اجرای موفق،طرح احیای درخت سبز  کیش

روابط عمومی شرکت عمران، آب و خدمات کیش در پی انتشار گزارشی با عنوان" درخت سبز 1000 ساله کیش را با گازوییل خشکاندند" در تاریخ ۸ تیرماه درسایت رکنا و به جهت اهمیت فضای سبز و گونه های ارزشمند گیاهی در جزیره کیش و رفع نگرانی دوستداران محیط زیست اعلام می دارد که خبر خشکاندن درخت سبز ۱۰۰۰ ساله کیش با گازوییل فاقد مستندات بوده و ناصحیح است . وضعیت موجود این درخت به دلیل پایین رفتن سفره های زیر زمینی در پی کاهش بارندگی در سال های اخیر و محدودیت دسترسی درخت سبز به آب بوده  و درخت با قرار گیری در معرض تنش بی آبی مستعد حمله آفت ها، انگل ها و قارچ ها شده است. در واقع این رویدادهای طبیعی از مهم ترین دلایل کم رمق شدن درخت سبز کیش می باشد.

 در متن گزارش مرجع بیان مطالب شخصی با سمت راهنمای تور( تور لیدر) است که به طور قطع برای اثبات چنین ادعایی بهره گیری از نظرات چند کارشناس حوزه فضای سبز و انجام تحقیقات میدانی ضروری است.

طرح احیای خود بخودی درخت نیز مردود است چرا که پژوهش و هم افزایی با کارشناسان مجرب این حوزه برای احیای این درخت به عنوان یکی از طرح های مهم شرکت عمران، اب و خدمات کیش از ماهها قبل آغاز شده است.

طبق اعلام رییس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش برغم سازشکاری درختان لور با محیط و اقلیم جزیره سال های گذشته شاهد خشک شدن برخی از آنها هستیم چرا که در سال های اخیر به دلیل کمبود بارش ها، گودبرداری ها و برداشت از منابع زیر زمینی سطح آب های زیر زمینی به شدت افت پیدا کرده و این مساله مهمترین چالش پیش روی این گونه گیاهی است.

همچنین به دلیل اینکه ریشه های درختان لور زیاد به عمق زمین نفوذ نمی کند، با پایین رفتن سفره های زیر زمینی دسترسی آنها به آب محدود شده و با قرار گیری در معرض تنش بی آبی مستعد حمله آفت ها، انگل ها و قارچ ها می شود که این مساله نیز از دیگر دلایل کم رمق شدن درخت سبز کیش شده است.

مریم محمدی اظهار می دارد که طبق مطالعاتی که سال های گذشته توسط این اداره بر روی خشکیدگی درختان بومی مختلف از جمله درخت لور انجام شده ، حمله نوعی قارچ به درختان تا مرحله آوند باعث می شود در بسیای از مواقع درخت تا مرز خشک شدن نیز پیش برود.

لازم به ذکر است مراحل احیای درخت لور کهنسال کیش در مجموعه درخت سبز که در شمار جاذبه های گردشگری این جزیره است از اسفند سال گذشته توسط شرکت عمران آب و خدمات آغاز شد . به گفته علمدار کارشناس فضای سبز این شرکت علاوه بر کاهش بارندگی و پایین آمدن سطح آب های زیر زمینی، برهم خوردن بستر طبیعی و مسدود شدن آبراهه های سطحی از دیگر دلایل ضعف درخت سبز است.

محمد علمدار افزود: بر اثر این علت ها این درخت ضعیف و در نهایت مورد هجوم آفات و بیماری ها قرار گرفته است که برغم اقدامات صورت گرفته، شاهد وضعیت موجود هستیم و هم اکنون برای جلوگیری از خشکیدگی بیشتر درخت، با  مشورت و همفکری اساتید مجرب تاکنون طی ۲ مرحله اقدامات احیا انجام شده است.

وی اضافه کرد: حذف شاخه های خشکیده و مریض جهت جلوگیری از انتقال آفت و بیماری به قسمت های سالم و اجرای عملیات سمپاشی به منظور مبارزه با آفات و بیماری ها از جمله اقدامات انجام شده برای این درخت است.

 علمدار با بیان اینکه کوددهی و محلول پاشی جهت تغذیه و اجرای کرتبندی به صورت رینگی اطراف درخت و آبیاری مستمر از دیگر اقدامات احیای این درخت است یادآور شد: این عملیات به صورت مستمر جهت احیا انجام می شود.

 لازم به ذکر است حفظ فضای سبز جزیره کیش به ویژه گونه های ارزشمند گیاهی  و تقویت شادابی و طراوت فضای سبز این جزیره با بکارگیری نیروها و کارشناسان مجرب یکی از مهم ترین دغدغه های مسئولان شرکت عمران، آب و خدمات بوده است.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟