منصور: زندگی 850 هزار خانوار به مرتع داری وابسته است

به گزارش رکنا، معاون وزیر و رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در نشست با معاونین توسعه و مدیریت منابع و برنامه‌ریزی اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، گزارشی از عملکرد منابع‌طبیعی در بخش جنگل، مرتع، بیابان و آبخیزداری را ارائه کرد.

مسعود منصور گفت: کشور ما در حال توسعه است و توسعه امری اجتناب‌ناپذیر است و بنابراین بخش زیادی از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها که می‌خواهند در بخش توسعه و عمران کار کنند مستقیماً با منابع طبیعی در ارتباط هستند.

وی به مساحت و گستردگی جنگل‌ها، مراتع و اراضی بیابانی کشور اشاره کرد و افزود: 850 هزار خانوار روستایی و عشایری هم اکنون زندگی شان وابسته به مراتع کشور است.

منصور یادآور شد: مراتع کشور ظرفیت پذیرش 36 میلیون واحد دامی را دارد اما آنچه اکنون از مراتع استفاده می‌شود دو برابر ظرفیت است.

مسئول اول منابع طبیعی کشور در ادامه به کارکردهای آبخیزداری و آبخوانداری در پیشگیری از خسارت سیل، فرسایش خاک و تقویت سفره‌های زیرزمینی اشاره کرد و گفت: هر هکتار اقدامات آبخیزداری منجر به تولید و استحصال 530 متر مکعب آب می‌شود.

منصور همچنین یادآورشد: اقدامات سازمان جنگل‌ها در سال گذشته در قالب 9 محور اصلی و 18 برنامه راهبردی دنبال شده و کلیه این اقدامات به شکل جهشی و در قالب برنامه اقدام یکساله از سوی ستاد و ادارات منابع‌طبیعی استان‌ها اجرایی و دنبال شده است و در سال جاری نیز در قالب طرح 1400*14*3 برنامه و راهبردهای اصولی به صورت جهادی و جهشی دنبال می‌شود.

وی نظارت بر پیشرفت کار و رفع موانع موجود را بسیار پر اهمیت خواند و گفت هر هفته حداقل دو جلسه اختصاصی برای بررسی عملکرد ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها برگزار می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت انگیزه نیروی انسانی و شرایط کار در سطوح مختلف اداری و میدانی بر تأمین و پرداخت به موقع حقوق جنگلبانان و پرداخت سختی کار را ضروری برشمرد و خواستار بازگشت درآمدهای سازمان و مساعت‌ها و حمایت وزارت متبوع شد.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟