انسیه خزعلی : دورکاری زنان به نفع دولت و خودشان است / کودک همسری ظلم به زنان را مضاعف می کند

انسیه خزعلی / انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در دولت سیزدهم است. انسیه خزعلی ریاست دانشگاه الزهرا را از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ برعهده داشت. انسیه خزعلی پیش از رسیدن به معاونت زنان و خانواده رئیس جمهور، ریاست پردیس خواهران دانشگاه علوم اسلامی رضوی را برعهده داشت. انسیه خزعلی دارای مدرک دکتری ادبیات عرب است.

به گزارش رکنا، «انسیه خزعلی» معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: نقش خبرنگاران بسیار مهم است و در حرکت دادن جامعه به سمت عدالت نقش دارند.

وی ادامه داد: در مورد مسایل زنان شبهات زیاد است و از طرفی حملات دشمن نیز در این خصوص زیاد است و می‌خواهند نقش خانواده را خلاف آنچه که هست نشان دهند.

او درباره ازدواج گفت: باید به دنبال آن باشیم که تسهیلاتی برای ازدواج فراهم شود و راه را چه مادی و چه معنوی هموار کنیم. قوانینی که برای تسهیل ازدواج داریم کم نیست، اما در اجرا مشکل دارد و ما اهتمام داریم که نظارت بر این قانون بیشتر شود و سازمانهای متولی در این زمینه با ما همراه شوند. شرایط کشور و بودجه مهم است ویژگی‌های استانها نیز مهم است و باید آسیبها و مشکلات در هر استان شناسایی شود و بعد برای آن برنامه ریزی شود.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده درباره اصلی‌ترین مشکل زنان گفت: دنبال این هستیم برای مشکلات زمان راه حل پیدا کرده و آن‌ها را ترمیم کنیم و در مرحله بعد وضعیت زنان را از نظر کیفیت زندگی و سبک زندگی ارتقا دهیم تا زن را به جایگاه اصلی‌اش برسانیم. آموزش یکی از مهمترین مسایل است البته شاید یکی از مهمترین موضوعات مشکلات اقتصادی است.

خزعلی تصریح کرد: رفع محدودیت‌های اقتصادی و ایجاد کارآفرینی نیاز به آموزش و مهارت‌یابی دارد و حرفه آموزی و نخبه‌پروری و کشف استعداد و ایجاد زمینه برای شکوفایی این استعدادها از برنامه‌های ما است.

وی درباره دورکاری زنان در ایام کرونا و ادامه شرایط دورکاری برای آن‌ها ادامه داد: در گذشته دورکاری در ادارات ما بود اما به رسمیت شناخته نمی‌شد. ترجیح زنانی که فرزندان کوچک دارند گاهی اوقات این است که در منزل و در کنار فرزندان اقدامات اجتماعی خود را انجام دهند. دورکاری هم به لحاظ اقتصادی به نفع دولت است و هم برای زنان شرایط بهتری را فراهم می‌کند تا در کنار فرزندانشان کارهای اجتماعی خود را انجام دهند. از ورزش بانوان در بخش همگانی و قهرمانی حمایت می‌کنیم استعدادهای خوبی در این زمینه داریم که باید از کودکی شناسایی شوند و با حفظ ارزش‌ها و جنبه‌های مختلفی که یک زن باید داشته باشد در عرصه‌های بین المللی حضور پیدا کنند و خیلی از کشورهای مختلف انتظار الگوسازی در این زمینه را از ما دارند.

وی ادامه داد: به زنان به عنوان محور خانواده و مادر باید به طور ویژه نگاه شود باید به ورزش همگانی اهمیت داده شود و امکانات لازم داده شود، عدم استفاده از امکانات یکی از مشکلات است به سالن‌های ورزشی و پارک‌های ویژه زنان باید اهمیت داده شود تا زنان حضور پررنگ‌تر در ورزش همگانی داشته باشند.

او درباره نقش زنان در سیاست‌های جمعیتی تصریح کرد: سیاستهای جمعیتی اختصاصی به بانوان ندارد و یک بحث استراتژیک در کشور است و مرتبط با خانواده یعنی مرد و زن است. باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که زن و مرد در زمان مناسب ازدواج کنند که فرزندآوری داشته باشند سیاستهای جمعیتی بسیار مهم است و نقش زن البته در این خصوص مهم است. بیمه‌ها نیز باید به موضوع درمان‌های ناباروری توجه کنند.

وی درباره زنان سرپرست خانوار گفت: زنان سرپرست خانوار به فرموده مقام معظم رهبری عایله حکومت هستند و حکومت در برابر آن‌ها مسئول است و دغدغه آن‌ها دغدغه ما محسوب می‌شود اولین اولویت ما این است که تمام زنان سرپرست خانوار را بیمه کنیم. ایجاد اشتغال مناسب برای این زنان بسیار مهم است نوع نگاه جامعه به آنان نیز مهم است و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود تا این مشکلات برطرف شود.

خزعلی درباره معاونت زنان تصریح کرد: متاسفانه در اکثر دوره‌ها نگاه سیاسی صرف به معاونت زنان بوده که ما سعی کردیم این نگاه را از بین ببریم و از همین رو با گروههای مختلف سیاسی و غیرسیاسی جلسه داشتیم و سیاست ما این است که از تجربیات دیگران نیز استفاده کنیم.

وی درباره لایحه تامین امنیت زنان علیه خشونت گفت: خوشبختانه قوه قضاییه به سرعت به این لایحه رسیدگی کرد و لایحه را تصویب کرده و به دولت فرستاد متاسفانه کمی در دولت قبل ماندگار شد و بعد به مجلس رفت و ما از مجلس طالب هستیم سریعتر به لایحه رسیدگی کنند.

او همچنین درباره کودک همسری گفت: با هر نوع ظلمی که به زنان شود و ازدواج قبل از بلوغ که این ظلم را به زنان مضاعف کند موافق نیستیم. البته باید کار فرهنگی بسیاری در این زمینه صورت بگیرد و لازم است برنامه ریزی کاملی برای موضوع فرهنگی و به موازات آن اقدامات قانونی نیز انجام شود تا با چنین موضوعاتی مواجه نشویم. من در ۱۶ سالگی ازدواج کردم، اما شرط طلاق، تحصیل و مکان فعالیت اجتماعی را مشخص کردم.

خزعلی درباره اظهارات رییس قوه قضاییه مبنی بر تغییر قوانین به نفع زنان و اینکه تحقق این موضوع چقدر می‌تواند به احقاق حقوق زنان کمک کند؟ گفت: از این رویکرد قوه قضائیه بسیار خوشحال شدیم و حتما نشست‌های در این زمینه خواهیم داشت قطعا دوست داریم از این شرایط استفاده کنیم و به سمت عدالت فراگیر حرکت کنیم عدالت فراگیر چیزی فراتر از عدالت جنسیتی است و امیدواریم قوه قضاییه در این زمینه به ما کمک کند و بتوانیم در این زمینه‌ها از ظرفیت همه دستگاه‌ها استفاده کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما نماینده همه اقشار زنان هستید؟ گفت: بله انشاالله. ما نماینده همه اقشار زنان هستیم.

وی تصریح کرد: باید در روی سبک زندگی کار جدی صورت بگیرد و باید به صورتی باشد که عدالت برای همه اعضای خانواده چه زن و چه مرد و چه دختر و چه پسر برقرار شود.

خزعلی درباره اخراج یک دانشجو از دانشگاه الزهرا به نام آتنا فرقدانی گفت: درباره دانشجویانی که می‌خواستند از کارشناسی در مقطع ارشد تحصیل کنند به من اطلاع دادند که به آتنا فرقدانی پیام داده‌ایم برای ثبت نام شرکت کند که خانواده گفتند در زندان است با مادرش صحبت کردیم و از بخش حقوقی خواستیم مشکل ایشان را پیگیری کنند و ما اعلام کردیم حتی در زندان هم می توانند درسشان را ادامه دهند و ما جزوات را برای ایشان می فرستیم‌.در نهایت خانم فرقدانی به مرخصی آمد و در جلسه ای که داشتیم به او گفتم باید درسش را ادامه دهد و خواهش کردم ثبت نام کند اما نمی دانم به چه دلیلی نیامد ثبت نام کند و آن عکس را کشید و در اینترنت منتشر کرد من همه نوع محبت و‌تلاشی کردم اما نتیجه چیز دیگری شد در آنجا فهمیدم که ما مامور به نتیجه نیستیم. خبرنگاران باید از ما سند اخراج ایشان را می خواستند و ما هم اسناد خودمان را ارایه می دادیم اما ما کسی را اخراج نکردیم.

منبع: ایلنا

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟