به گزارش گروه اجتماعی رکنا، خانواده‌ها براساس توان مالی، موقعیت جغرافیایی و اجتماعی، تعداد نفرات و سبک زندگی خود اقدام به خرید محصولات و مواد غذایی می‌کنند. در این گزارش به بررسی اطلاعات و آمار خرید خانوار پرداخته شده است.
در این خصوص از تعداد ٣٨٢نفر از افرادی که وظیفه خرید خانواده را برعهده داشته‌اند، در زمینه میزان خرید برخی مواد غذایی در ماه سوال شده است. نتایج به دست آمده مربوط به خرید و مصرف خانوار در نمونه مورد بررسی در این تحقیق است و بدیهی است که سهم خرید ادارات، سازمان‌ها، رستوران‌ها و هتل‌ها را در برنمی‌گیرد. حدود ٦٠‌درصد از پاسخ‌دهندگان را آقایان تشکیل داده‌اند و توزیع تعداد نفرات خانوار به صورت زیر است: 
بررسی الگوی خرید مصرف‌کنندگان نیازمند بررسی توان خرید مصرف ایشان است، در این تحقیق حدود ٣١,٧‌درصد افراد در رده درآمدی ١.٥ تا ٢.٥‌میلیون تومان قرار گرفته‌اند و ٢٤.٤‌درصد نیز در دسته ٢.٥ تا ٣.٥‌میلیون تومان قرار دارند.
نوشیدنی‌هایی که اغلب توسط مشتریان خریداری می‌شود پرسیده شده است. نتایج نشان می‌دهد دوغ با حدود ٣٦,٦‌% بیشترین سهم از خرید و پس از آن محصولات ماءالشعیر با ٢٠.٤% و انواع نوشابه‌ها با ١٦.٩% قرار دارند. نکته قابل توجه در این تحقیق گرایش ٦٦.٢% مصرف‌کنندگان به خرید محصولات بدون گاز در مقابل نوشیدنی‌های گازدار است.
از دیگر مواد غذایی که نقش مهمی در سبد خانوار ایفا می‌کند، انواع لبنیات شامل شیر، انواع ماست، پنیر، کره، خامه و... است. ماست و انواع آن با ٤٧,٩% بیشترین سهم از مصرف ماهانه لبنیات خانوار را تشکیل می‌دهند و در رتبه‌های بعدی شیر با ٢٩.٣% و پنیر با ١٧.٤%
قرار دارند.
خرید ماهانه گوشت و فرآورده‌های پروتیینی موضوع بعدی است که از مشتریان سوال شده است. در این بخش، مصرف‌کنندگان درخصوص میزان خرید گوشت قرمز، مرغ، ماهی، فرآورده‌های پروتیینی، کنسروها اظهارنظر کرده‌اند. با توجه به ناچیزبودن سهم مصرف برخی از مواد پروتیینی مانند گوشت بوقلمون، مرغابی، بلدرچین و... در تحقیق جاری میانگین مصرف ماهانه اقلام پرمصرف خانوارها به صورت زیر حاصل شده است: 
نکته جالب توجه دیگر مقایسه میزان مصرف مواد پروتیینی در تهران و سایر شهرهای کشور است. جایی که میانگین مصرف ماهانه مواد پروتیینی به ازای خانوار در اقلام اصلی کمتر از میزان مصرف سایر شهرهاست.
صورت کلی طعم محصول اصلی‌ترین ویژگی تأثیرگذار بر خرید مصرف‌کنندگان است، پس از آن ارزش غذایی، قیمت، برند محصول و بسته‌بندی قرار دارد. لازم به ذکر است در میان سه دسته لبنیات، مواد پروتیینی و نوشیدنی، نحوه بسته‌بندی محصولات لبنی نسبت به سایر محصولات تأثیر بیشتری بر انتخاب مشتریان هنگام خرید می‌گذارد.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

فوری /خواننده پاپ ایران دستگیر شد / چند زن شاکی هستند!+ عکس

بابک زنجانی قطعا اعدام می شود

جهانی شدن مرگ یک زوج عاشق در بیمارستان+عکس

تجاوز مربی ورزشی به پسربچه ای در شیراز + عکس قربانی

مجازات سنگین برای مزاحم خواننده معروف +عکس

جزئیات دستگیری دزد مسلح بانک ملی در تهران

لحظه تجاوز به یک دختر در شیرینی فروش+ تصویر

تجاوز به سارا و زنده به گور کردن او در جنگل!+عکس

نامزد غیرتی با پخش تصاویر خصوصی لیلی او را مانند برده ها به فروش گذاشت!+عکس

فغانی داور سرشناس ایرانی ممنوع التصویر شد؟ +عکس

دسته ماهی تابه داخل چشم آشپز فرو رفت! + تصاویر باور نکردنی

ماساژ شیطانی در اتاق معاینه پزشک معروف +عکس

2 مرد در دادگاه از لحظات قتل همسرانشان گفتند و اشک ریختند

کدخبر: 398866 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟