پیروز حناچی : در دوره من فروش تراکم به صفر رسید / من با بلندمرتبه‌سازی مخالف نبودم + فیلم
حجم ویدیو: 8.44M | مدت زمان ویدیو: 00:01:09

پیروز حناچی امروز در مراسم تودیع و معارفه شهردار تهران شرکت کرد. مراسم تودیع پیروز حناچی و معارفه علیرضا جاوید در صحن شورای شهر برگزار شد. پیروز حناچی جای خود را به علیرضا جاوید، سرپرست موقت شهرداری تهران می دهد. پیروز حناچی از آذر 97 شهردار تهران بود. پیروز حناچی پیش از آن هم در شهرداری تهران مسئولیت های مختلفی بر عهده داشت.

به گزارش رکنا، پیروز حناچی، شهردار سابق تهران در مراسم تودیع و معارفه شهردار با ارائه گزارش از عملکرد ۴ ساله شهرداری گفت: این گزارش در نقد کسی نیست و سوء برداشت نشود.

وی‌ با بیان اینکه فروش تراکم بدون برنامه در این دوره از مدیریت شهری به صفر رسید، توضیح داد: مدیریت شهری پنجم با بلندمرتبه سازی مخالف نبود، چرا که یکی از عارضه‌ها در کلانشهرها کمبود زمین است و راه حل آن هم استفاده از ظرفیت بلند مرتبه سازی است. مدیریت شهری با بلند مرتبه سازی بی‌برنامه مخالفت کرد و ضوابط بلند مرتبه سازی را به تصویب رساند و ابلاغ کرد.

حناچی با اشاره به جلوگیری از تخریب باغات در دوره مدیریت شهری خود، گفت: یکی از معضلات کلانشهرها به ویژه شهر تهران آلودگی هوا و ترافیک است. نمی‌توان جز کنترل آلاینده‌ها و توسعه فضای سبز راه حل دیگری برای حل معضل آلودگی هوا متصور شد. ما تلاش کردیم که میزان فضای سبز در داخل محدوده قانونی شهر را که کار بسیار سخت و پر هزینه‌ای بشمار می‌رود را افزایش دهیم و موفق به انجام این کار هم شدیم. بسیاری از باغاتی که قرار بود در آن برج باغ ساخته شود امروزه به عنوان فضاهای عمومی در اختیار مردم قرار گرفته است.

شهردار سابق تهران درباره اقدامات صورت گرفته در حوزه مترو، گفت: توسعه حمل و نقل عمومی در این دوره در امتداد برنامه‌های پیشین بود. حدود ۴۰ کیلومتر طول مسیر و ۳۹ ایستگاه در این دوره به بهره برداری رسید.

حناچی درباره باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س)، توضیح داد: خط راه آهن تهران-تبریز که برای بارگذاری ساختمان چهار طبقه طراحی شده بود تبدیل به جذاب ترین محور پیاده شهری خواهد شد و فاز نخست آن افتتاح شده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اقداماتی که در این مدت مدیریت شهری در کاهش تخلفات در منطقه یک انجام شده است قابل توجه است به طوری که در سال 90 تعداد پروانه‌های شورای معماری مناطق در منطقه یک، 79 مورد بوده است که در سال 98 به یک مورد و در سال 99 به صفر رسیده است.

شهردار تهران با این‌که یکی از برنامه‌های اصلی مدیریت شهری توجه به میفیت زندگی شهروندان بوده است، افزود: براساس آماری که از منطقه یک اخذ شده است تعداد پروانه‌هایی که تغییر کاربری داشته‌اند به صفر رسیده است. همچنین تعداد پروانه‌های تغییر مشاعات به مسکونی در سال 90،  20 مورد و در 99 به صفر در منطقه یک رسیده است. تعداد پروانه مشاعات به تجاری در سال 90 ، 39 مورد و در سال 99 به 3 مورد رسیده است.

حناچی همچنین به دو لایحه حوزه مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: لایحه منابع پایدار شهرداریها و دهیاریها و همچنین لایحه مالیات بر ارزش افزوده از جمله لوایح مهمی هستند که امیدواریم این دو لایحه در این مجلس که فراکسیون مدیریت شهری را نیز تشکیل داده‌اند تعیین تکلیف شوند چرا که منابع پایدار شهرداریها یکز از موضوعات مهم محسوب می‌شوند.

وی در ادامه به موضوع حمل و نقل عمومی در پایتخت اشاره کرد و گفت: در ارتباط با اتوبوس، تاکسی و مترو اقدامات وسیعی در این دوره انجام شده است.

شهردار تهران همچنین به کمیسیون ماده 100 و منابع حاصل از آن اشاره کرد و گفت: در این مسئله نیز پرونده‌هایی که از سالهای قبل تجمیع شده بودند مورد بررسی و کارهای کارشناسی قرار گرفت و در واقع مورد اعمال قانون قرار گرفتند. در این دوره از مدیریت شهری ما به سمت برنامه‌ریزی و ارائه خدمات به شهروندان در حوزه‌های مختلف حرکت کردیم.

حناچی  با اشاره به جزئیات ساخت قطار ملی خاطرنشان کرد: شاسی قطعات، ترمز و همچنین سیستم درب‌ها از بخش‌هایی است که توسط مهندسین و متخصصان ایرانی آماده شده و مسئله بسیار مهمی محسوب می‌شود و بهره‌برداری قطار ملی می‌تواند معضل قطار شهری را حل کند.

وی با بیان اینکه پیش از این روزانه هفت هزار تن زباله در سطح شهر تهران  و به آرادکوه انتقال پیدا می‌کرد گفت: خوشبختانه با راه‌اندازی ایستگاه‌های میانی و بازیافت زباله میزان زباله‌های انتقال داده شده به آرادکوه به 5 هزار و 300 تن کاهش پیدا کرده و این نشان می‌دهد جهت‌گیری عمومی در حوزه مدیریت شهری برای این مسئله درست است.

حناچی همچنین اظهار امیدواری کرد که مدیریت شهری بتواند از سرمایه اجتماعی و شهروندان و آموزش آنها و در ادامه همراهی شهروندان تهرانی برای کاهش زباله‌ها و بازیافت آنها استفاده کند.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به دو سامانه 1888 و 137 اشاره کرد و گفت:‌ شهروندان می‌توانند موضوعات و مشکلات و مسائل سریع را از طریق سامانه 137 پیگیری کنند و سامانه 1888 هم برای رسیدگی به شکایات طراحی شده است.

وی درباره امکان دریافت عوارض از اتوبانهای شهری خاطرنشان کرد: در کشورهای مختلف از این روش استفاده می‌کنند اما این موضوع در تهران هنوز عملیاتی نشده است. چرا که احداث اتوبانها توسط بخش خصوصی انجام نمی‌شود و چنانچه اتوبانها توسط بخش خصوصی ایجاد شود می‌توانیم بر موضوع دریافت عوارض تمرکز کنیم اما در حال حاضر چنین بحثی نداریم ولی در آینده می‌توان چنین پروژه‌هایی را  اجرا کرد.

شهردار تهران همچنین در مورد جمع‌آوری ابهای سطح در سطح شهر تهران گفت: سالهای گذشته در پاییز و زمستان با مشکل آبگرفتگی رد پی بارش باران روبرو بودیم اما امسال با تمهیدات همکاران بشدت سالهای قبل با این موضوع روبرو نبودیم که علت آن لایروبی به موقع و جمع‌آوری زباله در سطح مناطق بوده است.

کدخبر: 711441 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟