کنسرت خواننده های قبل از انقلاب در کمپ ترک معتادان جوان تهرانی ! / مصاحبه پر سر و صدای ر.اعتمادی با بنی صدر  + فیلم
حجم ویدیو: 31.77M | مدت زمان ویدیو: 00:04:29

به گزارش گروه فرهنگی رکنا: اعتمادی بنیانگذار و سردبیر اولین مجله با مخاطب ویژه نسل جوان ایران بود. مجله جوانان از نشریات مؤسسه اطلاعات در سال های دهه چهل و پنجاه با سردبیری اعتمادی (۱۳۴۵–۱۳۵۹) به یکی از پرفروش‌ترین مجلات ایران تبدیل شد که فراتر از مرزهای ایران حتی در دیگر کشورهای فارسی‌زبان همانند افغانستان و تاجیکستان هواداران خود را داشت.

وی بیشتر کتاب‌هایش را با نام مستعار ر. اعتمادی به چاپ رسانده‌است. او بیشتر شهرت ادبی‌اش را به خاطر سوژه‌های داستان‌های خود دارد. 

ر. اعتمادی یکی از معدود رمان نویسان معاصر ایرانی است که چندین نسل جوان ایران علی‌رغم همه محدودیت‌های چاپ کتاب هایش، بسیاری از کتاب‌های او را خوانده‌اند و می‌شناسند.

رکنا برای معرفی این پیشکسوت و انتشار تجربیات وی به گفتگو با او پرداخت که شرح آن به صورت مکتوب و تصویری در 6 شب آینده و راس ساعت 21 منتشر خواهد شد.

رجبعلی اعتمادی در خصوص ادامه فعالیت خود پس از انقلاب اسلامی گفت: همان طور که گفتم روزنامه یا مجله آیینه هستی است و وقتی جامعه یک چهره جدید به خود گرفته من نمی توانم بگویم مخالفم و این چهره را نشان نمی دهم، روزنامه نویس باید مسائل را نشان دهد، طبیعی بود که در آن دوره جامعه به هنرپیشه و تلویزیون و سینما توجهی نمی کرد زیرا روزهای انقلاب بود و مسائل انقلابی مطرح بود و مجله نیز باید زنده می ماند. در همان دوره من با تغییر فرم مجله توانستم تیراژ را حفظ کنم، بعد از انقلاب اغلب تیتراژها پایین آمد، به همین دلیل بخشی از مسائل سیاسی را به سبک خودمان وارد مجله کردیم.

وی در ادامه به ماجرای مصاحبه با بنی صدر اشاره کرد و بیان کرد: در آن دوره وی و مرحوم بهشتی همه کاره مجلس خبرگان بودند و مشغول نوشتن قانون اساسی بودند، من به بنی صدر زنگ زدم و گفتم که می خواهم با تو مصاحبه کنم با لحن خاص خودش گفت فقط سه دقیقه به تو وقت می دهم، من هم قبول کردم اما مصاحبه به درازا کشید و آقای بهشتی 20 بار مامور به دنبال بنی صدر فرستاد، سئوالات از نظر بنی صدر آنقدر جالب بود که دلش می خواست جواب بدهد. من در آن دوره یک سری مصاحبه با افراد مشهور را انجام دادم که خیلی سر و صدا کرد.

این روزنامه نگار و کتاب نویس پیشکسوت در ادامه گفت: در حقیقت من تنها سردبیر قبل از انقلابی بودم که در روزنامه اطلاعات پس از انقلاب هم سردبیر بودم.

ماجرای عجیب "ر. اعتمادی" نویسنده سرشناس با معتادان و برگزاری کنسرت برای آن ها!

ر.اعتمادی با اشاره به چاپ یکی از مطالبش در نشریه پاریماچ گفت: من یک رپورتاژی از یک کوچه ای در لاله زار تهیه کردم که نام آن کوچه، کوچه ی ملی بود. در این کوچه دو سینما Cinema وجود داشت و انواع و اقسام کارها در آن کوچه انجام می شد. من گزارشی از این کوچه تهیه کردم که نام آن یک شهر در یک کوچه بود، یعنی آن کوچه در حقیقت نماد تهران بود و پاریماچ این مطلب را ترجمه کرد زیرا برای آن ها جالب بود.

این نویسنده و روزنامه نگار پیشکسوت در ادامه در خصوص ماجرای زلزله لار بیان کرد: در آن حادثه Incident زیرا آنجا زادگاه من بود مدیر روزنامه از من خواست که من بروم و گزارش تهیه کنم. برخی از خبرنگاران فقط بلد بودند که خبر بنویسند اما من این شانس را داشتم که نویسنده هم بودم بنابراین گزارش ها فوق العاده تاثیرگذار بود، به حدی که بدون اینکه ما بخواهیم مردم کمک هایشان را به روزنامه اطلاعات می فرستادند. در آن دوره مردم چهارصد هزار تومان پول به حساب موسسه اطلاعات ریختند. یک روز آقای خطیبی که در آن دوره رئیس شیر و خورشید سرخ ایران بود به روزنامه اطلاعات آمد و به من گفت این پولی که جمع شده با قلم تو جمع شده است، پس خودت بگو که با این پول چکاری انجام دهیم، من به او پیشنهاد دادم که یک هنرستان صنعتی درست کنیم، این هنرستان درست شد و هم اکنون نیز فعال است می خواهم بگویم که روزنامه نگار می تواند تاثیرگذار باشد. ما روزنامه نگاران در آن دوره به نوعی مددکار اجتماعی نیز بودیم و در خیلی از موقعیت ها کمک می کردیم.

وی ادامه داد داد: در سال 1355 مقداری اعتیاد میان جوانان زیاد شده بود و در تمام دنیا این اتفاق در حال وقوع بود. من به عنوان سردبیر مجله جوانان تصمیم گرفتم که یک جایی مخصوص معتادان جوان درست کنیم، با وزارت بهداری در آن دوره هماهنگ کردیم و یک ساختمان بزرگ در اخیارمان گذاشتند و یک بیمارستان بزرگ که فقط مخصوص معتادان جوان بود درست کردیم و هر هفته 500، 600 جوان معتاد Addicted جلو موسسه اطلاعات می آمدند و ما آن ها را سوار اتوبوس می کردیم و می بردیم. برای اینکه این جوانان تشیوق شوند که بیایند اعلام کردیم که هر شب در آنجا هنرمدان برای آن ها کنسرت خواهند گذاشت، این باعث شد خیلی از افراد در آن دوره معالجه شوند. این کار را به نام مجله جوانان انجام دادیم و سرنوشت همان جوانان را نیز چاپ می کردیم که خانواده ها بخوانند و بدانند که چگونه یک جوان معتاد می شود، در حال حاضر من نمی بینم که روزنامه ها در کار اجتماعی وارد شوند.

اعتمادی با اشاره به نحوه افزایش تیراژ در روزنامه ها گفت: یکی از راهکار ها در این زمینه انتشار خبرهای اختصاصی از موضوعاتی است که مورد توجه مردم قرار دارد.

قسمت پنجم این مصاحبه را فرداشب ساعت 21 در رکنا پیگری کنید.

قسمت های دیگر:

قسمت اول: جنجال "تویست داغم کن" در ایران / گفتگو با ر. اعتمادی + فیلم

قسمت دوم: ماجرای افشاکردن عشرتکده اشراف توسط ر.اعتمادی خبرنگار حوادث + فیلم

قسمت سوم: ماجرای عجیب "ر. اعتمادی" نویسنده سرشناس با معتادان + فیلم

کدخبر: 404275 ویرایش خبر
لینک کپی شد
میثم حیدری
آیا این خبر مفید بود؟