جگوار اف تایپ 400 پلنگ سیاه خاص

در پنج سال اخیر، خط تولید جگوار اف تایپ به مجموعه ای پیچیده بدل شده که بی شباهت به یک کلاف سردرگم نیست. به عنوان مثال، نسخه 400 اسپرت که در اینجا مورد بررسی قرار گرفته سومین جگوار اف تایپ مجهز شده به پیشرانه شش سیلندر است. این نسخه به دو مدل کانورتیبل و کوپه با پیشرانه‌های 340 و 380 اسب بخار شش سیلندر و یک مدل مجهز به پیشرانه هشت سیلندر وی شکل 495 اسب بخار ملحق شده است و این درحالیست که نمونه اولیه اف تایپ از یک موتور چهار سیلندر نیرو می‌گرفته است. سامانه چهارچرخ محرک و گیربکس دستی برای تریم‌های خاصی از V6ها و نسخه سطح بالا SVR مجهز به موتور V-8 ارائه می‌شود. با احتساب قدرت پیشرانه، سبک بدنه و نوع گیربکس، در مجموع 24 نسخه از اف تایپ وجود دارد که اختلاف قیمتشان بالغ بر 65هزار دلار می‌شود و خریداران میتوانند از میان آنها انتخاب نمایند. این آمار تنها تا زمانی دیوانه‌وار به نظر می‌رسد که نسبت به خانواده پرجمعیت‌تر پورشه 911 با تفاوت قیمتی بیشتر بین ارزانترین و گرانترین عضو آن آگاهی نداشته باشید.خودروی 400 اسپرت 2018 در حقیقت یک مدل چهار گانه است که هم به صورت دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک عرضه می‌شود و هم گونه کوپه و کانورتیبل آن قابل سفارش است. این مدل همانطور که از نامش مشخص است به یک موتور V-6 سه لیتری با قدرت 400 اسب بخار مجهز شده است. این موتور همان نمونه به کار رفته در اف تایپ 380 اسب بخاری است که اندکی بر قوای آن اضافه شده است اما گشتاور تولیدی توسط هر دو مورد یکسان بوده و معادل 460 نیوتن-متر است. مانند اکثر اعضای خانواده اف تایپ، مدل 400 اسپرت نیز به گیربکس هشت سرعته اتوماتیک مجهز شده است و گونه شش سرعته دستی تنها مختص پایین‌ترین تریم های V-6 عرضه می‌شود. عملیات تعویض دنده‌ها به حالت دستی در گیربکس اتوماتیک از طریق اهرم تعویض دنده و یا بواسطه پدل-شیفترهای تعبیه شده در پشت غربیلک فرمان، به طرزی رضایت‌بخش و با سرعت بالا صورت می‌پذیرد.

از دیگر آیتم‌های جگوار 400 اسپرت می‌شود به مواردی نظیر اسپلیترهای عمیق‌تر، دیفیوزر عقب تیره و رینگ‌های 20 اینچی اشاره نمود. این خودرو همچنین از روتورهای بزرگتر ترمز، کالیپرهای مشکی رنگ، صندلی‌های اسپرت برقی با 12 حالت تنظیمات و دوخت زرد رنگ برای کابین مشکی برخوردار است.

بهای اولیه نسخه کوپه دیفرانسیل عقب این خودرو معادل 90,495 دلار بوده و مدل کانورتیبل، ارزشی برابر با 93,595 دلار خواهد داشت. سامانه چهارچرخ محرک نیز مبلغ 3000 بیشتر را طلب می‌نماید تا به لیست تجهیزات هرکدام از این خودروها ضمیمه گردد.

خودروی مورد بررسی در این مقاله از نوع چهارچرخ محرک بوده و بدون احتساب آپشن ها، قیمتی معادل 93,495 دلار دارد. بر خلاف سایر مدل‌های اف تایپ، نسخه خاص 400 اسپرت تجهیزات اضافه زیادی ارائه نمی‌دهد. مدل مذکور به طور استاندارد همراه با موارد ذیل ارائه شده است:

غربیلک فرمان گرم‌شونده، صفحه نمایشگر لمسی هشت اینچی، مسیریاب، صندلی‌های چرمی، سنسور باران و انتخابگر حالات مختلف دینامیک رانندگی جگوار.

خریداران تنها می‌توانند از میان سه رنگ سفید، مشکی و نقره‌ای، رنگ بدنه خودروی خود را انتخاب کنند و داخل کابین از چرم بیشتری در نقاط مختلف بهره ببرند و یا کنسول میانی را با فیبر کربن تزیین نمایند که هزینه‌ای معادل 795 دلار در برخواهد داشت. تهویه مطبوع اتوماتیک با تنظیمات دوگانه، شیشه جلو گرم شونده و صندلی‌های مجهز به گرمکن و سردکن در قالب پکیجی 1430 دلاری عرضه می‌شوند. موارد انتخابی دیگری نظیر: سانروف پانوراما، سقف فیبرکربنی، آینه‌های تاریک شونده، سیستم صوتی Meridian، درب برقی صندوق عقب و در نهایت نیز سیستم مانیتورینگ نقاط کور وجود دارند که بهای پرداختی برای خودرو را تا 98,790 دلار افزایش خواهند داد. اما با این حال قیمت فول آپشن‌ترین مدل‌های این خودرو در سطح نسخه‌های کم آپشن پورشه 911 و مرسدس SL خواهد بود که آن را به یک انتخاب معقول بدل خواهد نمود.

نمونه مورد آزمایش ما اگرچه قدرتمندتر از اف تایپ 380 اسب بخاری است اما سریعتر از آن نیست. اف تایپ مذکور به دلیل وزن کمتر، به میزان 0.1 ثانیه سریع‌تر از خودروی ما بوده و موفق شده ظرف مدت زمان 4.3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتربرساعت دست پیدا کند. سامانه چهارچرخ محرک، وزن خودرو را اضافه نموده و به نظر ما اگر هر دو خودرو به صورت چهارچرخ و یا دو چرخ محرک باشند، 400 پرشتاب‌تر عمل خواهد نمود.

سیستم چهارچرخ محرک اگرچه از میزان شتاب خودرو اندکی می‌کاهد اما در عبور سریع از پیچ‌ها بسیار مثمر ثمر واقع می‌شود. شتاب جانبی این خودرو در آزمایشات صورت گرفته معادل 0.98 جی است در ردیف برترین نسخه‌های جگوار اف تایپ قرار می‌گیرد. در عبور پرشتاب از مسیرهای منحنی شکل امکان کم فرمانی وجود خواهد داشت. کنترل غربیلک فرمان در عبور از روی برآمدگی‌ها بسیار عالی است و اگرچه عملکرد سیستم فرمان الکتریکی کاملا دقیق و سریع است اما در انتقال احساس جاده همچون بسیاری دیگر از خودروهای اسپرت مجهز به فرمان برقی، اصلا کارنامه خوبی ندارد.

به هرحال جگوار اف تایپ با وجود گذشت پنج سال از زمان ورودش به بازار، همچنان هیجان انگیز است. در این مدت، تنها بخش‌های داخلی چراغ‌های جلو و هواکش‌های جانبی سپر جلو دچار تغییر شده‌اند و با این حال همچنان ظاهر این پلنگ سیاه تازه به نظر می‌رسد. صدای پیشرانه شش سیلندر سوپرشارژ که از طریق اگزوز دوحالته به بیرون منتقل می‌شود هم بسیار روح نواز است.

به هر روی، نسخه 400 اسپرت جگوار اف تایپ چیز زیادی در مقایسه با سایر مدل‌های اف تایپ نصیب خریداران نخواهد کرد و تنها به گزینه‌های پیش روی مشتریان، یک مورد دیگر با تفاوت‌های حداقلی اضافه شده است. اگر یک فنجان چای 400 اسب بخاری محصول جگوار میل دارید، پس بفرمایید…برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 357884 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟