فواید و خواص روغن کنجد برای سلامت انسان

روغن کنجد که از دانه های کنجد گرفته می شود یکی از بهترین روغن های گیاهی محسوب می شود. زادبوم اصلی کنجد آفریقا و هند است. امروزه روغن کنجد در انواع غذاهای آسیایی از جمله غذاهای چینی، ژاپنی، آسیای جنوب مرکزی و همچنین خاور میانه جایگاه خود را پیدا کرده است. روش های مختلف و ارزانی برای استخراج روغن از دانه های کنجد استفاده می شود.
استفاده از روغن کنجد برای ماساژ اثرات شگفت انگیزی بر پوست دارد. اثرات سلامتی و خواص روغن کنجد سبب شده است که این روغن به عنوان پایه حامل برای محصولات مختلف آرایشی مورد استفاده قرار بگیرد. به دلایل اجتناب نا پذیر و عدم تعادل بین عرضه و تقاضا برای روغن کنجد در جهان، تولیدات این روغن به اندازه روغن های گیاهی دیگر نیست.
مقدار قابل توجهی ویتامین، مواد معدنی، ترکیبات آلی و سایر مواد مغذی مفید در روغن کنجد وجود دارد. در ادامه چند مورد از خواص کنجد را بخوانید:

سلامت مو
روغن کنجد به طورر سنتی برای سلامت موها مورد استفاده قرار می گرفته است. روغن کنجد رنگ موها را تیره می کند و می تواند ریزش مو را کاهش دهد. علاوه بر این خاصیت ضد باکتری روغن کنجد سبب از بین رفتن هر گونه پاتوژن خارجی است که ممکن است به پوست و مو حمله کنند.

سلامت پوست
روغن کنجد غنی از روی است. روی یکی از مواد مهم برای سلامت پوست به شمار می رود. انعطاف پذیری و صافی پوست را بیشتر می کند. از ایجاد لکه های ناشی از افزایش سن را و همچنین پیری زودرس جلوگیری می کند. روغن کنجد را می توان به عنوان کرم ضد آفتاب نیز استفاده کرد. لایه ای از روغن کنجد روی پوست به عنوان محافظی در برابر اننواع مواد خارجی و سمی که از طریق پوست جذب می شوند، عمل می کند. در برخی از فرهنگ ها روغن کنجد حتی برای درمان قارچ های پوستی نیز استفاده می شود.

سلامت قلب
همانند دیگر روغن های گیاهی، روغن کنجد به دلیل داشتن اسید های چرب مفید و خوشمزه است. روغن کنجد دارای طیف گسترده ای از اسید های چرب اشباع نشده مانند سسامین و سسامول است و می تواند سیستم قلبی عروقی را متعادل نگه دارد و سطح کلسترول را پایین نگه دارد. این روغن می تواند سطح کلسترول بد خون را پایین بیاورد. به همین دلیل اگر روغن کنجد را در رژیم غذایی خود بگنجانید بدن خود را در برابر بیماری های قلبی و عروقی محافظت کرده اید.

رشد استخوان ها
بسیاری از مواد معدنی مهم و ضروری برای بدن مانند مس فروی و کلسیم در روغن کنجد وجود دارند. این سه ماده معدنی نقش اساسی در رشد استخوان های بدن دارند. با مصرف روغن کنجد به اندازه به رشد استخوان ها کمک می شود و در صورت شکستگگی روند بهبود تسریع می شود. همراه با افزایش سن نیز از پوکی استخوان و دیگر ضعف های مرتبط با استخوان جلوگیری می کند.

خواص روغن کنجد برای اضطراب و افسردگی
تیروزین اسید آمینه ای است که به مقدار زیاد در روغن کنجد وجود دارد. تیروزین به طور مستقیم بر آزاد سازی سروتونین در مغز اثر دارد. این هورمون خلق و خوی افراد را بهتر کرده و سبب شادی می شود. به عبارت دیگر اگر از اضطراب و افسردگی رنج می برید روغن کنجد شما را در تقویت مثبت در جهت درست کمک می کند و خلق و خوی شما را به حالت عادی بر می گرداند.

بهداشت دهان و دندان
روغن کنجد از سوی متخصصان دندانپزشکی به شدت برای فرآیندی به عنوان پوشش دهی روغنی دندان ها توصیه می شود. در این فرآیند روغن را در دهان روی دندان ها گردانده و سپس بیرون می ریزید. با روغن کنجد دندان های سفید تر، پلاک دندانی کمتر و محافظت در برابر استرپتوکوک ایجاد می شود. اثرات ضد باکتری قدرتمند در این روغن باعث حفظ سلامت دندان ها می شود.

خواص روغن کنجد برای جلوگیری از سرطان
روغن کنجد حاوی ترکیب آلی به نام فیتات است که به طور مستقیم بر پیشگیری از سرطان اثر دارد. علاوه بر این سطح منیزیم در روغن کنجد بسیار بسیار بالاست و این ماده همراه با کلسیم موجود در روغن کنجد، بر کاهش خطر ابتلا به سرطان روده اثر به سزایی دارد.

گردش خون و سوخت و ساز
مقادیر زیاد روی و مس در بدن به گردش خون و تولید گلبول های قرمز خونی کمک می کندو با بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی مناسب به سلول ها سوخت و ساز بدن نیز تنظیم و متعادل می شود.

التهاب
مس ماده ی ضد التهاب طبیعی است که به مقدار زیاد در روغن کنجد وجود دارد و بر ناراحتی های مختلفی نظیر نقرس و آرتریت اثر بهبود دهنده دارد. تورم مفاصل را کاهش می دهد. استخوان ها و رگ های خونی را تقویت می کند و در طول عمر التهابات را از بدن شما دور می کند.

کلام نهایی
در صورت استفاده از داروهای ضد انعقاد قبل از افزودن روغن کنجد به رژیم غذایی با پزشکتان مشورت کنید. روغن کنجد می تواند فشار خون شما را پایین بیاورد پس اگر مشکل افت فشار دارید در مصرف ان دقت کنید. در غیر اینصورت می تواند از خواص روغن کنجد با لذت بهره ببرید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 275314 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟