکس دختر سنندجی که با روسری از یک درخت آویزان بود! + تصاویر دلخراش

همخوابی اجباری زن شوهردار تهرانی با راننده تاکسی اینترنتی / بهرام از من فیلم گرفت و ... + عکس

تجاوز وحشیانه به زن جوان / زن 33 ساله روی تخت خواب جان داد +عکس

اقدام رقیه عکاس منحرف پرونده شورای شهر بابل آبروی یک زن مشهور را برد + عکس

کدخبر: 417217 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟