منصور: ایران سالانه به اندازه یک سد امیرکبیر فرسایش خاک دارد

به گزارش رکنا، دکتر مسعود منصور، معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در مراسم افتتاح مرکز پایش و هشدار مخاطرات منابع طبیعی که با حضور رئیس سازمان پدافند غیر عامل برگزار شد، با اشاره به تغییرات زیادی که منابع طبیعی کشور متحمل می‌شوند، تغییر اقلیم را یکی از منابع تهدید زیربنایی برای کشور معرفی کرد.

وی افزود: حریق و آفات و بیماری‌ها نیز مخاطرات ناشی از تغییر اقلیم هستند که تحت تاثیر این پدیده تشدید می‌شوند.

به گفته رئیس سازمان جنگل خا، در بحران جدی فرسایش بادی و خاکی قرار دارد. با کمال تاسف بیش از ۱۵.۴ تن در هکتار و در سال فرسایش بادی داریم.

دکتر منصور افزود: این خاک غنی که حفاظت از آن مورد تاکید مقام معظم رهبری بود و ایشان فرمودند که خاک از آب هم مهمتر است، سالانه از دسترس خارج می‌شود و گاهی به صورت سیلاب زمینه تخریب اراضی و زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند و مخازن سدها را پر می‌کند.

منصور گفت: سالانه به اندازه سد امیرکبیر، رسوبات داخل سد می‌آید. وقتی می‌گوییم آبخیزداری می‌تواند ۹ تن در هکتار را فرسایش را مهار کند، منظور آن است که این اقدام باعث جلوگیری از فرسایش می‌شود.

وی بیان کرد: مرکز پایش ما که در حال تکمیل شدن است با هدف حفاظت از آب، خاک و پوشش گیاهی راه‌اندازی شد. به کمک این مرکز جلوگیری از جرایم امکان‌پذیر می‌شود و این مرکز اقدامات فنی که در عرصه‌های طبیعی انجام می‌دهیم را پوشش خواهد داد.

قائم مقام معاون امور جنگل سازمان جنگلها نیز در این مراسم با اشاره به امضای چند تفاهم نامه با سازمان پدافند غیر عامل در دهه ۹۰ بیان کرد: تا پیش از این بیشتر اقدامات ما به صورت آنالوگ بود و مباحث رقومی کمتر در این سازمان کمتر در جریان بود.

رضا بیانی افزود: با امضای تفاهم نامه با سازمان پدافند غیرعامل، این مجموعه دورنمایی را برای ما ترسیم کرد. سبب شد که ما سیستم ژئوپورتال داشته باشیم و بتوانیم بحث‌های سیل را بر اساس لایه‌های اطلاعاتی موجود در سازمان جنگل‌ها رصد کنیم.

بیانی گفت: در سال ۹۵ بر اساس تفاهم‌نامه برای ۱۰۰ لایه هدفگذاری کردیم. سازمان جنگل‌ها یک سازمان تولیدکننده نقشه‌های موضوعی است و اولین سازمانی است که این کار را انجام داده و با سازمان پدافند غیرعامل همکاری کرده است.

وی افزود: در بحث امنیت زیستی پنج لایه رویشی مربوط به گونه‌های نادر کشور تهیه کردیم. ما در ایران هشت هزار گونه گیاهی داریم. از نظر تنوع زیستی به اندازه کل قاره اروپا در کشور خود گونه گیاهی داریم. بسیاری از گونه‌های ما بانک ژنی است که در اروپا وجود ندارد و ازبین رفته است.

قائم مقام امور جنگل عنوان کرد: ما در مرکز بذر آمل توانستیم بذر تمام گونه‌های ایران شامل خرمندی، انجیلی و سرخدار که پایه‌های آن در دنیا از بین رفته است را نگهداری می‌کنیم و ژن گونه‌های درختی خود را حفظ می‌کنیم.

وی اضافه کرد: ۱۹۲ نهالستان در کشور داریم. از آنجایی که در عرض و طول جغرافیایی گونه گیاهی خاص آن منطقه کشت می‌شود، تلاش کردیم در هر ناحیه رویشی یک نهالستان داشته باشیم و نهال گونه‌های در معرض انقراض را تولید شود.

سرپرست دفتر فناوری اطلاعات سازمان جنگل‌ها نیز در این جلسه با اشاره به پیشرفت‌های قابل توجهی که در سامانه‌های هوشمند صورت گرفته است، گفت: ما در زمینه نرم افزار و سامانه‌های تخصصی توسعه خوبی داشته‌ و توانسته‌ایم سامانه‌هایی با هدف تسهیل در خدمت‌رسانی به ارباب رجوع طراحی کنیم. ایجاد سامانه‌هایی مانند سامانه جامع پاسخگویی به استعلامات (که به صورت یکپارچه در کل کشور فعالیت می‌کند)،سامانه جامع حدنگاری و اراضی و به خصوص سامانه اتوماسیون ملی که در حال راه اندازی است از مهم ترین طرح هایی هستند که اجرا کرده‌ایم. البته به بلوغ رسیدن این طرح‌ها نیازمند منابع قدرتمندی است که بتواند از داده‌های ما در برابر خطرات متعدد نظیر حملات سایبری محافظت کند. بیشتر سامانه های مهم ما از بستر اینترنت به بستر امن وی پی ان منتقل شده است و سیمکارت ای پی ان در اختیار افراد مورد نظر ما قرار گرفته است. البته زیرساخت‌های ما همچنان نیازمند سخت‌افزار قدرتمندتری است.

مژگان احسانی موضوع پدافند غیرعامل را موضوعی غیرقابل چشم پوشی خواند و ادامه داد: در رابطه با پدافند غیرعامل که از اهمیت بالایی برخوردار است، سه موضوع مطرح است. مورد اول استاندارد سازی است که امری پسیو محسوب می‌شود. مورد دوم بحث تجهیزات امنیتی به عنوان موضوعی اکتیو است و مورد آخر ارتباطات سازمان از جمله دوربین‌ها و لینک‌ها است که تجهیز آن‌ها هزینه‌های هنگفتی دربر دارد.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟