به گزارش رکنا، سریال «فوق لیسانسه‌ها» با کارگردانی سروش صحت از ۱۷ آبان شبکه سه روی آنتن رفته است و این سریال تا ۱۷ آذر ادامه دارد. در رابطه با شروع فصل سوم و انتقاداتی که به آن وارد شده است؛ سراغ عزت الله مهرآوران، بازیگر نقش عباس نقوی، پدر حبیب رفتیم تا درباره روند تغییر این سریال و سلیقه مخاطب با او گفت و گو کنیم.

عزت‌الله مهرآوران درباره دیدگاه نو و متفاوت فصل سوم سریال گفت: « این فصل بسیار خوب است، نگاهی نو به همه چیز دارد. به نظرم ما برای بهتر دیده شدن این فصل هنوز جا داریم. به عبارتی شروعمان بسیار خوب بوده است. عده‌ای بسیار استقبال کردند و به همان نسبت هم مورد پسند عده‌ای قرار نگرفت و از آن استقبال نشد. به نظرم حداقل وقت دارد ۱۰ قسمت دیگر هم بگذرد تا ماجراها و روایت‌ها شکل بگیرد و سریال خودش را پیش مخاطبان نشان دهد.»

این بازیگر درباره حضور پر رنگ‌تر خود در این فصل از سریال گفت: «حضور من در این فصل بیشتر از دو فصل گذشته است به این دلیل که در سریال همسر من فوت می‌کند و قصه‌هایی شکل می‌گیرد که یک ماجرایی را روایت می‌کند که چگونه این اتفاقات افتاده است. این موضوع خودش بستر قشنگی برای طنز است.»

او همچنین درباره برخی انتقادهای وارد شده به فصل جدید سریال و ضعیف خوانده شدن فصل سوم گفت: « عده‌ای مخالف فصل جدید هستند و معتقدند سریال اُفت کرده و نسبت به گذشته ضعیف‌تر شده است اما اینگونه نگاه کردن به این سریال درست نیست. تماشاگر ما قصه می‌خواهد. قصه ما اگر توانست تماشاگر را جذب کند آنگاه موفق بوده است. نگاه آقای سروش صحت یک نگاه نو است و با قصه‌های کوچک و حوادث کوچک سعی دارد تماشاگر را به خودش جلب کند. یکی از چیزهای مهمی که آقای صحت دارد این است که برای خندیدن باج به مخاطب نمی‌دهد یعنی کار خودش را می‌کند. در این ژانر که قصه نداریم و حوادث، قصه‌های کوچک را طرح می‌کند. در این میان عده‌ای این نگاه نو و طرح قصه نو را دوست دارند، عده‌ای هم آن را نمی‌پذیرند. سروش صحت یک هنرپیشه طناز و با سواد است که سعی می‌کند به گونه‌ای بنویسد که مخاطب را جذب کند.»

این بازیگر درباره غیرقابل مقایسه بودن ژانر کارها گفت: «هنر قابل قیاس نیست سریال‌ها همجنس نیستند. چه کسی می‌گوید آقای سروش صحت در این کار موفق نیست به نظر من بسیار موفق است به دلیل آنکه از یک ژانر مدرن استفاده کرده است و حواث در پی خودش قصه‌ الکی و بی محتوا نمی‌آورد. در این جا بازیگر و گفتمان او است که قصه اصلی را پیش می‌برد. از آنجایی که ادبیات ما با قصه است، روایتمان با قصه است و حتی شعر ما هم شعر قصه است، ممکن است عده‌ای این سبک را دوست نداشته باشند. این فصل ژانر تازه‌ای دارد و شما نمی‌توانید حدس بزنید چه اتفاقی می‌افتد چرا که حادثه را حادثه می‌آفریند. در قیاس سریال «ستایش» میان مردم مطرح شد چون قصه داشت. نکته مهم‌تر اینکه کار سروش صحت با کار سعید سلطانی قابل مقایسه نیست. تفاوت در همه چیز آن مشهود است مخصوصا در ژانر به همین دلیل نمی‌توان «ستایش» را با «فوق لیسانسه‌ها» مقایسه کرد.»

مهرآوران درباره طنز فاخر این سریال گفت: «طنزی که آلوده کمدی و لودگی نشود، می‌شود طنز فاخر، طنزی که خنده آن همراه با فکر است. ما می‌اندیشیم و بعد می‌خندیم و به سبب آن اندیشیدن، خنده ماندگار است اما در کمدی عادی شما نیازی ندارید فکر کنید؛ شما آمدید یک چیز را می‌بینید، می‌خندید و بعد تمام می‌شود. فکر می‌کنم این سریال طنز فاخر است نه یک کمدی مبتذل»

او درباره این موضوع که سروش صحت سعی دارد به مخاطب بفهماند که بازیگران در سریال در حال بازی هستند و خودشان هم این موضوع را می‌دانند، گفت: «سروش صحت در سریال‌هایش یکسری لحظات را می‌شکند و باعث می‌شود مخاطب ببیند و فکر کند. این دیوار را شکستن و صادقانه با مخاطب برخورد کردن یک حرکت تازه در سریال‌های ایرانی است.»

او درباره بازی هوتن شکیبا در این سریال و به طور کل در عرصه بازیگری گفت: «به نظرم هوتن شکیبا بازیگر توانایی است. او هنرمند باهوشی است و نگاه درستی به خودش و نقشش دارد. او نقش را در خودش می‌آفریند و آرایش می‌کند و با یک پیرایش نو بازی می‌کند به همین دلیل است که نقش‌هایش چه در کمدی و چه در مسائل جدی بسیار دیدنی است. مخصوصا در تئاتر که به نظر من سلطان است از بس که آموخته و هنر دیده است. در کارهای تلویزیون و سینمایی هم اینگونه است او این دو جایگاه و این دو نقش را بسیار خوب می‌شناسد یعنی به همان اندازه که در تئاتر موفق است در این دو نیز موفق است به این دلیل که دانش بالایی دارد و خودش را در نقش دست کم نمی‌گیرد.»

این بازیگر سینما درباره جدیدترین فیلمش در سینما گفت:«حدود دوماه پیش در یک فیلم سینمایی بازی کردم که کارگردان آن مهران احمدی و امیر جعفری و بهرام افشار از بازیگران آن هستند.»

مهرآوران درباره ژانر این فیلم گفت: «ژانر این فیلم سینمایی کمدی است اما کمدی مبتذل نیست یک کمدی فاخر است.»

او درباره کم کاری‌اش در عرصه تئاتر گفت: «من حدود ۵۰ سال پیش اولین کاری که شروع کردم با تئاتر شروع کردم و من معتقدم تئاتر در بازیگر شدن آدم‌ها نقش به سزایی دارد اما واقعیتش این است که اگر تئاتر زندگی من را تامین می کرد هرگز به سوی سینما و تلویزیون نمی‌رفتم چون این موارد اصلا کار من نیست کار یکسری دیگر است که من در جای آنها هستم.»

این هنرمند ادامه داد: «متاسفانه من در تئاتر بسیار کم کار شده‌ام. به دو دلیل مسئله اصلی اول موضوع سالن‌ها و دوم موضوعات مادی قضیه است که در تئاتر بسیار دردناک است و اینکه واقعا سیاست گذاران فرهنگی باید یک فکری بکنند چرا که تئاتر اینگونه دوام نمی آورد. جوان‌هایی که با شوق، علاقه و استعداد می‌آیند هیچ چیز نصیبشان نمی‌شود و به نظرم بابت همین موضوع باید به اهالی تئاتر کمک شود چرا که تاریخ هنری ما و سابقه حضور ما در فرهنگ از طریق تئاتر است و تئاتر شناسنامه فرهنگی یک کشور است. درباره مسئله سالن هم موضوع از این قرار است که اگر من بخواهم یک سالنی را اجاره کنم توان پرداخت پول آن را ندارم و اداره هنرهای نمایشی هم هیچ کمکی نمی‌کند. تئاتر جای و جایگاه من است. من در آنجا مرتب زاده می‌شوم، رشد می‌کنم و خودم را در شکل‌های مختلف، بازی‌های مختلف و طرح‌های مختلف می‌بینم.»

این بازیگر که اخیرا در سریال شبکه نمایش خانگی «هیولا» بازی کرده بود، درمورد تفاوت شبکه نمایش خانگی و تلویزیون برای جذب مخاطب گفت:«مهم این است که ما چه قدر قصه را برای جلب مخاطب اجرا می‌کنیم. نویسنده و کارگردان برای جلب مخاطب چه ترفندهایی را استفاده می‌کند و گرنه بازی من در سینما، تلویزیون و رسانه خانگی فرق آنچنانی ندارد یعنی من بازیگر تلاش بیشتری نمی‌کنم که مخاطب برنامه را بیشتر ببینید یا بخرد این موضوع که تماشاچی را جذب کند توانایی نویسنده و کارگردان است که نشان می‌دهد چه قدر می‌تواند این کار را انجام دهد.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟