هشدار به رئیس جدید بانک مرکزی/ این اتفاق رخ ندهد، برکنار می شود!
 
از ابتدای تشکیل دولت رئیسی تقریبا وضعیت اکثر پست‌های حساس در دولت مشخص شده بود اما هنوز تصمیمی درباره رئیس کل بانک مرکزی اتخاذ نشده بود که این موضوع خود یکی از عوامل نوسانات شدید قیمت دلار و تاثیر آن بر سایر بازار‌های پایه از جمله بازار سرمایه شده بود. اما امروز چهارشنبه ۱۴ مهر ماه ۱۴۰۰ ودر جلسه هیئت دولت به ریاست حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور رئیس جدید بانک مرکزی معرفی شد و «علی صالح آبادی» بعنوان رئیس جدید این بانک انتخاب و معرفی شد، وی دارای مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت مالی از دانشگاه امام صادق و دکتری مدیریت مالی از دانشگاه تهران، و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق است.

او پیش از این نخستین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بود. وی در ۲۵ آذر ۱۳۹۳ از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ایران استعفا داد.

اما همواره چالشی پیش روی رییس بانک مرکزی وجود دارد و آن استقلال بانک مرکزی است که نیاز است در این زمینه اول قانون نظام پولی بانکی اصلاح شود و سپس رییس بانک مرکزی زیر بار فشار‌های دولت نرود تا به نوعی در این زمینه استقلال نهاد ناظر پولی کشور را حفظ کند، اما معمولاً دولت‌ها افرادی را به ریاست بانک مرکزی می‌گمارند که بتوانند روی او نفوذ داشته تا سیاست‌های دولت را اجرا کند.

قادری-مجلس

در همین راستا ما در گسترش نیوز و با توجه به انتخاب رییس کل بانک مرکزی گفتگویی داشتیم با جعفر قادری، عضور کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

سیاست های دولت دخیل در بانک مرکزی

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گسترش نیوز و در پاسخ به این سوال که با توجه به انتخاب رییس جدید بانک مرکزی سوالی که مطرح می شود این است که آیا پیروی بانک مرکزی از سیاست های پولی دولت سبب افزایش نقدینگی و تورم خواهد شد، اظهار کرد: اکنون ساختاری که وجود دارد این است که رییس بانک مرکزی توسط وزیر اقتصاد و دولت انتخاب می شود و طبیعی است که سیاست های دولت دخیل در بانک مرکزی باشد.

قادری ادامه داد: با ساختار فعلی رییس بانک مرکزی ناچار است که از سیاست های فعلی دولت تبعیت کند و اگر این اتفاق رخ ندهد، بلافاصله برکنار می شود. نیاز است در زمینه سیاست های پولی رییس بانک مرکزی علاوه بر دولت، پاسخگوی مجلس نیز باشد اما اکنون رییس کل بانک مرکزی تنها به دولت پاسخگو است و نیاز است که تغییراتی در این زمینه شکل بگیرد.

تاثیر رییس جدید بانک مرکزی بر بورس

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به سابقه صالح آبادی به عنوان رییس سازمان بورس، انتخاب ایشان به عنوان رییس کل بانک مرکزی این شائبه را ایجاد می کند که این انتخاب سبب توجه بیشتر دولت به بورس خواهد شد، اظهار کرد: در اینکه سیاست ها پولی بانک مرکزی و بورس با یکدیگر اشترکاتی دارند شکی نیست. اما اینکه با انتخاب آقای صالح آبادی به عنوان رییس پیشین سازمان بورس در بانک مرکزی سبب نگاه ویژه به بورس شود را باید در آینده مشخص کرد که چه اتفاقی برای بورس و بانک مرکزی رخ خواهد داد. اما نکته مهم این است که این دو ارگان(بانک مرکزی-سازمان بورس) باید هماهنگ عمل کنند تا شاهد تاثیرات خوب بر اقتصاد کشور باشیم.

رییس کل زیر باز زور نرود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس در پایان در پاسخ به اینکه استقلال بانک مرکزی از سیاست های دولت چه تاثیری بر سیاست پولی کشور خواهد داشت، اظهار کرد: اگر رییس کل بانک مرکزی طبق روال همیشه در جلسات دولت باشد خیلی نمی تواند زیر بار زورگویی ها و سیاست های مختلف دولت حرفی بزند. ضمن اینکه قدرت مانوری در مورد ارزش پول ملی و سیاست های ارزی نخواهد داشت. در نتیجه نیاز است که دیر یا زود زمینه های استقلال بانک مرکزی از دولت محیا شود.

کدخبر: 728171 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟