آنتالیا کارت چیست؟ راهنمای خرید و روش استفاده

بعد از تهیه بلیط سفر به ترکیه به‌سراغ برنامه‌ریزی برای استفاده از امکانات جذابی مانند آنتالیا کارت بروید. اما چطور؟ 

                                                                             بلیط سفر به ترکیه

آنتالیا کارت چیست؟  

آنتالیا کارت به گردشگران اجازه استفاده از وسایل نقلیه مختلف و تردد راحت‌تر در شهر را می‌دهد. هزینه رفت‌وآمدهای درون‌شهری با وجود چنین کارتی بسیار کمتر می‌شود. با این کارت می‌توانید سوار اتوبوس‌ها و ترامواهای عمومی مختلف شوید و در شهر بگردید. 

در واقع، برای استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی در آنتالیا به کارت مذکور نیاز دارید. شما می‌توانید با تهیه این کارت در شهر گشت‌وگذار کنید. هر زمان که دوباره سفری ترتیب دادید و به آنتالیا بازگشتید، باز هم امکان استفاده از آنتالیا کارت وجود خواهند داشت. 

خرید و شارژ آنتالیا کارت چگونه است؟ 

آنتالیا کارت در نقاط مختلفی از شهر به‌فروش می‌رسد. برای مثال: 

  • کیوسک‌های پرشمار؛ در نقاط مختلف شهر، کیوسک‌هایی با تابلوی فروش آنتالیا کارت در دسترس هستند. 
  • فرودگاه؛ در فرودگاه آنتالیا هم کیوسک‌هایی برای فروش این کارت به‌طور ۲۴ساعته حضور دارند. 
  • دستگاه‌های اتوماتیک؛ در حوالی ایستگاه‌های اتوبوس عمومی و ترامواهای شهری آنتالیا هم دستگاه‌هایی مانند خودپرداز وجود دارند که امکان خرید اتوماتیک آنتالیا کارت را به گردشگران و افراد مختلف می‌دهند. 

اگر پیش‌تر یا در سفر قبلی‌تان این کارت را تهیه کرده‌اید، برای شارژ آن می‌توانید به همین مراکزی مراجعه کنید که معرفی شدند. برای شارژ کارت باید آن را در بخش مشخصی از یک دستگاه قرار بدهید و با قراردادن اسکناس در بخشی دیگر، آن را شارژ کنید. 

هزینه آنتالیا کارت و سفرهای درون‌شهری چقدر است؟ 

هزینه آنتالیا کارت

بعد از خرید بلیط هواپیمای خارجی برای سفر به آنتالیا باید به فکر هزینه‌های دیگر و تهیه ملزوماتی مانند آنتالیا کارت هم باشید. یادتان نرود که برای دریافت این کارت نیازی به ارائه مدارک هویتی نیست. این امکان هم وجود دارد که چند نفر از یک کارت استفاده کنند. 

قیمت آنتالیاکارت حدود ۷٫۵ لیر ترکیه است. این مبلغ را برای خرید کارت می‌پردازید و در صورت تمام‌شدن اعتبار آن می‌توانید کارت را بارها شارژ کنید. اگر می‌خواهید کارتی اختصاصی با نام و تصویر خودتان داشته باشید، لازم است به مرکزی موسوم به مرکز کارت چالی و ایست‌گاراژ (Çallı ve Doğu Garajı Kart Merkezi) مراجعه کنید. 

در آنجا با ارائه مدرکی هویتی، امکان درخواست آنتالیاکارتی اختصاصی برای خودتان را خواهید داشت. هزینه درخواست کارت اختصاصی برای هر فرد هم ۱۵ لیر ترکیه است. کرایه هر مسیر با تراموا یا اتوبوس شهری در حدود ۳٫۶۵ لیر می‌شود. 

امکان عوض‌کردن تراموا و اتوبوس در طول مسیر در هر ساعت هم وجود دارد. دسته‌بندی‌هایی برای شهروندان ترکی هم در نظر گرفته می‌شود و برخی از گروه‌ها مانند بازنشستگان، آموزگاران یا دانش‌آموزان می‌توانند با تخفیف‌هایی بلیط مسیرهای مختلف را تهیه کنند. 

«درباره آنتالیا کارت بیشتر بدانید»

در صورت گم‌شدن کارت چه باید کرد؟ 

اگر کارت‌تان را گم کردید، با شماره ۱۵۳ در ترکیه تماس بگیرید و این موضوع را اطلاع بدهید. در صورتی هم که کارتی را پیدا کردید، آن را به مأموران ایستگاه‌های اتوبوس یا تراموا تحویل بدهید. 

اپلیکیشن آنتالیاکارت چه کاربردی دارد؟ 

اپلیکیشنی هم برای این کارت طراحی شده است. با نصب اپلیکیشن روی تلفن همراه می‌توانید از مسیر اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه عمومی و زمان حرکتشان باخبر شوید. 

تراز مالی یا اعتبار موجود در کارت هم با اپلیکیشن قابل‌بررسی است. برخی از کاربران مدعی‌اند که اطلاعات این اپلیکیشن آن‌چنان کاربردی نیست. با این حال، نصب و نگاهی به آن خالی از لطف نخواهد بود. 

وجود حس‌کد برای استفاده از آنتالیاکارت لازم است؟ 

در دوران اوج شیوع کرونا، دریافت کدی به‌نام حس‌کد (HES Code) برای حضور افراد در مکان‌های عمومی ضروری بود. این کد وضعیت سلامت و ابتلای هر فرد به بیماری کووید-۱۹ را استعلام می‌کرد. استفاده از آنتالیا کارت هم تنها در صورت داشتن این کد مقدور بود. 

مسافران برای دریافت حس‌کد باید پیامکی به شماره ۲۰۲۳ می‌فرستادند. محتوای پیام هم حاوی اطلاعاتی به این ترتیب بود: 

  • واژه HES؛ 
  • ملیت؛ 
  • شماره گذرنامه؛ 
  • تاریخ تولد؛ 
  • نام خانوادگی؛ 
  • شمار روزهایی که به کد برای تردد در مکان‌های عمومی نیاز است. 

با دریافت این کد، افراد باید آن را به آنتالیا کارت خود هم متصل می‌کردند. از بهار سال ۱۴۰۱، دیگر نیازی به دریافت حس‌کد وجود ندارد. اگر قصد سفر به ترکیه دارید، لازم نیست که برای استفاده از آنتالیا کارت، مراحل دریافت حس‌کد را پشت سر بگذارید. 

در آخر 

با رزرو بلیت پرواز خارجی و سفر به آنتالیا می‌توانید راهی یکی از شهرهای زیبای کشور ترکیه شوید. تهیه آنتالیا کارت و آشنایی با آن هم به شما کمک می‌کند که به‌سادگی در شهر گردش کنید و مدیریت هزینه‌های تردد را هم به‌دست بگیرید. 

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟