بزرگ‌ترین سنگ فیروزه جهان مال ایران است اما دست کیست؟

به گزارش رکنا، انگلستان سال‌هاست، مانند راهزنان، مشغول چپاول و تاراج میراث کشور‌های مختلف در سراسر جهان است و از انجام آشکار این کار هم، ابایی ندارد. یکی از دستبرد‌های کمتر شنیده‌شده بریتانیایی‌ها، در حرم رضوی اتفاق افتاده است؛ بزرگ‌ترین سنگ فیروزه جهان را که به شکل کوزه، در صحن عتیق (انقلاب) حرم مطهر، از ایوان نقارخانه آویزان بود و هیچ‌گاه قیمت‌گذاری رسمی روی آن انجام نشد، فردی معتقد و از عاشقان اهل‌بیت (ع) و امام هشتم (ع)، گویا هنگام تخریب خانه‌اش در نخاله‌های حاصل از تخریب منزل یافت و احتمالاً بی‌هیچ چشمداشتی، آن را که از بزرگی، به شکل کوزه‌ای متوسط تراش خورده‌بود، به حرم امام رضا (ع) هدیه کرد و متولیان وقت حرم مطهر رضوی نیز، تصمیم گرفتند که فیروزه را، از بالای ایوان نقاره‌خانه، که متعلق به دوره صفوی است، به شکل زیبایی آویزان کنند.

بزرگترین سنگ فیروزه جهان در دست انگلیسی ها

اما چنان‌که مشهور است، انگلیسی‌ها در دوره‌ای (احتمالاً دوره پهلوی دوم)، فیروزه را برای انجام مطالعات علمی از حرم خارج می‌کنند و دیگر هیچ‌گاه این سنگ زیبا و به‌غایت پرقیمت را به جای اصلی‌اش بازنمی‌گردانند.

آن‌چه امروز به شکل همان سنگ فیروزه بزرگ و کوزه‌شکل وجود دارد، تنها ماکتی است سفالی و بی‌ارزش از سنگ فیروزه اصلی که روزگاری در صحن سقاخانه و از بالای ایوان نقاره‌خانه حرم مطهر، آویزان بود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 672353 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟