به گزارش رکنا، اما چه مواد دیگری هستند که می‌توانند با این ادویه پرمشتری رقابت کنند؟ دلیل گرانی این محصولات چیست؟ آیا واقعا به قیمتشان می‌ارزند؟ در اینجا نگاهی می‌کنیم به تعدادی از گرانترین خوراکی‌های کره زمین.

۱- زعفران
این ادویه که به “طلای قرمز” معروف است، در واقع کلاله‌های سرخ گل زعفران است و به عنوان افزودنی مصرف غذایی دارد. ارزش گرمی آن از طلا هم بیشتر است. دلیلش هم مشخص است، گیاه زعفران تنها برای یکی دو هفته در پاییز گل می‌دهد، برداشت این ادویه نیروی کار زیادی لازم دارد (با دست جمع‌آوری و فرآوری می‌شود) و هر گل تنها سه عدد کلاله دارد؛ یعنی برای تولید یک کیلوگرم زعفران به مزرعه‌ای به وسعت تقریبی دو زمین فوتبال نیاز هست و حدود سیصد هزار گل.

۲- خاویار
خاویار ترشی اشپل ماهی استروژن است و یکی از لذیذترین غذا‌های دنیا به شمار می‌رود. فرآوری و بسته‌بندی آن کار سختی است و از همه مهمتر اینکه بسیار نایاب است. معروفترین خاویار از فیل‌ماهی گرفته می‌شود که در دریای خزر و دریای سیاه زندگی می‌کند. این ماهی رو به انقراض است و برای همین فروش قانونی خاویار بسیار محدود است.
دوره بلوغ فیل‌ماهی حدود بیست سال است. خاویار فیل‌ماهی زال – این گونه تقریبا به طور کامل در زیستگاه طبیعی خود منقرض شده – از آن هم کمیابتر است. آنطور که در رکورد‌های جهانی گینس ثبت شده، گرانترین خاویار تاریخ متعلق به فیل‌ماهی زال پیری (احتمالا صد ساله) بوده که خاویار سفیدش کیلوی ۳۴ ٫ ۵۰۰ دلار به فروش رسید. صدف در اوایل قرن نوزدهم خیلی ارزان بود و منبع غذایی مهمی برای طبقه کارگر جوامع ساحلی محسوب می‌شد.

۳- صدف
صدف امروزه غذایی لوکس محسوب می‌شود، اما همیشه غذای مرفهین بی‌درد نبوده است. صدف در اوایل قرن نوزدهم خیلی ارزان بود و منبع غذایی مهمی برای طبقه کارگر جوامع ساحلی محسوب می‌شد و چنان به وفور یافت می‌شد که از آن برای انباشتن پای گوشت استفاده می‌کردند.
اما صید بیش از حد و آلودگی ضربه سختی به منابع صدف زده و کمبود این ماده غذایی قیمتش را بالا برده. امروزه ۱۲ عدد صدف در یکی از رستوران‌های معروف لندن چیزی حدود ۵۱ پوند خرج روی دستتان خواهد گذاشت. البته هستند کسانی که چنین پولی را خرج این ماده غذایی بکنند. فراموش نکنید که شما دارید پول خواص مثبت و معروف صدف بر غرایز جنسی را هم می‌دهید، برای همین حواستان باشد که با کی برای شام بیرون رفته‌اید.

۴- قارچ دنبلان سفید (Truffle)
این ماده غذایی باارزش در منطقه پیدمونته در شمال ایتالیا پیدا می‌شود و تنها بین ریشه‌های بعضی درختان خاص می‌روید. قارچ دنبلان سفید کمیابتر از گونه‌های دیگر قارچ دنبلان است و بو و مزه قوی و خاصی دارد.قارچ دنبلان سفید قابل کشت نیست – عده زیادی تا به امروز سعی کرده‌اند این ماده غذایی را کشت کنند، اما همچنان تنها منبع آن طبیعت است. چیزی که باعث گرانی آن می‌شود همین غیر قابل پیش‌بینی بودن و مشقتی است که مردم برای پیدا کردن و برداشت آن تحمل می‌کنند. استنلی هو، صاحب یکی از کازینو‌های ماکائو، در سال ۲۰۰۷ گرانترین قارچ دنبلان سفید تاریخ را خرید. او ۳۳۰ ٫ ۰۰۰ دلار بابت یکی از بزرگترین قارچ‌هایی که در چند دهه اخیر پیدا شده است و یک و نیم کیلوگرم وزن داشت پول داد. راستش قیمت خیلی زیادی است آن هم برای یک قارچ زیرخاکی تند.

۵- ژامبون ایبری
نوعی ژامبون فرآوری‌شده که در اسپانیا و پرتغال تولید می‌شود. بهترین ژامبون ایبری از خوک‌هایی تهیه می‌شود که به شیوه دامپروری آزاد نگهداری می‌شوند و در دوره پایانی زندگی تنها بلوط خورده‌اند.
دسته‌بندی ژامبون ایبری خیلی سخت‌گیرانه است و ژامبون “سیاه‌نشان” بهترین نوع ژامبون محسوب می‌شود. ژامبون سیاه‌نشان از خوک ایبری اصیلی تهیه می‌شود که آزادانه در جنگل‌های بلوط می‌گردد و بلوط می‌خورد. گوشت این خوک‌ها برای یک دوره ۳۶ ماهه فرآوری می‌شود. به گفته رکورد‌های جهانی گینس، گرانترین ران ژامبون موجود در بازار Store “مانچادو د. خابوگو” ایبری است که ۳ ٫ ۱۹۲ پوند قیمت دارد.

۶- گوشت گاو واگیو
واگیو به معنی “گاو ژاپنی” است، و می‌تواند به هر یک از چهار نژاد مختلف گاو ژاپنی اطلاق شود. این گوشت مقدار زیادی رگه‌های چربی دارد که هنگام پخت آب می‌شود و گوشت را ترد و مرطوب می‌کند و باعث می‌شود گوشت در دهان آب شود. بعضی از علاقه‌مندان عقیده دارند حسی که این گوشت در دهان ایجاد می‌کند مانند یک تکه ماهی نرم است.
قیمت بالای این گوشت تنها به خاطر فرایند پرورش این گاو‌ها است، نشان واگیو تنها به گاو‌هایی تعلق می‌گیرد که بر اساس دستورعمل‌های سخت‌گیرانه‌ای پرورانده و تغذیه شده باشند. گوساله‌ها باید غذای خاصی بخورند که رشد رگه‌های چربی را تضمین کند. گوشت گاو کوبی که یکی از گرانترین نمونه‌های واگیو است کیلویی حدودا ۵۰۰ پوند در ژاپن قیمت دارد.

۷- قهوه کوپی لواک
اگر بخواهیم سخت‌گیری بکنیم باید بگوییم که این غذا نیست و نوشیدنی است، اما از آنجایی که قیمت این نوع قهوه کیلویی ۷۰۰ دلار است، قطعا باید در این فهرست گنجانده شود. کوپی لواک، یا قهوه زباد، از دانه‌های قهوه‌ای تهیه می‌شود که زباد آسیایی خورده، ناقص هضم و سپس دفع شده‌اند. خیلی اشتهاآور نیست، نه؟
بعضی‌ها عقیده دارند که هضم و تخمیر ناقص این قهوه در اسید معده این حیوان باعث افزایش طعم آن می‌شود. منتقدان می‌گویند این کلکی بیش نیست و قهوه‌ای که با این دانه درست شده باشد شدیدا بدمزه است. متاسفانه در سال‌های اخیر بر تعداد مزارعی که به تعداد زیاد زباد آسیایی پرورش می‌دهند افزوده شده است. زباد‌ها در این مزارع در قفس‌های تنگی نگه داشته می‌شوند و دانه‌های قهوه به زور به آن‌ها خورانده می‌شود. بهتر است پیش از خرید راجع به آن تحقیق کنید.

۸- جگر چرب (فوآ گرا)
فوآ گرا نوعی پاته است که از جگر اردک یا غازی تهیه می‌شود که بعضا تا ده برابر اندازه عادیش پروار شده باشد. این پاته مزه‌ای غنی، کره‌ای و لذیذ دارد و گران است. اما فشاری که به این پرندگان می‌آید بسیار بیشتر از فشاری است که به جیب شما خواهد آمد – دانه‌های ذرت را زوری و از طریق لوله به خورد غاز‌ها و اردک‌ها می‌دهند.قدمت این شیوه پرواربندی به ۲ ٫ ۵۰۰ قبل از میلاد می‌رسد، هنگامی که مصری‌ها یاد گرفتند که خیلی از پرندگان را می‌توان با تغذیه زوری چاق و چله کرد. امروزه این شیوه پرواربندی، واردات و فروش فو گقا در بسیاری از کشور‌ها ممنوع شده است.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

اشک های تازه داماد که قاضی دستور انتشار عکس بدون چهره او را داده است + فیلم گفتگو و عکس

این 2 برادر را می شناسید؟ / آنها خیابان گرد تهران بودند! +عکس

شوهرم بی حیا و هستی را در وضعیت بدی در خانه دیدم!

6 زن درخانه فساد با مردان عراقی در وضعیت بد دستگیر شدند/در آبادان رخ داد

نقشه شیطانی معلم خصوصی برای دانش آموز خوش تیپ + عکس

زن ایرانی کودک زنده به گورشده را در تپه های لوس آنجلس نجات داد! + عکس

اقدم غیر انسانی پزشک برای سقط جنین دوست دختر حامله اش / اسکندر دستگیر شد + عکس

دعوای عجیب 2 دختر دبیرستانی و مادرانشان در آبادان / کتک کاری در خیابان رخ داد

هویت همسر بن سلمان لو رفت / او هم یک شاهزاده عربی است! + عکس بدون حجاب

آبپاش شهرداری این جوان را هنگام کثافتکاری پشت شمشادها غافلگیر کرد! + فیلم

نقش یک دختر فومنی در یک فیلم مردم رشت را به خیابان ریخت!

معمای قتل های سریالی حل نشده 6 دختر / این دختران قربانی نیت شوم شدند + عکس

کدخبر: 383243 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟